Logo Loading

رسانه موجان

رژیم دوکان + سیر تا پیاز رژیم دوکان فیت طلایی و تاثیر گذار

رژیم دوکان + سیر تا پیاز رژیم دوکان فیت طلایی و تاثیر گذار

رژیم دوکان چیست؟ آیا رژیم دوکان فیت به کاهش وزن کمک می‌کند؟ همه ما می‌دانیم که بالا بودن وزن می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر بدن داشته باشد؛ به همین دلیل به دنبال راهی هستیم که وزن بدن‌مان را کاهش داده و فشار کمتری به اندام‌مان وارد کنیم.

ثابت ماندن فرم بدن و تناسب اندام، برای افراد مشهور، بخشی از الزامات شغلی آن‌ها محسوب می‌شود؛ مانند بازیگران که رای داشتن یک موقعیت شغلی مناسب باید بدن سالم و متناسبی داشته باشند و یا مدل‌هایی که بدون داشتن یک اندام تعریف شده، نمی‌توانند هیچ جایگاهی در حرفه خود کسب کنند. شاید جالب باشد که بدانید،کیت میدلتون، همسر ولیعهد بریتانیا نیز از این رژیم استفاده می‌کند.

به همین دلیل، این افراد برنامه‌های غذایی و ورزشی را انتخاب می‌کنند که نتایج سریعی به همراه داشته باشند؛ چیزی مانند رژیم لاغری دوکان دایت.

یکی از اصلی‌ترین غذاهایی که در این برنامه غذایی باید مصرف کنید، پروتئین حیوانی است. به همین دلیل اگر قصد دارید سالم‌ترین و تازه‌ترین مرغ، گوشت قرمز، ماهی و… را دریافت کنید، می‌توانید به سایت مزرعه موجان مراجعه کنید.

رژیم دوکان فیت

رژیم دوکان چیست ؟

دکتر پیر دوکان، پزشک فرانسوی که در کاهش وزن و مدیریت تخصص داشت، رژیم غذایی دوکان را در دهه ۱۹۷۰ پس از الهام گرفتن از یک فرد با اضافه وزن بالا ایجاد کرد.

بیمار به دکتر دوکان گفته بود، برای کاهش وزن می‌تواند از هرچیزی صرف نظر کند؛ به جز گوشت. در سال ۲۰۰۰، دوکان‌، کتاب خود با نام «رژیم غذایی دوکان» را منتشر کرد که خیلی زود بیش از ۳ میلیون نسخه از آن در جهان فروش رفت.

در این رژیم ادعا شده بود که شما می‌توانید بدون گرسنگی کشیدن، کاهش وزن سریعی را تجربه کنید.رد ادامه این ادعا را با هم بررسی می‌کنیم که آیا این ادعا صحت دارد یا خیر!

رژیم غذایی دوکان یک رژیم کاهش وزن با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است که به ۴ مرحله تقسیم می‌شود. البته این برنامه غذایی، برخی از ویژگی‌های رژیم Stillman و رژیم اتکینز را نیز دارد.

رژیم لاغری دکتر دوکان بر این فرض استوار است که ۹۵، افرادی که برای رسیدن به بدن سالم، رژیم می‌گیرند، نمی‌توانند مدت زمان زیادی به آن پایبند بوده و در نهایت به روش قبلی زندگی خود باز گشته و دوباره وزن اضافه می‌کنند. همچنین این رژیم غذایی، ادعا می‌کند که می‌تواند عادات غذایی شما را مجددا طراحی کرده و به شما کمک کند وزن خود را به طور دائم تثبیت کنید.

«البته این نکته را در نظر داشته باشید که رژیم لاغری دوکان خصوصا در مراحل اولیه، فشار زیادی به فرد وارد می‌کند.»


پیشنهاد مطالعه: اگر به هر دلیل نمی‌خواهید این رژیم را استفاده کنید، می‌توانید وارد وبلاگ ما شده و مقاله رژیم پالئو را مطالعه کنید تا با ریز و درشت آن آشنا شوید.


رژیم لاغری دوکان دایت

اصول رژیم دوکان فیت

رژیم لاغری دوکان از چهار مرحله تشکیل شده که تمامی آن‌ها از نظر مدت زمانی و قوانین متفاوت بوده و می‌‌تواند تا ۱۲ ماه ادامه پیدا کند. دو فاز اول، فازهای کاهش وزن و مرحله سوم در مورد ایجاد تغییرات رفتاری برای جلوگیری از بازگشت وزن است. فاز چهارم و نهایی نیز برای نگهداری، تثبیت وزن و عادات غذایی طراحی شده است.

در ادامه تمام این مراحل را به تفصیل بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

1. مرحله حمله

این مرحله از رژیم دوکان که به عنوان فاز «پروتئین خالص» نیز شناخته می‌شود، هیچ غذایی به جز پروتئین بدون چربی نباید مصرف کنید. لازم به ذکر است که ۶۸٪ مواد مغذی دریافتی این مرحله، پروتئین حیوانی است که می‌توانید غذاهای مورد استفاده را خودتان انتخاب کرده و هر روز به اندازه‌ای که دوست دارید، مصرف کنید.

