Logo Loading

رسانه موجان

آموزش طرز تهیه استیک گوشت و سس قارچ + 9 نکته طلایی و خوشمزه

آموزش طرز تهیه استیک گوشت و سس قارچ + 9 نکته طلایی و خوشمزه

یکی از لذیذترین غذاهایی که در همه جای دنیا طرفدار دارد و سرو می شود، استیک است. غذایی که شنیدن نامش کافی است برای اینکه آب از دهان همه راه بیفتد. درست است که طرز تهیه استیک برای هر کسی متفاوت است اما در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با یکی از بهترین و آسان ترین روش های پخت این غذای خوشمزه آشنا کنیم.

اما استیک به چه قسمتی از گوشت گفته می شود؟ در واقع به قسمتی از گوشت راسته گاو یا گوساله که رگه‌هایی از چربی دارد استیک گفته می‌شود. این گوشت هم به صورت سرخ شده و هم به شکل کبابی سرو شده و معمولا در کنار آن، سیب زمینی، سس قارچ، مارچوبه، کلم بروکلی و انواع سبزیجات خورده می‌شود.

با توجه به قیمت‌ها، استیک گوشت به یکی از گران‌ترین غذاها در رستوران‌های ایران تبدیل شده است؛ در چنین شرایطی شما می‌توانید با تهیه مقداری گوشت با قیمتی بسیار پایین‌تر و به صرفه‌تر این غذا را در خانه تهیه کرده و از طعم لذیذ آن لذیت ببرید.

اگر تا به حال استیک گوشت را در خانه درست نکرده‌اید، این مقاله دقیقا برای شماست؛ با ما تا انتها همراه باشید.

همچنین برای خرید گوشت مخصوص استیک با بهترین کیفیت و کاملا تازه می‌توانید به سایت مزرعه موجان مراجعه کرده و یا با شماره ۷۹۶۳۸-۰۲۱ تماس بگیرید.

مواد لازم برای تهیه استیک

  • سیر: دو حبه
  • گوشت راسته گوساله: 1 تکه
  • سس سویا: 2 قاشق غذاخوری
  • سس خردل: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • سس باربیکیو: 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و نمک: به مقدار کافی و با توجه به ذائقه

مواد لازم برای تهیه سس قارچ

  • شیر: 1 لیوان
  • پیاز: یک عدد
  • قارچ: 5 یا 6 عدد
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم و با توجه به ذائقه
  • عصاره گوشت گوساله: به مقدار کافی و با توجه به ذائقه

پیشنهاد مطالعه: اگر لازانیا از غذاهای مورد علاقه شماست، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ موجان، مقاله طرز پخت لازانیا را مطالعه کرده و از این غذای خوشمزه لذت ببرید.


مواد اولیه

طرز تهیه استیک گوشت

در ادامه یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های پخت گوشت استیک را با هم مرور می‌کنیم؛ از پخت این غذای بی‌نظیر پشیمان نمی‌شوید.

1. استفاده از روغن

فیله گوساله را داخل ظرفی قرار داده و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. فیله را باید به خوبی ماساژ دهید تا تمام سطح آن به روغن زیتون آغشته شود.

2. مزه دار کردن گوشت استیکی

حبه‌های سیر را خرد کرده و همراه با سس خردل، سس باربیکیو، سس سویا، فلفل و نمک، به استیک اضافه کنید. این مواد را با دست ورز بدهید تا گوشت را کاملا کاور کرده و به قول معروف به خورد آن بروند.

بعد از این کار یک سلفون روی ظرف بکشید و آن را داخل یخچال بگذارید.

3. استراحت گوشت

به یاد داشت هرچه گوشت بیشتر مرینیت شود، مزه بهتری می‌گیرد. بنابراین اجازه دهید به اندازه کافی در یخچال بماند تا مواد، گوشت را به خوبی مزه‌دار کنند.

«زمان کافی برای مرینیت کردن گوشت، دوازده ساعت است.»

4. گریل کردن استيك گوشت گوساله

بعد از اینکه گوشت به خوبی مزه‌دار شد وقت گریل کردن آن می‌رسد. قسمت گریل تابه را روی حرارت بالا قرار دهید تا کاملا داغ شود. به یاد داشته باشید که برای گریل کردن گوشت احتیاجی به روغن نداریم.

در نهایت بعد از اینکه تابه داغ شد، استیک را روی آن قرار داده و صبر کنید تا خوب گریل شود. سپس گوشت را برگردانید تا طرف دیگرش نیز گریل شود.

