Logo Loading

رسانه موجان

رژیم میوه چیست؟ سیر تا پیاز لاغری با رژیم میوه خواری

رژیم میوه چیست؟ سیر تا پیاز لاغری با رژیم میوه خواری

رژیم میوه خواری چیست ؟ آیا رژیم لاغری با میوه خواری نتیجه بخش است؟ در میان انواع رژیم‌های غذایی که به قصد لاغری و تناسب اندام انجام می‌شوند، استفاده از میوه برای رسیدن به وزن ایده‌آل طرفداران زیادی دارد. حتی تصور مصرف انواع میوه‌های رنگارنگ می‌تواند تصوری خوشایند از این رژیم در ذهن فرد ایجاد کند.

در این رژ‌یم فرد مجاز به خوردن مواد غذایی حیوانی نیست. همچنین خوردن حبوبات، غلات و ریشه گیاهان نیز باید تا جای ممکن محدود و حتی حذف شود. در واقع حجم زیادی از کالری بدن قرار است با میوه‌ها تامین شود. 

برنامه رژیم میوه خواری اصولی دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌تواند بسیار پاک و سالم باشد. از آنجایی نقدهای فراوانی به این رژیم‌ها وجود دارد، در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم که در نهایت با آگاهی کامل از آن استفاده کنید.

مطمئنا در خانواده، تمامی اعضا با هم رژیم ندارند و برخی از گوشت و مرغ نیز در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با تهیه این محصولات، با کیفیت بالا از یک مرکز معتبر، علاوه بر سلامت خود، به سلامت خانواده‌تان نیز بیاندیشید. برای خرید محصولات سالم و تازه می‌توانید با مزرعه موجان تماس گرفته و با سفارش محصولات متنوع، از غذاهای تکراری و همیشگی نیز فاصله بگیرید.

رژیم میوه خواری و لاغری

رژیم میوه چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، در این رژیم، بسیاری حتی مصرف محصولات حیوانی را نیز ممنوع می‌دانند. لبنیات نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. در واقع در رژیم میوه خواری شما می‌توانید تنها میوه‌های تازه یا خشک، سبزیجات و دانه‌ها را مصرف کنید. در نتیجه خوردن غذاهای پخته، حتی اگر میوه باشد، در این رژیم ممنوع است.

«رژیم لاغری میوه خواری به عنوان رژیمی بسیار کم نمک یا حتی بی نمک شناخته شده که میزان چربی در آن بسیار کم و حتی صفر است.»

در این رژیم باید مصرف انواع میوه‌ها با خاصیت‌های مختلف گنجانده شود تا در اثر مصرف زیاد یک میوه خاص دچار اسهال یا یبوست نشوید. همچنین برخی میوه‌ها هم در این رژیم وجود دارند که ما معمولا آن‌ها را به اشتباه جزو سبزیجات حساب می‌کنیم. از جمله آووکادو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار، کدو، زیتون و… .

در نتیجه مشورت با یک پزشک متخصص و همراهی با آن در تمام مراحل برای عدم آسیب به بدن، یکی از واجبات موفقیت در این رژیم غذایی موثر است.

رژیم لاغری فقط با میوه یکی از موثرترین رژیم‌ها برای کاهش وزن و حفظ اندام ایده‌آل است. میوه‌ها سرشار از مواد مغذی، فیبر و ویتامین هستند که می‌توانند فواید زیادی برای بدن داشته باشند. همچنین میوه‌ها می‌توانند میزان زیادی از کالری مورد نیاز بدن را تامین کنند.


پیشنهاد مطالعه: اگر از رژیم غذایی استفاده می‌کنید، باید مراقب مواد غذایی که وارد بدن خود می‌کنید، باشید تا خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سوءتغذیه را از خود دور کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما با مطالعه مقاله سوء تغذیه چیست، با علائم و نشانه‌های این بیماری آشنا شوید.


رژیم لاغری با میوه خواری چیست

انواع مختلف رژیم میوه خواری

اهداف متفاوتی از انتخاب رژیم لاغری میوه وجود دارد؛ یا به دنبال تناسب اندام و لاغری هستید و یا اینکه گیاهخوار بوده و به دنبال راهی برای تامین مواد مورد نیاز بدن بدون نیاز به استفاده از گوشیت حیوانات هستید.

