Logo Loading

رسانه موجان

رژیم پالئو و سیر تا پیاز این رژیم جادویی و تاثیرگذار

رژیم پالئو و سیر تا پیاز این رژیم جادویی و تاثیرگذار

رژیم پالئو چیست؟ آیا رژیم لاغری پالئو یا غارنشینی به کاهش وزن کمک می‌کند؟ در این رژیم چه غذاهایی غیرمجاز هستند و نباید آن‌ها را مصرف کرد؟ بسیاری از افراد، رواج ابتلا به بیماری‌ها مزمن را نتیجه انقلاب صنعتی و کشاورزی می‌دانند. براساس این نظریه، مصرف غذاهای فراوری شده، لبنیات، غلات و مواد غذایی که با کمک صنعت تهیه می‌شوند، می‌توانند در انسان بیماری‌های زیادی را ایجاد کنند؛ از چاقی گرفته تا آلرژی و… .

همین رویکرد باعث شده تا برنامه غذایی به نام رژیم غذایی پالئو به وجود آید که بر اساس آن، افراد غذاهای انسان‌های اولیه را مصرف می‌کنند. اگرچه دانشمندان نمی‌دانند که اجداد انسان در نقاط مختلف جهان چه می‌خوردند، اما معتقدند که رژيم غذایی انسان‌های اولیه کامل بوده است. در این مطلب قصد داریم تا به تمامی سوالاتی که در مورد این رژیم وجود دارند، به طور دقیق پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که در رژیم استفاده می‌شود، گوشت و ماهی و غذاهای دریایی است. اگر به دنبال بهترین و تازه‌ترین محصولات گوشتی و پروتئینی هستید، صنایع غذایی موجان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما برای ثبت سفارش می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

رژیم پالئو چیست؟

برنامه غذایی رژیم غارنشینی یا پالئو بر اساس غذاهایی برنامه ریزی شده است که انسان در دوران پارینه سنگی مصرف می‌کرده است. دوره پارینه سنگی، به حدود ۱۰ هزار سال تا ۲ میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ زمانی که انسان تنها از گوشت حیوانات، ماهی و سبزیجات تغذیه می‌کرده است.

«البته این رژیم با نام‌های دیگری مانند رژیم عصر حجر، رژیم پارینه سنگی و رژیم غذایی انسان غارنشین نیز شناخته می‌شود.»

جالب است بدانید که معتقدان به هرم غذایی رژیم پالئو، عنوان کرده‌اند که ژن‌های انسان برای رژیم غذایی مدرن به خوبی تنظیم نشده و به همین دلیل مصرف غذاهای مدرن باعث بروز بیماری در بدن انسان می‌شود.  در نتیجه اگر قصد کاهش وزن داشته و یا دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید، این رژیم می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.


پیشنهاد مطالعه: یکی از دیگر رژیم‌هایی که به کاهش وزن و در عین حال به سلامت بدن کمک می‌کند، رژیم کره ای است. اگر قصد آشنایی با این رژیم را دارید و می‌خواهید بدانید که آیا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم حتما در ابتدا مقاله رژیم کره ای را در وبلاگ مزرعه موجان مطالعه کنید.


رژیم لاغری پالئو

تاریخچه رژیم غارنشینی

از سال‌ها پیش یعنی در سال ۱۹۷۰ مطالبی در مورد نحوه تغذیه انسان‌های اولیه به وجود آمد که باعث ایجاد بحث‌ها و تحقیقا زیادی در مورد انسان و بدن آن شد. در نهایت این تحقیقات در سال ۲۰۰۲، لورن کوردین، رژیم پالئو را پایه گذاری کرده و یک کتاب در مورد این رژیم چاپ کرد.

از آن زمان، بسیاری از مردم به این رژیم علاقه زیادی نشان داده‌اند و کتاب‌های آسپزی زیادی با ادعای داشتن دستورالعمل‌های دوران پارینه سنگی منتشر شده است. در حال حاضر بسیاری از دانشمندان از این رژیم پشتیبانی می‌کنند، اما بسیاری از انسان شناسان این رژیم را رد کرده و عقیده دارد که اجداد ما به روش‌های زیادی غذا می خوردند و رژیم لاغری پالئو تنها روش تغذیه انسان‌های اولیه نبوده است.

