Logo Loading

رسانه موجان

رژیم دش چیست؟ آیا رژیم غذایی دش به بدن آسیب می‌رساند؟

رژیم دش چیست؟ آیا رژیم غذایی دش به بدن آسیب می‌رساند؟

رژیم دش چیست؟ آیا رژیم dash می‌تواند ما را به وزن و اندام ایده‌آل‌مان برساند؟ رژیم غذایی دش امروزه طرفداران زیادی دارد و خصوصا می‌توان مناسب کسانی باشد که از فشار خون بالا رنج می‌برند. در این رژیم مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم و منیزم از طریق مواد غذایی مختلف وارد بدن می‌شود. لبنیات کم‌چرب، میوه‌ها و سبزیجات، بخش اصلی این رژیم غذایی هستند؛ موادی که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

علاوه بر تمامی فوایدی که این رژیم برای سلامتی دارد (برای مثال بیماران دیابتی یا کسانی که مشکلات قلبی دارند، از آن برای کنترل وزن‌شان استفاده می‌کنند)، فواید زیادی نیز برای کاهش وزن به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل با هم بررسی کنیم که رژيم غذايي دش چیست و چه مزایا و معایبی برای شما ممکن است ایجاد است؛ با ما همراه باشید.

یکی از مواد غذایی که باید در این رژیم از آن استفاده کنید، پروتئین گوشت و مرغ است. پس اگر قصد دارید از بهترین و تازه‌ترین گوشت و مرغ موجود در بازار استفاده کنید، صنایع غذایی موجان می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

رژیم dash

رژیم دش چیست؟

رژيم دش، نخستین بار توسط کارشناس‌های تغذیه، برای بیمارانی که فشار خون بالایی داشتند، تنظیم شد. این رژیم به این بیماران کمک می‌کرد تا وضعیت سلامتی‌شان بهبود پیدا کرده و در نهایت لاغر شوند. با این وجود امروزه، اغلب کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، از آن استفاده می‌کنند.

به طور کلی اما رژیم لاغری dash به‌گونه‌ای تنظیم شده که همه افراد با هر وضعیت بدنی بتوانند از آن استفاده کنندگ با این رژیم، شما علاوه بر لاغری، سطح کلسترول بد خون‌تان را نیز کاهش می‌دهید.

«البته اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و دارویی مصرف می‌کنید، تمامی رژیم‌های غذایی باید زیر نظر دکتر انجام شوند.»

مزایای لاغری با رژیم dash

رژیم دش چه فوایدی دارد؟ در ادامه تلشا می‌کنیم تا برخی از مهم‌ترین فواید این رژیم را با هم به شکلی اصولی بررسی کنیم:

1. کاهش فشار خون

شاید بدانید که فشار خون 12، طبیعی بوده و عدد 14 یا بالاتر از آن، به معنای بالا بودن میزان فشار خون است. شما با استفاده از این رژیم، می‌توانید فشار خونتان را کم و کنترل کنید.

به طور کلی، کاهش فشار خون یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رژیم dash است؛ زیرا حتی اگر کاهش وزنی نداشته باشید، در نهایت فشار خونتان را کنترل کرده‌اید.

کاهش فشار خون

2. کاهش وزن با رژیم دش

رژیم دش تاثیر ویژه‌ای در کاهش وزن دارد؛ اما در هر حال، شما باید علاوه بر رعایت این رژیم، از خوردن غذاهای پرکالری نیز پرهیز کنید. در واقع با خوردن غذاهای پر کالری در کنار این رژیم، احتمال اینکه بتوانید در زمان مطلوبی، نتیجه خوبی را در ظاهرتان مشاهده کنید، کاهش می‌یابد.

3. کنترل سندروم متابولیک

سندروم متابولیک چربی‌های شکمی تولید کرده و در نتیجه برای سلامت فرد مضر است. هر چند برای درمان و کنترل این بیماری، باید تحت نظر پزشک باشید؛ اما با رژیم DASH هم می‌توانید گام مثبتی برای درمان آن بردارید.

«پیشنهاد ما به هیچ وجه این نیست که پزشک و درمان خود را رها کنید؛ بلکه می‌توانید با تائید پزشک موردنظرتان، سلامت خود را زودتر کسب کنید.»

4. جلوگیری از بیماری قلب و عروق

افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. در واقع با استفاده از این رژیم، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نسبت به سکته مغزی تا 20٪ کمتر می‌شود.

بیماری قلب

5. کاهش خطر ابتلا به سرطان با رژیم غذایی دش

یکی از مهم‌ترین فواید پیروی از رژیم غذایی دش این است که به شما کمک می‌کند از سرطان کولورکتال و پستان دور بمانید.

6. کاهش خطر ابتلا به دیابت

یکی از کابوس‌های زندگی هر فردی، می‌تواند ابتلا به بیماری دیابت باشد! اگر می‌خواهید دیوار امنی در برابر این بیماری دور خود بکشید، رژیم دش بهترین انتخاب شما خواهند بود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت با رژیم دش

معایب رژیم لاغری dash

پیش از اینکه تصمیم بگیرید که رژیم دش می‌تواند انتخاب خوبی باشد یا خیر، باید از مشکلات این رژیم هم مطلع شوید. مهم‌ترین معایب این رژیم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. سختی در پایبندی به رژیم

اگر رژیم غذایی معمولی دارید، استفاده از رژیم دش، در روزهای اول برایتان سخت و حتی طاقت‌فرسا خواهد بود. مثلا این رژیم به مصرف کم نمک تاکید دارد؛ بنابراین باید در طی روز مصرف نمک‌تان را 1500 تا 2300 میلی‌گرم کاهش دهید. این در حالی است که بیشتر ما روزانه 3400 میلی‌گرم نمک مصرف می‌کنیم.