بر همین اساس، رژیم میوه برای لاغری را می‌توان در دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم کرد:

  • رژیم‌های سه روزه: تعدادی از افراد رژیم سه روزه را توصیه می‌کنند و آن را موثر می‌دانند.
  • رژیم هفت روزه: عده ای رژیم هفت روزه را توصیه می کنند و تاکید دارند که در کنار رژیم باید ورزش کرد.
  • مصرف میوه در زمان مناسب: عده‌ای از افراد زمان‌های مشخصی برای خوردن میوه دارند؛ برای مثال بعد از مصرف غذا در ظهر و عصر.
  • استفاده از غلات و حبوبات و سبزیجات: آن‌هایی که سختگیری کمتری دارند علاوه بر میوه، غلات، حبوبات و سبزیجات نیز مصرف می‌کنند.
  • استفاده از میوه‌های افتاده از درخت: این افراد، تنها میوه‌هایی را که خود به خود از درخت افتاده‌اند مصرف می‌کنند. زیرا اعتقاد دارند که چیدن میوه‌ها به طبیعت صدمه می‌زند.
  • عدم استفاده از غلات، حبوبات و دانه‌ها: عده‌ای دیگر علاوه بر اینکه تنها میوه‌های افتاده از درخت را می‌خورند، از خوردن غلات، حبوبات و دانه‌ها نیز پرهیز می‌کنند؛ زیرا بر این باورند که آن‌ها هم قابلیت تبدیل شدن به موجودی زنده را دارند.

«همانطور که می‌بینید این رژیم با محدودیت‌های زیادی همراه است. همین موضوع و عدم مصرف غذا می‌تواند مضر، ناسالم و آسیب‌زا باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم انعطاف پذیرتر بوده و در رژیم میوه خود از حبوبات و سبزیجات و غلات هم استفاده کنید.»

انواع رژیم

فواید برنامه رژیم میوه خواری

رژیم لاغری با میوه به دلیل منابع غذایی که دارد، به عنوان رژیمی سرشار از فیبر و کالری به مقدار مناسب شناخته می‌شود که می‌تواند فواید زیادی برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. تقویت سیستم گوارشی بدن

یکی از مشکلات رایج بین افرادی که از رژیم استفاده می‌کنند، یبوست است. اما رژیم لاغری با میوه خواری به دلیل فیبر زیادی که وارد بدن می‌کند، می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کرده و حتی آن را رفع کند.

مهم این است که گزینه‌های مصرفی خود را صحیح، به اندازه و با اعتدال انتخاب کنید. مثلا موز به دلیل اینکه می‌تواند یبوست را تشدید کند، نباید بیش از حد مجاز مصرف شود.


پیشنهاد مطالعه: اگر در رژیم غذایی‌تان موفق نبوده‌اید و توقف وزنتان متوقف شده است، احتمال دچار استپ وزنی شده‌اید. اگر می‌خواهید با این مفهوم و علائم و راه‌های رفع آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: استپ وزنی چیست .


2. تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه منبعی غنی از انواع ویتامین و مواد مغذی است. این ویتامین ها می‌توانند نقش خیلی پررنگی در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف داشته باشند. همچنین بسیاری از میوه‌ها مانند آلو سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت بدن شما داشته باشد.

3. تامین آهن مورد نیاز

فقر آهن یکی دیگر از مشکلات رایج بین افراد است که مصرف میوه‌ها می تواند تا حد خوبی این مورد را جبران کند.

4. تنظیم فشار خون

مواد مغذی مانند پتاسیم که در میوه‌ها وجود دارند، می‌توانند فشار خون و همچنین آب بدن را تنظیم و متعادل کنند. در اثر این تعادل الکترولیتی، گردش خون و اکسیژن رسانی با کیفیت بیشتری در بدن صورت می‌گیرد. 

از دیگر فواید رژیم میوه خواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • سم زدایی از بدن
  • افزایش گلبول های قرمز
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • کاهش احتمال بیماری های قلبی

تنظیم فشار خون

خطرات و عوارض رژیم میوه

همانطور که پیش‌تر نیز عنوان کردیم، رژیم لاغری با میوه خواری در کنار تمامی مزایایی که دارد، با معایبی نیز همراه است. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به استفاده از این رژیم، حتما با پزشک مشورت کنید.

در ادامه برخی از معایب و خطرات این رژیم را که می‌توانند باعث آسیب‌های جدی شوند را بررسی می‌کنیم تا با احتیاط و آگاهی بیشتری نسبت به آن عمل کنید.

1. کمبود مواد مغذی

برخی چربی‌ها، کلسیم، ویتامین ب، ویتامین دی و زینک از مواد لازم و مغذی برای بدن هستند و دریافت آن‌ها در رژیم غذایی از واجبات است. کمبود این مواد در بدن می‌تواند به مشکلات متعددی مانند خستگی و افسردگی، خشکی پوست و مو، ضعف عضلات و استخوان‌ها و کاهش سطح ایمنی بدن منجر شود.