با پیشرفت علم انسان شناسی، بسیاری از دانشمندان باور دارند که نه تنها اجداد ما عمدتا گوشتخوار نبودند، بلکه بیشتر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کردند. همچنین رژیم غذایی بسیار گسترده بوده است و به شدت تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی و در دسترس بودن غذا بوده است؛ بنابراین نمی‌توان باور داشت که انسان‌های اولیه، بر طبق رژیم غذایی پالئو تغذیه می‌کردند.

با تمام این تعاریف، در دنیای امروزی، بسیاری از کسانی که به دنبال کاهش وزنی هستند که به بدنشان کمترین آسیب را وارد کند، اولین گزینه‌ای که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، هرم غذایی رژیم پالئو است.


پیشنهاد مطالعه: یکی زا دیگر مشکلاتی که برای بسیاری پیشمی‌آید این است که پس از صرف غذا معده‌شان با مشکل مواجه می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از غذاهای ضد التهاب استفاده کرد. اگر می‌خواهید با بهترین این غذاها آشنا شوید، می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: مواد غذایی ضد التهاب .


تاریخچه

اصول رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی

رژیم غذایی پالئو مدرن، شامل میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها می‌شود (تخمه، کنجد و…). این موارد جزء غذاهایی هستند که انسان در گذشته با شکار و کشاورژی می‌توانسته آن‌ها را بدست بیاورد.

مصرف مواد غذایی مانند غلات، حبوبات و لبنیات در این رژیم ممنوع است؛ البته در حال حاضر چندین مدل از رژيم غارنشینی وجود دارد که در برخی از آن‌ها مصرف برخی از مواد غذایی عنوان شده می‌توان مجاز باشد.

مزایای رژیم پالئو

رژیم غذایی پالئو سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است؛ در حالیکه کربوهیدرات‌های ساده، سدیم و قند کمی دارد. بنابراین می‌توان این برنامه غذایی را سالم در نظر گرفت.

این رژیم از ورود بسیاری رنگ‌های مصنوعی مواد غذایی، مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و چربی‌های غیر سالم به بدن جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که رژیم paleo غنی از میوه‌ها و سبزیجات است و می‌تواند علاوه بر کاهش وزن، باعث پایین آمدن میزان قند و چربی خون در بدن نیز شود (حداقل به صورت کوتاه مدت).

علاوه بر این موضوع، برخی از محققان حدس می زنند که رژیم غذایی غارنشینی بر تغییرات آناتومیک و فیزیولوژیک بدن انسان اثر می‌گذارد؛ از جمله افزایش اندازه مغز و کاهش اندازه دستگاه گوارش.


پیشنهاد مطالعه: اگر باردارید و به دنبال یک رژیم مناسب برای حفظ سلامت خود و فرزندتان هستید، باید از رژیم‌های خاصی تحت عنوان رژیم بارداری استفاده کنید. برای آشنایی با این رژیم و ممنوعیات و الزامات آن حتما مقاله رژیم غذایی در بارداری را مطالعه کنید.


مزایای رژیم غارنشینی

معایب رژیم پالئو

درست مانند هر چیز دیگری این رژیم نیز در کنار فواید زیادی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان مثال، paleo diet، در برنامه خود 3 دسته از مواد غذایی یعنی لبنیات، حبوبات و غلات که حاوی گلوتن هستند را حذف می‌کند. حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین و انواع ریز مغذی‌ها از جمله آهن، روی و مس هستند.

علاوه بر این، لبنیات نیز دارای مواد مغذی ضروری مانند کلسیم هستند. حذف این مواد غذایی، می‌تواند افرادی که از رژیم غارنشینی پیروی می‌کنند را در خطر کمبود مواد مغذی قرار دهد. دریافت نکردن کلسیم کافی خطر پوکی استخوان، راشیتیسم و شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. مصرف پایین کربوهیدرات در مدت زمان طولانی، ممکن است منجر به استفاده بیش از حد از چربی برای تولید انرژی یا کتوز شود.

