Logo Loading

رسانه موجان

رژیم کره ای چیست؟ چگونه با K-diet به وزن ایده‌آل برسیم؟

رژیم کره ای چیست؟ چگونه با K-diet به وزن ایده‌آل برسیم؟

رژیم کره ای چیست؟ آیا این رژیم به وزن بدن من کمک می‌کند؟ گسترش ارتباطات جهانی و وجود عاملی مانند اینترنت، کمک کرده است تا هرکسی بتواند از دانسته‌های نقاط مختلف جهان بهره‌مند شود. در این میان، غذاها و سبک‌هایی از زندگی که روزی تنها مختص به یک نقطه از زمین بودند، اکنون فراگیر شده و به تمامی نقاط جهان انتقال پیدا کرده است.

یکی از رژیم‌هایی که اکنون بیشتر در دسترس است و افراد بیشتری از آن مطلع هستند و می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند، رژیم لاغری کره ای یا K-diet است. محبوبیت این رژیم روز به روز در حال افزایش است و بسیاری براین باورند که رژیم کره ای راه حل مناسب و مطمئنی برای کاهش وزن است.

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی تمامی جوانب این موضوع، بررسی کنیم که آیا K-diet راه مناسبی برای کاهش وزن است و واقعا می‌تواند کمک کننده باشد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هر رژیم اهمیت بالایی دارد، سلامت مواد غذایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنید. اگر می‌خواهید با مواد غذایی سالم، از سلامت بدن خود محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت موجان بهترین، تازه‌ترین و سالم‌ترین محصولات را تهیه کنید.

رژیم لاغری کره ای

رژیم کره ای چیست ؟

فرهنگ کره‌ای به غذا به عنوان منبع تغذیه و شفا تاکید دارد. به گونه‌ای که در طول تاریخ کره، همواره از غذا به عنوان یک نوع دارو نام برده می‌شود. این موضوع باعث شده تا تقریبا تمامی غذاهایی که مردم این کشور مصرف می‌کنند، سالم باشد. البته این موضوع تنها غذاهای اصیل کره‌ای را شامل می‌شود و غذاهای بسته‌بندی شده و فراوری شده‌ی امروزی مد نظر نیست.

استفاده از غذاهای سالم باعث شده تا اغلب مردم کره، توده بدنی سالمی داشته باشند؛ همین موضوع توجه دیگر مردم جهان را به رژیم غذایی کره ای جلب کرده است.

این رژیم از غذاهای سنتی کره‌ای الهام گرفته شده و مبتنی بر غذاهایی است که کمترین فرآوری را دارند. جالب است بدانید که پایه و اساس رژیم کره ای، کنار گذاشتن هرگونه قند و شکر، غذاهای چرب، الکل، نمک است.

«البته در رژیم لاغری کره ای، خوردن میوه و دریافت قند میوه مجاز و واجب است.»


پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید توده بدنی چیست و چگونه محاسبه می‌شود و شما چه توده بدنی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ موجان، از محتوای مقاله شاخص توده بدنی چیست را مطالعه کنید.


تاریخچه رژیم لاغری کره ای

در طول تاریخ، گسترش فرآوری مواد غذایی به منظور حفظ منابع آبی و غذایی انجام شد. در این زمان تولید محدود روغن‌های پخت و پز در کره، منجر شد که بیشتر غذاهای این کشور،‌ به شکل تخمیر شده سرو شوند تا بتوانند مواد غذایی را در برابر فساد میکروبی محافظت کنند.

اگرچه شیر، ماده اصلی محصولات تخمیری عموما پنیر و ماست بودند؛ اما این موضوع بیشتر در کشورهایی با صنایع دامپروری قوی صادق بود. در مقابل، کشور کره برای تخمیر کردن، از غلات و سبزیجات استفاده می‌کردند؛ دلیل این موضوع نیز سبک زندگی کره‌ای ها و تمرکز آن‌ها بر کشاورزی بود. 

یکی از مهم‌ترین علت تفاوت میان غذاهای کره‌ای با دیگر نقاط دنیا،‌ ضرورت نگهداری مواد غذایی در تابستان‌های گرم و زمستان‌های سخت و طولانی در شبه جزیره کره بود؛ زیرا این کشور از شرق، جنوب و غرب با صخره‌های اقیانوسی و از شمال با کوه‌های ناهموار مواجه بود. این انزوای جغرافیایی با کشور‌های همسایه و آب و هوای متمایز، به مردم کره اجازه داد تا پایه‌های رژیم غذایی کره ای و یا همان K-Diet را توسعه دهند.

در نتیجه تمامی این موضوعات بود که سبزیجات تخمیر شده بخش عمده‌ای از رژیم غذایی این کشور را تشکیل داد.