پیشنهاد مطالعه: اگر شک دارید که به کمبود ویتامین دی مبتلا هستید یا خیر، می‌توانید از محتوای مقاله علائم کمبود ویتامین دی استفاده کنید تا در صورت ابتلا در سریع‌ترین زمان ممکن به دکتر مراجعه کنید.


کمبود مواد مغذی

2. کمبود پروتئین

کاهش پروتئین بدن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در رژیم میوه خواری اتفاق می‌افتد. حتی اگر خوردن دانه‌ها و حبوبات را در آن بگنجانید باز هم پروتئین موردنیاز بدن تامین نمی‌شود.

کمبود پروتئین می‌تواند باعث مشکلاتی مانند ضعف بدن، کم خونی، ورم، مشکلات رشدی و بیماری‌های قلبی عروقی شود. 

3. افزایش گلایسمیک

میوه‌ها قند دارند! فروکتوز یکی از قندهایی است که در میوه وجود دارد و البته شاخص گلایسمیک بالایی نیز دارد. مصرف زیاد میوه‌هایی با قند بالا شاخص گلایسمیک را در خون افزایش داده و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

افزایش گلایسمیک

4. پوسیدگی دندان‌ها

برخی از میوه‌ها به خاطر خاصیت اسیدی که دارند، می‌توانند باعث پوسیدگی و فرسایش دندان‌ها شوند. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش و انگور تنها برخی از آن‌ها هستند.

«تحقیقات نشان داده افرادی که به مدت طولانی از رژیم لاغری میوه استفاده می‌کنند، پس از مدتی به پوسیدگی دندان مبتلا می‌شوند.»

نمونه رژیم میوه خواری و کاهش وزن

مهم‌ترین نکته در این رژیم این است که در عین استفاده از انواع مختلف میوه‌ها، ترکیب و تعادل را نیز در زمان استفاده رعایت کنید. در این قسمت، قصد داریم یک نمونه از رژیم میوه را به صورت مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم.

روز اول

صبحانه: شیر، قهوه یا چای، گریپ فروت، جو دوسر
میان وعده: یک میوه به دلخواه.
ناهار: آبمیوه، موز، کلم بروکلی، سبزیجات، بلغور گندم
عصرانه: یک لیوان آبمیوه
شام: یک عدد سیب، نصف موز، یک ظرف کاهو

روز دوم

صبحانه: جو پرک شده، شیر و سویا، نصف موز، یک لیوان آبمیوه
میان وعده: یک لیوان آب هویج
ناهار: پنیر، بلغور جو، کلم، نصف گریپ فروت، هویج
شام: سالاد کاهو، هویج، گوجه فرنگی، آب لیمو ترش تازه

روز سوم

صبحانه: یک لیوان شیر، جو پرک، یک لیوان آبمیوه، یک عدد موز
میان وعده: یک عدد کیوی، یک عدد سیب
ناهار: بلغور گندم، گوجه فرنگی، گل کلم
شام: سالاد سبزیجات و میوه، آب لیمو ترش و نصف آووکادو

«کاهش وزنی که در اثر رژیم سه روزه میوه به دست می‌آید، معمولا سه کیلوگرم است. ولی در نظر داشته باشید که بعد از پایان سه روز، نباید پرخوری کرده و وزن کاهش یافته را برگردانید! مراقب باشید که بعد از قطع شدن رژیم، در مصرف غذا زیاده‌روی نکرده و تلاش کنید تا با ورزش منظم، همواره وزن خود را ایده‌آل نگه دارید.»

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم درباره رژیم لاغری میوه خواری، انواع، فواید و عوارض آن صحبت کرده و در نهایت یک نمونه از این رژیم را به شما عزیزان ارائه کنیم. دقت کنید که شما پایبند قانون سفت و سختی نیستید و می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم بگنجانید به شرطی که تعادل را در وعده‌های غذایی رعایت کنید. 

این رژیم کوتاه سه روزه می‌تواند در افرادی که بدن سالمی دارند، بدون اینکه عوارضی ایجاد کند، اثر مثبت داشته باشد. اما از طرفی میزان فایده یا ضرر رژیم میوه خواری نسبت به شرایط جسمی هر فرد متفاوت خواهد بود.

بنابراین بهتر است پیش از اقدام به استفاده از این روش، حتما با پزشک متخصص تغذیه و رژیم غذایی مشورت کنید. با در نظر گرفتن شرایط جسمی خود و نیازهای بدن و بدون ریسک، می‌توانید بهترین رژیم لاغری را برای خود تدارک ببینید. لاغر شدن نیازمند پشتکار و صبر زیادی است. بنابراین بدون عجله و با برنامه ریزی ادامه دهید. 

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.