Logo Loading

رسانه موجان

طرز تهیه فلافل + آموزش طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

طرز تهیه فلافل + آموزش طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

فلافل از آن دست غذاهای گیاهی و مقوی است که در تمام دنیا شناخته شده و طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذا که ریشه عربی دارد، توانسته جایگاه ویژه‌ای در سفره ایرانیان، خصوصا در جنوب کشور داشته باشد. محبوبیت بالاین این غذا ما را برآن داشت که در این مقاله طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را آموزش دهیم تا بتوانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر هم به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید این غذا را در خانه تهیه کنید، صنایع غذایی موجان می‌تواند بهترین کیفیت آن را در اختیار شما بگذارد. برای ثبت سفارش می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.  

مواد لازم برای تهیه فلافل

موادی که در ادامه عنوان می‌کنیم، برای دستور پخت فلافل برای 4 نفر است. پس اگر می‌خواهید این غذا را برای تعداد افراد بیشتری تهیه کنید، باید این مواد را افزایش دهید:

پیاز

2 عدد متوسط

نخود

300 گرم

روغن

به اندازه کافی

سیر

3 حبه

جعفری

50 گرم

تخم گشنیز

1 قاشق چای‌خوری

لیموترش

1 عدد متوسط

سیب‌زمینی

1 عدد کوچک

ادویه فلافل

1 قاشق چای‌خوری

پودر زیر سبز یا سیاه

1 قاشق چای‌خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه فلافل

طرز تهیه فلافل خوشمزه

طریقه درست کردن فلافل در خانه را در ادامه به ساده‌ترین شکل توضیح داده‌ایم؛ امیدواریم که از طعم بی‌نظیر این غذای سالم لذت ببرید.

  1. در نخستین مرحله باید نخودها را در آب خیس کنید؛ به یاد داشته باشید که هرچه نخودها، مدت زمان بیشتری در آب باقی بمانند، فلافل مزه و کیفیت بهتری پیدا می‌کند. بهترین زمان برای خیساندن نخودها، 6 ساعت است اما اگر زمان دارید می‌توانید آن‌ها را 24 تا 72 ساعت نیز در آب نگهدارید.
  2. در این مرحله باید نخودهای خیسانده شده را در کنار سیب‌زمینی، پیاز، جعفری، سیر و پودر تخم گشنیز، داخل غذاساز یا میکسر ریخته و مواد را خوب مخلوط کنید.
  3. سپس آب لیموترش را گرفته و آن را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود؛ در نهایت نیز آب‌لیمو را در کنار ادویه مخصوص فلافل، نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید.
  4. در این مرحله از کار، مواد را دوباره داخل میکسر بریزید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.
  5. مواد را از میکسر خارج کرده و 5 دقیقه با دست ورز دهید تا بافتی یکدست و مناسب پیدا کند. سپس آن را به مدت 1 تا 2 ساعت داخل یخچال بگذارید.
  6. پیشنهاد می‌کنیم که ظرفی با کف گود را برای سرخ‌کردن فلافل‌ها انتخاب کنید. این ظرف را روی شعله گاز بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید (میزان روغن باید به‌قدری باشد که فلافل‌ها داخل آن شناور شوند).
  7. مایع فلافل را داخل قالب فلافل‌زن ریخته و به‌خوبی آن را با قالب فشار دهید تا بافت مواد حین سرخ‌شدن تغییر نکرده و از هم باز نشود.
  8. وقتی تمام فلافل‌ها را قالب زدید، آن‌ها را داخل روغن بگذارید و اجازه دهید به‌خوبی مغز پخت شوند.
  9. وقتی مطمئن شدید فلافل‌ها مغز پخت هستند، به‌وسیله توری فلزی، آن‌ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن‌شان گرفته شود.

«در سرو این غذای خوشمزه، می‌توانید از نان باگت، خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو و سس انبه یا سس کچاپ استفاده کنید.»