اصول رژیم کره ای

علاوه بر وجود دائمی برخی از مواد غذایی در این رژیم، برخی اصول پایه نیز در K-diet وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. برخی از رایج‌ترین موادی که در این رژیم وجود دارند، عبارتند از:

1. برنج (Bap)

در رژیم غذایی کره ای، برنج یکی از وعده‌های اصلی است. در کره برنج پخته شده با نام باپ شناحته می‌شود و آن را برای شام، ناهار، میان وعده و حتی صبحانه نیز مصرف می‌کنند.

شاید جالب باشد که بدانید، در فرهنگ کره، شام، ناهار و صبحانه تفاوتی نداشته و مصرف برنج، سوپ و غذاهای جانبی دیگر برای صبحانه معمول است.

2. باپسانگ (Bopsang)

اگر تا به حال به سبک کره‌ای، چینی و ژاپنی غذا مصرف نکرده‌اید، احتمالا با باپسانگ نیز آشنایی ندارید. باپسانگ به معنای چیدن میز برای لذت بردن از غذاست. به طور کلی باپسنگ یک غذای سنتی کره‌ای محسوب می‌شود که شامل برنج (باپ) چند غذای جانبی (بانچان)، سوپ یا خورش (کوک) سبزیجات تخمیر شده و گاهی اوقات گوشت کبابی یا غذاهای دریایی است.

موضوعی که باید در مورد باپسانگ بدانید، این است چیدمان میز غذای کره‌ای‌ها با ما تفاوت زیادی دارد. در کره، ظروف فرهنگ ایرانی، یعنی دیس بزرگی از غذا و بشقاب‌های بزرگ وجود ندارد؛ برعکس میز پر می‌شود از تعداد زیادی از بشقاب‌های کوچک. در واقع هر ماده غذایی در یک بشقاب بسیار کوچک جداگانه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مقدار کمی برنج در یک بشقاب کوچک، مقدار کمی سبزیجات در یک بشقاب کوچک، مقدار کمی کیمچی در یک بشقاب دیگر و… .

همین موضوع در مورد روش سرو باپسانگ از اصلی‌ترین دلایل وجود این غذا در رژیم کره ای است. با زیاد شدن تعداد غذاها و ظروف روی میز، ذهن انسان تصور می‌کند که با حجم زیادی از غذا روبه‌روست. در نتیجه تا مدتی پس از سرو غذا، فرد احساس سیری می‌کند؛ زیرا ذهن او تصور می‌کند که میزان زیادی غذا از تعداد زیادی ظرف دریافت کرده و انرژی مورد نیاز خود را دریافت کرده است.

از طرفی تمامی غذاهای تشکیل دهنده باپسانگ، هیچگونه قند و چربی ندارند. این موضوع ترکیب طلایی کاهش وزن را ایجاد می‌کند؛ غذای سالم و کم حجم.

باپسانگ

3. کیمچی (Kimchi)

کیمچی یکی از لازمه‌های هر وعده غذایی این کشور است. کیمچی یک ترشی کره‌ای است که قدمتی دو هزار ساله دارد و از کلم، تربچه یا پیازچه در آب نمک با زنجبیل، سیر، فلفل و سس ماهی تهیه می‌شود.

4. سبزیجات 

یکی دیگر از اصول پایه K-diet، مصرف فراوان سبزیجات است. در این رژیم، برای مصرف سبزیجات هیچ محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید هر نوع سبزیجات را به صورت خام یا پخته استفاده کنید؛ تنها لازم است که در هر وعده غذایی مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید.

5. پروتئین

در رژیم کره ای شما می‌توانید از منابع مختلفی مانند گوشت، لوبیا و… پروتئین دریافت کنید. هرچند که عموما پیشنهاد می‌شود، میزان پروتئین دریافتی خود را از ماهی و حبوبات دریافت کنید و میزان مصرف گوشت قرمز را پایین بیاورید.

البته اگر غذاهای دریایی چندان با ذائقه شما تناسب ندارند، نباید به طور کامل پروتئین را حذف کنید؛ استفاده از گوشت را در برنامه خود قرار دهید و به مرور طبع غذایی خود را تغییر دهید.

6. چاشنی و ادویه

غذاهای کره‌ای معمولا چاشنی‌های زیادی دارند؛ به همین دلیل استفاده از طعم دهنده‌های طبیعی و سالم برای غذاها منعی ندارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از دوجانگ (خمیر سویا)، کانجان (سس سویا)، گوچوجان (رب فلفل قرمز) و… استفاده کنید.

همچنین استفاده از سیر، پیاز، زنجبیل، فلفل قرمز و… نیز برای طعم دادن به غذاها منعی ندارد. 