«در این مرحله، مصرف 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر و ۶ تا ۸ لیوان آب واجب و ضروری است. همچنین سبوس جو دوسر برای کمک به تثبیت قند خون، افزایش حس سیری و کاهش دریافت کالری کلی استفاده می‌شود.»

در محله اول کار، به تدریج روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. این فاز که با نام فاز اول شناخته می‌شود باید 2 الی 5 روز طول بکشد. البته اگر کاهش وزن شما قابل توجه بود، می‌توانید این پروسه را تا یک هفته نیز ادامه دهید.

به طور کلی، هدف از «فاز حمله» رسیدن به کتوزیس است؛ یک حالت متابولیکی که زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی می‌کند.

کتوز زمانی در بدن ایجاد می‌شود که فرد در رژیم غذایی خود، چربی زیاد، پروتئین k متوسط و کربوهیدرات کم، قرار داده باشد. در این صورت کمبود کربوهیدرات در بدن ایجاد شده و در ننتیجه بدن برای به دست آوردن انرژی و جبران کمبود کربوهیدرات، چربی‌ها را می‌سوزاند.

البته در زمان تلاش برای رسیدن به کتوز، ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدتی مانند تهوع، استفراغ، افزایش خستگی و مدفوع شل را تجربه کنید. با عادت کردن بدن شما به برنامه غذایی جدید، این مشکلات نیز حل شده و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

مهم‌ترین نکته‌ای که نیاز است به خاطر داشته باشید این است که بدون نظر و دخالت پزشک، به هیچ عنوان نباید از هیچ کدام از رژیم‌های غذایی استفاده کنید. این موضوع در بسیاری از موارد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند.

مرحله حمله

2. مرحله کروز رژیم دوکان

مصرف زیاد گوشت و پروتئین شما را نگران و خسته کرده است؟ نگران نباشید! در این مرحله مواد مغذی دیگری را نیز در این چرخه وارد می‌کنیم.

در مرحله دوم از رژیم غذایی دوکان اجازه دارید تا برخی از سبزیجات را دوباره وارد رژیم غذایی خود کنید؛ البته باید محدودیت‌هایی که در این مرحله وجود دارد را نیز مورد توجه قرار دهید.

در این مرحله از کار، شما میان روزهای پروتئین خالص و پروتئین همراه با سبزیجات، گردش خواهید داشت؛ یک روز مانند مرحله اول پروتئین خالص مصرف می‌کنید و روز بعد، پروتئین همراه با سبزیجات. در این مرحله، ۳۲ نوع سبزی غیرنشاسته‌ای وجود دارد که می‌توانید به دلخواه از بین آن‌ها انتخاب کرده و در نهایت به میزان دلخواه، آن‌ها را مصرف کنید.

همچنین در این مرحله رژیم لاغری دکتر دوکان، باید پیاده‌روی روزانه خود را به ۳۰ دقیقه در روز افزایش دهید. در نهایت نیز مدت زمان فاز کروز تا رسیدن به وزن مد نظر شما ادامه می‌یابد.

«قطعا اگر غذای کمتری مصرف کنید، سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود می‌رسید؛ اما فراموش نکنید که یکی از قوانین این رژیم گرسنگی نکشیدن است.»

مرحله کروز

3. مرحله ادغام

زمانیکه به وزن ایده‌آل خود رسیدید، باید وارد مرحله سوم شوید که آغاز تلاش شما برای حفظ وزن کاهش یافته است. در این مرحله، قوانین پیچیده‌تر شده و دستورالعمل‌های جدیدی در مورد رژیم غذایی به شما داده می‌شود.

روزهایی به نام روز مسئولیت پذیری در هفته در این محله قرار دارند که باید در آن روزها مسئولیت پذیر بوده و به گونه‌ای غذا مصرف کنید که وزن کاهش یافته، مجددا بازنگردد.

همچنین دو روز در هفته، روز جشن است که در این روزها می‌توانید محدویت غذایی را رفع کرده و مواد غذایی مانند میوه، لبنیات، نان و… را مجددا مصرف کنید. البته همچنان باید یک روز در هفته، پروتئین خالص مصرف کرده و همان مواد غذایی را مصرف کنید که در مرحله اول مصرف می‌کردید.

«مدت زمان مرحله سوم، به میزان کاهش وزن شما بستگی دارد؛ به عبارتی به ازای هر یک کیلو، باید ۱۰ روز در فاز ادغام به سر ببرید.»

مرحله ادغام رژیم لاغری دوکان

4. مرحله تثبیت رژیم دوکان

چهارمین و آخرین مرحله از رژیم دوکان به شما کمک می‌کند تا وزن خود را به شکل دائمی تثبیت کنید. در این مرحله، دیگر هیچ عذایی ممنوع نیست؛ با اینجال، سه قانون وجود دارد که رعایت آن‌ها الزامی است:

  1. داشتن برنامه ثابت روزانه برای فعالیت بدنی
  2. مصرف پروتئین خالص هر پنجشنبه یک پنجشنبه
  3. مصرف روزانه ۳ قاشق غذاخوری سبوس جو دوس

«مرحله چهارم، قرار است تا همیشه ادامه داشته باشد؛ موفق باشید!»

