Logo Loading

رسانه موجان

bmi چیست ؟ نحوه محاسبه bmi + فرمول و جدول

bmi چیست ؟ نحوه محاسبه bmi + فرمول و جدول

bmi چیست ؟ منظور از شاخص توده بدنی چیست ؟ چگونه bmi را حساب کنیم ؟ مطمئنا تا به حال کلمه BMI یا شاخص توده بدنی را شنده‌اید! این عبارت خصوصا برای کسانی که ورزش می کنند و برای رسیدن به وزن و اندام ایده آل در تلاشند، واژه‌ای آشناست.

برای سنجش وضعیت بدن و پیدا کردن بهترین روش برای بهبود آن، راه‌های متفاوتی وجود دارد. استفاده از این روش‌ها حتی برای کسانی که رژیم غذایی خاصی نداشته و یا برنامه ورزشی منظمی هم ندارند، می‌تواند مفید باشد و آن‌ها را نسبت به شرایط جسمانی خود آگاه کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای سنجیدن وضعیت بدن، محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) است. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره این مفهوم توضیح داده و نحوه محاسبه bmi را بررسی کنیم.

تغذیه درست یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به یک بدن سالم و ایده‌آل است. اگر به دنبال یک مرکز معتبر هستید تا بتوانید محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و… را سالم و تازه‌تر از دیگر مراکز خرید، تهیه کنید، می‌توانید از طریق سایت موجان اقدام کرده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

BMI چیست ؟

شاخص توده بدنی یا BMI مخفف عبارت Body Mass Index، معیاری برای سنجش و اندازه‌گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن است. این شاخص در مورد بدن هر فرد بالغی صادق است. با اندازه‌گیری این شاخص، شما می‌توانید از میزان چربی بدن خود آگاه شده و در صورت لزوم برای درمان و بهبود وضعیت سلامتی بدن خود اقدام کنید.

به طور کلی، BMI مرجع معتبری برای نشان دادن میزان حجم بدن است و به عنوان دقیق‌ترین معیار جهانی برای کنترل میزان چاقی شناخته می‌شود. این معیار به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا کمبود وزن دارید یا اضافه وزن؟ آیا بدنتان سالم است یا خیر؟


پیشنهاد مطالعه: اگر با وجود برنامه‌های ورزشی سنگین، برای مدتی است که وزنتان ثابت مانده است، احتمال دچار استپ وزنی شده‌اید. برای اینکه بدانید چرا این اتفاق رخ می‌دهد و برای رفع آن باید چه کاری انجام داد،‌ پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله استپ وزنی چیست، در وبلاگ موجان فود استفاده کنید.


مرجع معتبر برای سلامت بدن

نحوه محاسبه bmi

شاخص توده بدنی با استفاده یک فرمول ریاضی محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود. با این روش، می‌توان بررسی کرد که در هر متر مربع از بدن، چقدر چربی وجود دارد. در این روش، عضلات و ماهیچه‌ها در محاسبه شمرده نمی‌شوند.

این فرمول و محاسبه تقریبا دقیق است و تنها به دو متغیر وزن و قد شما بستگی دارد. البته برای به دست آوردن نتیجه‌ای با دقت بیشتر می‌توان، سن و جنسیت را هم در این محاسبه دخیل کرد. به طور کلی اما اندازه گیری و نحوه محاسبه bmi با دو متغیر قد و وزن هم به اندازه کافی گویا و قابل اتکاست.

«افراد در هر رده سنی بهتر است که شاخص توده بدنی یا BMI خود را در محدوده خاصی ثابت نگه دارند.»

فرمول محاسبه BMI چیست ؟

چگونه bmi خود را حساب کنیم؟ همانطور که گفتیم برای محاسبه BMI به دو متغیر وزن و قد نیاز دارید. از طریق این فرمول ساده، می‌توانید میزان شاخص توده بدنی را محاسبه کنید:

شاخص توده بدنی = وزن (بر حسب کیلوگرم) ÷ قد (بر حسب متر) به توان 2

جدول محاسبه BMI

علاوه بر فرمول راه دیگری هم برای محاسبه شاخص توده بدنی وجود دارد؛ البته این روش، به اندازه راه اول دقیق نبوده و در نهایت نتیجه‌ای نسبی و تقریبی به دست می‌آید.

از طریق جدول زیر شما می‌توانید به راحتی به این شاخص دسترسی پیدا کنید؛ کافیست در نمودار افقی، وزن خود را وارد کرده و در نمودار عمودی، قدتان را. نقطه تلاقی این دو عدد، میزان نسبی BMI یا همان شاخص توده بدنی شما را نشان می‌دهد.


پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال یک رژیم مناسب هستید تا به اندام ایده‌آل خود برسید و در عین حال به بدنتان ضربهای وارد نکنید، می‌توانید از محتوای مقاله روبه‌رو استفاده کنید: رژیم میوه .


جدول محاسبه bmi

BMI یا شاخص توده بدنی نشان دهنده چیست؟

تا به اینجا توضیح دادیم که bmi چیست و چگونه باید آن را محاسبه کرد. حال در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم که هر یک از اعداد به دست آمده از فرمول، چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

همانطور که قبل از این گفتیم bmi نشان دهنده میزان چربی بدن است. شما با دانستن این عدد می‌توانید، از شرایط جسمی خود ذهنیتی نسبی بدست آورده و در صورت لزوم، برای درمان و حفظ سلامتی و رسیدن به وضعیت ایده آل اقدام کنید.

اما چطور می توانیم بفهمیم که عدد به دست آمده از فرمول محاسبه bmi عدد خوبی است یا نه؟ در ادامه تفسیری از این اعداد را با هم بررسی می‌کنیم.

  • BMI زیر 18.5

اگر شاخص توده بدنی شما زیر 18.5 باشد، دچار کمبود وزن هستید. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و در مورد کمبود وزن خود با او مشورت کنید.

اگر مشکل خاصی در شرایط جسمانی شما وجود نداشته باشد، می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه برای جبران کمبود وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل خود اقدام کنید.

کمبود وزن

  • BMI بین 18.5 و 24.9

در صورتی که شاخص توده بدنی بین 18.5 و 24.9 قرار دارد، در بازه وزن سالم و ایده‌آل هستید. در واقع جای هیچ جای نگرانی نیست و شاخص در نقطه مناسبی قرار دارد.

«پیشنهاد می‌کنیم با حفظ رژیم غذایی خود و همچنین سبک زندگی سالم و ورزش کردن، شاخص توده بدنی و سلامت خود را در همین حال نگه دارید.»

  • BMI بین 25 و 29.9

اگر شاخص توده بدنی شما بین 25 و 29.9 باشد، دچار اضافه وزن هستید. در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب برای اضافه وزن را آغاز کنید.

این درمان می‌تواند به صورت دارویی، رژیم غذایی و دیگر موارد اینچنینی باشد که دکتر بریا شما تجویز می‌کند. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا این مرحله هنوز نقطه سختی نیست.

در صورت رعایت مواردی که پزشک به شما توصیه می‌کند، می‌توانید به راحتی اضافه وزن خود را از بین ببرید؛ بدون اینکه به انجام کارهایی مانند جراحی لاغری و… نیاز داشته باشید.

  • BMI بین 30 و 34.9

در صورتی که شاخص توده بدنی شما بین 30 و 34.9 باشد، مبتلا به چاقی هستید. هر چه سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید. چنانچه دقیق و با پشتکار به دستورالعمل‌های درمانی پزشک توجه کرده و آن‌ها را رعایت کنید، مشکل شما قابل حل است.

اما از این مرحله به بعد وضعیت کمی نگران کننده می‌شود چون سلامتی می‌تواند به خطر بیفتد.

چاقی مفرط

  • BMI بالای 35

 در صورتی که شاخص توده بدنی بالای 35 باشد، دچار چاقی مفرط هستید. این مرحله می‌تواند خطرناک باشد و سلامتی شما را در معرض ریسک قرار دهد. افرادی که BMI بالای 35 دارند، احتمالا با روش‌های قبلی، یعنی دارو، رژیم غذایی و ورزش، موفق به کم کردن وزن نشده‌اند و یا تلاشی برای این کار نکرده‌اند.

اما چرا این شاخص، توده بدنی خطرناک قلمداد می‌شود؟ در این مرحله، فرد نه تنها در معرض آسیب‌های روحی، محدودیت‌های جسمی و دیگر موانع قرار دارد، بلکه چاقی مفرط او را در معرض ابتلا به بیماری‌های سخت دیگری هم قرار می‌دهد؛ بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، دیابت، سکته و بیماری قلبی، فشار خون، آرتروز و… .

آیا BMI برای همه کاربرد دارد؟

شاخص توده بدنی با همه کارایی و فوایدی که دارد، خالی از عیب و نقص نیست؛ این شاخص نمی‌تواند اطلاعات دقیقی از تمامی ترکیب‌های بدن مانند عضله، استخوان و دیگر بافت‌ها ارائه دهد. به عبارتی دیگر نمی‌تواند این موارد را از هم تفکیک کند.

اندازه گیری و محاسبه BMI در افراد با ویژگی‌های مختلف مانند ورزشکاران، افراد مسن، کودکان و زنان باردار متفاوت بوده و باید با توجه به خصوصیات هر فرد سنجیده شود.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ دهند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.