خیلی از افراد به شیرینی و غذاهای پرچرب علاقه دارند، در حالی که با گرفتن رژیم غذایی دش باید از میزان چربی و شیرینی مصرفی‌شان تا حد زیادی کم کنند.

پایبندی به رژیم

2. نداشتن پشتیبان

بیشتر برنامه‌های غذایی پشتیبان و مشاور راهنما دارند تا به شما کمک کنند در مسیر خود پابرجا بمانید. آن‌ها به‌طور مداوم پیگیر شما هستند و در بازه‌های زمانی خاص نتایج‌تان را می‌سنجند. اما dash پشتیبان و مشاور راهنما ندارد.

شما با این رژیم تنها می‌توانید به سراغ مشاورهای تغذیه‌ای بروید که با آن آشنا هستند تا در نهایت توانند به بهترین شکل به‌عنوان پشتیبان کمک‌تان کنند.

3. بروز مشکلات معده

مصرف بیش از حد فیبر شاید با معده بعضی افراد سازگار نباشد و بعد از مدتی برای آن‌ها مشکلاتی مانند نفخ یا اسهال به‌وجود آورد؛ بنابراین قبل از انتخاب رژیم غذایی دش حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

بروز مشکلات معده

4. پیگیری مداوم مواد غذایی

شما باید به‌طور مداوم واحدهای غذایی مصرفی را کنترل کنید و میزان آن‌ها را مد نظر داشته باشید. در رژیم غذایی دش شما در طی هفته فقط مجاز به مصرف میزان مشخصی از مواد غذایی هستید و بیش از این اجازه خوردن ندارید. 

5. نداشتن برنامه مناسب برای کاهش وزن

تاکید بیشتر رژیم دش روی سلامتی و کنترل فشار خون است؛ بنابراین برنامه درست و کاملی برای لاغری ندارد. این رژیم بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که علاوه بر وزن بالا، فشار خون بالایی هم دارند.

نداشتن برنامه مناسب در رژیم دش

6. مناسب نبودن برای همه

رژیم دش برای همه مناسب نیست و کسانی که بیماری‌های کبدی یا کلیوی دارند، نباید از این رژیم استفاده کنند. کسانی هم که مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل نشده نوع 2، سلیاک، نارسایی قلبی یا عدم تحمل لاکتوز هستند، باید در این برنامه غذایی تغییراتی به‌وجود آورند تا به سلامتی‌شان لطمه‌ای وارد نشود.

دستور رژیم غذایی دش چگونه است؟

در رژیم غذایی DASH قوانینی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در این رژیم تاکید بر استفاده از مواد غذایی کم‌چرب و کم‌نمک است.

در این رژیم به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر از سایر مواد غذایی اهمیت داده می‌شود؛ بنابراین بیشتر وعده‌های غذایی‌تان باید از همین گروه‌های غذایی باشد.

غذاهای مجاز در رژیم دش

با مصرف غذاهای مجاز در رژیم غذایی dash در مدت زمانی کوتاه می‌توانید به نتایج دلخواه برسید. در ادامه غذاهایی را که در این رژیم مناسب هستند، معرفی می‌کنیم:

  • میوه و سبزیجات

شما باید از انواع میوه و سبزیجات روزانه حداقل 4 تا 5 واحد مصرف کنید.

میوه و سبزیجات

  • پروتئین

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در روز، می‌توانید از گوشت‌های مرغ، گوساله یا انواع غذاهای دریایی استفاده کنید. تاکید رژیم دش بر بدون چربی‌بودن این گوشت‌هاست.

شما همچنین می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدن‌تان را از مواد غذایی دیگری مثل سویا، تخم مرغ یا محصولات لبنی هم به‌دست آورید.

  • غذاهای کم سدیم

در این رژیم باید مصرف سدیم را کم یا حتی قطع کنید. بنابراین به‌جای مصرف غذاهای کنسروی و بیرونی، بهتر است غذاهای سالم خانگی بخورید. همچنین باید میزان نمک را کاهش داده و به‌جای آن از آبغوره، آبلیمو، فلفل یا آب نارنج استفاده کنید.

  • مغزیجات و آجیل

می‌توانید از انواع آجیل‌ها و مغزیجات در رژیم dash به‌عنوان میان‌وعده استفاده کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

مغزیجات و آجیل

  • غذاهایی با کربوهیدرات کم

برای تامین کربوهیدرات بدن، پیشنهاد می‌کنیم نان و غلات بخورید. البته میزان کربوهیدرات مصرفی را به حداقل برسانید و میوه‌ها و سبزیجات را جایگزین آن‌ها کنید. کربوهیدرات‌ها کالری زیادی دارند و به‌جای لاغری باعث چاق شدن‌تان می‌شوند.

  • شیرینی و قند کم

مصرف شیرینی‌جات را کمتر و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه که برای بدن مضر هستند را قطع کنید. شما با این رژیم، در طی هفته تنها مجاز به استفاده از 4 یا 5 قاشق شکر هستید.

مصرف کم شیرینی در رژیم دش

رژیم غذایی دش، خوب یا بد؟

در این مطلب به‌طور کامل درباره رژیم دش و ویژگی‌های آن صحبت کردیم. قطعا با خواندن این مقاله مطمئن شده‌اید که این رژیم تا چقدر می‌تواند به شما کمک کند. در استفاده از رژیم dash این نکته را در نظر بگیرید که باید به آن پایبند باشید تا به نتیجه برسید. همچنین این رژیم بیشتر برای کاهش فشار خون بالا تاثیر داشته و مخصوص لاغری طراحی نشده است؛ در نتیجه با اطلاع از این موضوع، استفاده از رژیم غذایی دش را شروع کنید.

اگر در مورد هر یک از موضوعات گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.