همچنین برخی از منابع معتقدند که این برنامه غذایی، به دلیل افزایش دریافت پروتئین از منابع حیوانی (گوشت قرمز و..) باعث ورود حجم زیادی از چربی‌های اشباع شده به بدن می‌شود. بنابراین با گذشت زمان، ممکن است کلسترول بد در بدن زیاد شده و باعث بروز ناراحتی‌های قلبی شود. البته اگر گوشت با تعادل مصرف شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

نکته قابل توجهی که در این رژیم وجود دارد این است که برای گیاه‌خواران، حبوبات یکی از اصلی‌ترین منابع پروتئین هستند و رژيم پالئو مصرف این مواد غذایی را محدود می‌کند. از طرفی مصرف یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در این رژیم یعنی گوشت، برای گیاهخواران ممکن نیست.

مهم‌تر از همه، این است که هیچ روش «درستی» برای غذا خوردن تمام افراد وجود ندارد. بنابراین اگرچه ممکن است رژیم غذایی عصر حجر برای برخی از افراد عالی باشد و سلامت بدن آن‌ها را افزایش دهد، این امکان وجود دارد که برخی از افراد نتایج عالی بدست نیاورند.

«بهتر است قبل از شروع رژیم پالئو ، با دکتر تغذیه مشورت کنید؛ خصوصا اگر دچار ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، کبدی و پانکراس هستید.»

معایب

غذاهای مجاز رژیم پالئو

انواع مختلفی در از غذاهای کامل و فراوری نشده وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی پالئو بخورید؛ از جمله:

  • گوشت: گوشت گاو، بره، مرغ، بوقلمون و…
  • تخم مرغ: سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن
  • نمک و ادویه جات: نمک دریا، سیر، زردچوبه، زرماری و…
  • ماهی و غذاهای دریایی: سالمون، قزل آلا، میگو، صدف و…
  • میوه‌ها: سیب، موز، پرتقال، گلابی، اووکادو، توت فرنگی، و…
  • سبزیجات: کلم بروکلی، کلم پیچ، فلفل، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، و…
  • چربی و روغن‌های سالم: روغن زیتون خالص و فراوری نشده، روغن آووکادو و…
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، ماکادمیا، گردو، فندق، تخمه آفتابگردان، تخم کدو، پسته و…
  • شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا (به میزان کم): به دلیل آنتی اکسیدان‌ها و خواص زیاد این ماده برای بدن

اما در مورد مایعات، بهتر است سعی کنید که بیشتر آب بنوشید. به طورکلی، نوشیدنی‌هایی مانند چای و به خصوص چای سبز نیز در این رژيم مجاز هستند. نوشیدن قهوه نیز منعی ندارد. زیرا خود قهوه نیز فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد؛ البته مصرف به اندازه آن.

غذاهای مجاز

غذاهای غیرمجاز

رژیم پالئو مصرف بعضی غذاها را منع می‌کند، به عنوان مثال:

  • غلات: نان، پاستا، گندم، جو و…
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود و…
  • سبزیجات نشاسته دار: ذرت، سیب زمینی شیرین و…
  • شکر تصفیه شده و اضافه شده: نوشابه، شکر سفید، شیرینی، بستنی و…
  • شیرین کننده‌های مصنوعی: آسپارتام، سوکرالوز، سیکلامات، ساخارین، آسه سولفام پتاسیم
  • لبنیات: شیر، ماست، پنیر (در برخی از نسخه‌های رژيم پالئو مصرف کمی کره و پنیر پرچرب مجاز دانسته می‌شود)
  • برخی از روغن‌های گیاهی: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن پنبه دانه، روغن ذرت، روغن هسته انگور، روغن گلرنگ و…
  • غذاهای بسیار فراوری شده: چیپس، کلوچه و هرچیزی که روی آن لیبل “رژیمی” و “کم چرب” داشته باشد؛ زیرا روی این نوع از مواد غذایی بیشترین فرآوری انجام شده است.

در کل، یک اصل اساسی در رژیم پالئو وجود دارد و آن این است که: «اگر فکر می‌کنید این ماده غذایی در کارخانه ساخته شده است، از آن پرهیز کنید»

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از موضوعات گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.