غذاهای مجاز رژیم کره ای

یکی از دلایل محبوبیت رژیم کره ای بین افراد، وسیع بودن گزینه‌های غذاست. در رژیم K-Diet شما می‌توانید از انواع سبزیجات، انواع میوه، نان (نان جو)، برنج، گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، نخود، انواع ترشی و.. در پخت‌وپز استفاده کنید.

غذاهای غیر مجاز در رژیم K-Diet

رژیم کره چند مورد محدودیت غذایی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. مصرف موادی که در ادامه عنوان می‌کنیم در این رژیم غذایی ممنوع هستند:

  • قند
  • گندم
  • غذاهای فراوری شده
  • لبنیات (شیر، پنیر، کره، دوغ و ماست)
  • غذاهای چرب و چربی (مانند سیب زمینی سرخ شده، فست فود، روغن سرخ کردنی و…)

روش‌های آماده سازی غذا در رژیم کره ای

بدیهی است که سرخ کردن غذاها و استفاده میزان زیادی از روغن برای تهیه غذاها ممنوع است. برای تهیه غذا می‌توانید از پخت معمولی، فر، هوا پز و روش‌های دیگر استفاده کنید.

اگر حتما لازم بود که برای یک وعده غذایی روغن بکار ببرید، سعی کنید از روغن کنجد استفاده کنید. در کره، روش‌های معمول برای پخت و پز شامل جوشاندن، کباب کردن و ترشی انداختن است.

مزایای رژیم لاغری کره ای

کاهش وزن تنها مزیت K-Diet یا رژیم لاغری کره ای نیست؛ غذاهای به کار رفته در این رژیم می‌توانند برای سلامتی بسیار مفید باشند. برخی از مزایای این رژیم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کالری کمتر

با توجه به مواد تشکیل دهنده و روش‌های پخت رژیم سنتی کره‌ای، این برنامه غذایی به طور کلی سالم تلقی می‌شود. از آنجایی که این رژیم اغلب سرشار از سبزیجات است و غذاها بدون روغن پخته می‌شوند، غذاهای کره‌ای کالری بسیار کمتری نسبت به وعده‌های سنتی ایرانی دارند.

کالری کمتر رژیم کره ای

  • کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک

مطالعات و تحقیقات انجام شده روی رژیم کره ای نشان داده که این رژیم، با کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک ارتباط دارد. سندروم متابولیک امکان خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال مطالعات قدیمی‌تر روی انسان‌ها نشان می‌دهد که خوردن کیمچی علاوه بر وزن بدن، عوامل بروز بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. اگرچه این مکانیسم هنوز ناشناخته است، اما ترکیبات موجود در کیمچی می‌توانند به کاهش قند خون و چربی خون کمک کنند.

علاوه بر این موضوع، تکه‌های فلفل نیز یکی دیگر از مواد رایج در وعده‌های غذایی کره ای است. ترکیبی که باعث تند شدن فلفل قرمز می‌شود، کپسایسین نام دارد. این ترکیب از فشار خون، متابولیسم و وزن سالم را پشتیبانی می‌کند.

  • افزایش سلامت دستگاه گوارش

غذاهای تخمیر شده، به لطف وجود باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک، برای دستگاه گوارش فواید بسیاری دارند و می‌تواند سلامت معده و روده‌ها را افزایش دهند.

به عنوان مثال کیمچی از طریق تخمیر لاکتو ساخته می‌شود در نتیجه حاوی باکتری لاکتوباسیلوس است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش

معایب رژیم کره ای

درست است که مواد غذایی رایج در کره مانند کیمچی، ترشیجات، فلفل و… فواید سلامتی زیادی دارند؛ اما مانند هر ماده غذایی دیگر، باید تعادل را در مصرف این مواد رعایت کنید.

غذاهای ترشی و تخمیری، سوپ‌ها و چاشنی‌های کره‌ای مانند سس‌های BBQ، نمک زیادی دارند. در نتیجه مصرف بی‌رویه این مواد غذایی ممکن است بر روی فشار خون و کلیه‌ها تاثیر منفی داشته باشد. به عنوان جایگزین نمک، می‌توانید از سرکه، پیاز و یا فلفل برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید.

موضوع دیگری که باید به آن دقت داشته باشید، این است که اگرچه توصیه می‌شود همانند فرهنگ کره غذای خود را در بشقاب‌های کوچک با تعداد بالا دسته بندی کنید؛ اما باید مراقب باشید که محتوای هر بشقاب بیش از حد نشود. 

در نهایت اگر در زمان پخت‌وپز از مقدار کمی نمک استفاده کنید، رژیم کره ای می‌تواند یک انتخاب عالی برای کاهش وزن و ارتقاء سلامتی باشد. به طور کلی این رژیم بیشتر حول سبزیجات، سوپ، برنج، غذاهای دریای و غذاهای تخمیر شده تمرکز دارد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از موضوعات گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.