مزایای رژیم لاغری دوکان دایت

با وجود تحقیقات انجام شده، اطلاعات کمی در مورد این رژیم وجود دارد؛ با اینحال برخی از مزایای مشهود آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • مصرف بالای پروتئین‌های بدون چربی

این رژیم غذایی مملو از پروتئین‌ها بدون چربی است که می‌تواند نکات مثبتی به همراه داشته باشد؛ زیرا به سلامت قلب و کنترل قند خون کمک کرده و می‌تواند خواص ضد التهابی نیز داشته باشد.

پروتئین بالا

  • محدود نبودن تعداد کالری

تمرکز اصلی رژیم دوکان بر غذاهای کامل و یک ماده است که خود شما باید آن را تهیه و انتخاب کنید؛ در نتیجه مجبور نیستید با دقت سهم خود را وزن کنید یا کالری شماری داشته باشید.

«به یاد داشته باشید که شمارش کالری روزانه می‌تواند باعث استرس و نگرانی از فراتر رفتن از حد مجاز کالری شود که اثرات منفی برای سلامت بدن دارد.»

معایب رژیم غذایی دوکان

رژیم دوکان نیز درست مانند هر رژیم دیگری، در کنار مزایای خود، از معایبی نیز برخوردار است؛ با اینحال، معایب آن به قدری چشم‌گیر هستند که عموما به آن‌ها توجه شده و باعث نگرانی می‌شوند.

  1. محدود کننده بودن

این رژیم محدودیت‌های زیادی داشته و رعایت کردن تمامی آن‌ها ممکن است برای برخی از افراد مشکل باشد. در مقابل نیز هرچقدر که سختگیری و مقررات یک رژيم غذایی بیشتر باشد، احتمال سرپیچی کردن از آن‌ها بالاتر می‌رود.

محدود کننده بودن

  1. دشوار بودن تداوم

بسیاری از قوانین رژیم دوکان، به ویژه برای زندگی روزمره اکثر مردم، کاربردی نبوده و این موضوع باعث می‌شود که دنبال کردن آن سخت باشد. خصوصا که این رژیم بلند مدت است و ممکن است حتی تا یک سال مجبور باشید این برنامه غذایی سختگیرانه را دنبال کنید.

  1. کمبود مواد مغذی بدن

در رژیم لاغری دوکان و خصوصا در مرحله اول این رژیم، مواد مغذی مانند کربوهیدرات و بسیاری از ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و… را از دست می‌دهید؛ این مورد می‌تواند باعث خستگی و بی‌حالی شما شود.

یک مطالعه نشان داده است که زنانی که از رژیم دوکان پیروی کرده‌اند، شاهد کاهش سطح ویتامین C بدن خود بوده‌اند که می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و همچنین مشکلاتی مانند سست شدن موها و ریزش مو شود.

  1. امکان بازگشت وزن از دست رفته

کاهش وزن سریع، میزان متابولیسم پایه بدن شما را کاهش می‌دهد (حداقل کالری مورد نیاز بدن در حالت استراحت). این کار، سوزاندن کالری را برای شما سخت‌تر می‌کند و در نتیجه ادامه کاهش وزن برای شما به کار سختی تبدیل می‌شود.

کاهش وزن

  1. امکان ابتلا به بیماری‌های گوارشی

در رژیم دوکان، به دلیل کاهش شدید دریافت فیبر، حتی با وجود ۳ قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر و ۶ تا ۸ لیوان آب، باز هم ممکن است افرادی که این رژیم را تجربه می کنند دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست شوند.

غذاهای مجاز رژیم دوکان

غذاهای مجاز برای رژیم لاغری دوکان دایت در هر فاز متفاوت است؛ اما در قسمت زیر این مواد غذایی را بررسی کرده‌ایم:

  • فاز اول: گوشت گاو بدون چربی، گوساله، گوزن، گاومیش، مرغ بدون پوست، جگر، ماهی، تخم مرغ
  • فاز دوم: مواد غذایی فاز اول + اسفناج، کلم پیچ، کاهو، سبزیجات برگدار، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه‌ای، مارچوبه، بادمجان، خیار، کرفس، گوجه فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، سلغم، کدو حلوایی، هویچ، چغندر
  • فاز سوم: انواع میوه، انواع لبنیات + گوشت و سبزیجات
  • فاز چهارم: بدون محدودیت غذایی

غذاهای غیر مجاز

غذاهای غیر مجاز در هر مرحله از این رژیم متفاوت هستند؛ در واقع از آنجایی که این رژیم به شدت محدود کننده است، بهتر است غذاهای مجاز هر مرحله از رژیم دوکان را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که رژیم دوکان چیست و در هرمرحله از آن باید چه نکاتی را رعایت کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.