«یادتان باشد اگر زمان طولانی استیک را روی حرارت بگذارید سفت و خشک شده و طعم اصلی خود را از دست می‌دهد.»

طرز تهیه سس قارچ

یکی از مهم‌ترین موادی که باعث می‌شود تا استیک گوشت طعم بی‌نظیری پیدا کند، طرز تهیه سس قارچ است. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه این سس، حتما از دستور زیر استفاده کنید.

1. آماده کردن پیاز

پیازها را خرد کرده و تا زمان طلایی شدن آن‌ها را در روغن تفت دهید.

2. قارچ‌ها

قارچ‌ها را به حالت ورقه ورقه در آورده و به پیاز تفت داده شده اضافه کنید. سپس اجازه دهید مدتی با هم روی حرارت قرار بگیرند.

3. عصاره گوشت

عصاره گوشت را با آرد و شیر و فلفل سیاه مخلوط کرده و سپس به قارچ اضافه کنید. اجازه دهید که این مواد روی حرارت جوشیده و غلیظ شوند. 

4. مرحله آخر

سس شما آماده است. اگر بخواهید می‌توانید مقداری خامه یا کره هم به این سس اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

سس قارچ

10 نکته مهم طرز تهیه استیک

نه تنها طرز تهیه استیک، بلکه پخت هر غذایی به تکنیک‌ها یا به قول معروف فوت‌وفن نیاز دارد. دانستن همین فوت‌و‌فن‌های ریز باعث می‌شود غذایی خوب و لذیذ شود. استیک گوشت هم از این قضیه مستثنی نیست.

برای اینکه بتوانید یک استيك گوشت گوساله فوق العاده تهیه کنید لازم است که با این جزئیات آشنا شوید. این نکات عبارتند از:

  1. برای طعم دار کردن استیک هرگز از آبلیمو استفاده نکنید.
  2. اگر می‌خواهید استیک را به صورت سرخ شده درست کنید، باید حتما از تابه چدنی یا تفلون شیاردار استفاده کنید.
  3. در صورتی که به گوشت کاملا پخته شده علاقه دارید از گوشت راسته استفاده کنید. اما اگر استیک را آبدار می‌پسندید، فیله گزینه مناسب‌تری است.
  4. تکه‌های گوشت کم چرب معمولا خوشمزه نبوده و سفت و خشک می‌شوند. بهتر است استیکی را انتخاب کنید که به مقدار کافی چربی داشته باشد.
  5. سعی کنید هنگام پخت، استیک را چندین بار برگردانید. مخصوصا اگر آن را روی حرارت بالا می‌پزید، این کار باعث می‌شود که گوشت بهتر و یکنواخت‌تر بپزد.
  6. باید انواع گوشت استیکی را بشناسید. زیرا روش پخت هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. مثلا استیک تی بن باید روی گریل پخته شود و استیک بدون استخوان روی ماهیتابه.
  7. هیچوقت گوشتی را که تازه از فریزر درآورده‌اید، نپزید؛ گوشت سرد و یخ زده درست نمی‌پزد و داخلش خام و نپخته باقی می‌ماند. گوشت را درآورید و اجازه دهید حدود یک تا دو ساعت در دمای محیط بماند.
  8. بلافاصله بعد از پخت، استیک را برش نزنید. صبر کنید تا آب گوشت جذب شود و سپس آن را ببرید. اگر به سرعت گوشت را برش بزنید تمام آب و رطوبت آن داخل بشقاب ریخته و باعث می‌شود گوشت خشک و بی‌مزه شود.
  9. برای پخت استیک حتما از چاشنی استفاده کنید. چاشنی و ادویه می‌تواند به گوشت، مزه فوق العاده‌ای ببخشند. استیکی که بدون طعم‌دهنده خاصی پخته شود، چندان خوشایند و لذیذ نخواهد بود. بنابراین حدود نیم ساعت قبل از پخت، به تمام سطح گوشت چاشنی بزنید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با طرز تهیه استیک گوشت و نکات و اصول مربوط به آن آشنا کنیم. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما آموزنده و مفید باشد. اگر تا به حال پختن استیک را امتحان نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید و از این غذای فوق العاده لذت ببرید.

اگر هم نکته‌ای وجود دارد که باعث خوشمزه‌تر شدن این غذا می‌شود، حتما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.