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

دستور پخت فلافل با فر

اگر هم با روغن فلافل مشکل دارید، می‌توانید پخت آن را با فر انجام دهید تا کالری کمتری داشته باشد. برای این کار، باید تمامی مراحلی را که در قسمت‌های قبلی عنوان کردیم، ادامه دهید و پس از آماده شدن مایع فلافل، دستور زیر را پیش ببرید:

  1. ریختن مایع غذا در یک ظرف و اضافه کردن روغن به آن؛ در نهایت نیز مواد را ترکیب کنید.
  2. چرب کردن سینی فر و قالب زدن فلافل‌ها با استفاده از فلافل زن
  3. گرم کردن فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه
  4. قرار دادن فلافل در فر به مدت 10 دقیقه (این مدت زمان وابسته به طبع غذایی شماست. پس اگر دوست دارید بیشتر یا کمتر پخته شوند، می‌توانید مدت این کار را افزایش یا کاهش دهید.)
  5. خارج کردن سینی از فر و برگرداندن فلافل‌ها (پس از اینکه فلافل‌ها را پشت‌ورو کردید، آن‌ها را داخل فر برگردانده و اجازه دهید مجددا پخته شوند.)

دستور پخت

نکات مهم در طرز تهیه فلافل

هر غذایی برای اینکه طعم لذیذ و متفاوتی داشته باشد، نیاز به رعایت ریزه‌کاری‌هایی دارد که شاید به نظر بی‌اهمیت به نظر برسند. در ادامه می‌خواهیم شما را با نکات طلایی طریقه درست کردن فلافل آشنا کنیم تا در نهایت بتوانید از طعم لذیذ و بی‌نظیر آن لذت ببرید.

  • تعویض مدام آبی که نخودها در آن خیس شده‌اند.
  • اضافه کردن آب سرد به خمیر فلافل در صورت خشک شدن آن
  • علاوه بر نان باگت، نان پیتا گزینه مناسبی برای سرو فلافل است.
  • در تهیه فلافل می‌توانید از ماش، عدس یا بادمجان هم استفاده کنید.
  • دانه‌های نخودهایی که چرخ می‌کنید، باید از دانه‌های شکر بزرگ‌تر باشند.
  • اضافه‌کردن جعفری به فلافل اختیاری است؛ این سبزی طعم و عطر فلافل را بهتر می‌کند.
  • برای اینکه فلافل طعم بازاری و خوبی داشته باشید، مقدار پیازها را زیاد و سیب‌زمینی را کم کنید.
  • برای اینکه مواد فلافل به‌خوبی بگیرند و از هم وا نروند، می‌توانید به مایع یک تخم‌مرغ هم اضافه کنید.
  • برای چاشنی فلافل می‌توانید از ترشی بادمجان یا انبه استفاده کنید که طعم بی‌نظیری به فلفل می‌دهد.
  • گرفتن آب پیاز مورد استفاده در فلافل؛ آب پیاز می‌تواند دلیلی برای وا رفتن فلافل در حین سرخ‌شدن باشد.
  • برای تهیه فلافل حتما از مقدار روغن زیادی استفاده کنید. فلافل شبیه کتلت نیست که با مقدار کمی روغن به‌خوبی پخته شود.
  • مایع مناسب برای طرز تهیه فلافل خوشمزه نه شل و نه سفت است؛ بنابراین در تهیه مایع آن، به این موضوع توجه داشته باشید.
  • نباید همه مواد را به‌یک‌باره مخلوط کرد؛ طبق دستور پخت فلافل که به آن اشاره کردیم پیش بروید تا همه مواد به‌خوبی ترکیب شوند.

نکات مهم

  • کسانی که مشکل یبوست دارند، بهتر است از نان‌های سبوس‌دار در کنار این غذا استفاده کنند تا مشکلی در سیستم گوارش‌شان به وجود نیاید.
  • برای تهیه ادویه مخصوص فلافل، می‌توانید فلفل سیاه، نعناع خشک، ریحان خشک، مرزه خشک، ترخان خشک و پودر گل سرخ را با هم ترکیب کنید.
  • یکی از نکات مهم در دستور پخت فلافل خوب و بازاری این است که زیر گاز را زیاد نکنید؛ زیرا با این کار روغن خیلی زود سوخته و فلافل نیز مغز پخت نمی‌شود.
  • اگر می‌خواهید فلافل‌ها پفکی شوند، در مایه آن بکینگ‌پودر یا جوش‌شیرین اضافه کنید. البته جوش‌شیرین برای بدن مضر است و بکینگ پودر گزینه مناسب‌تری است.
  • بیش از حد فلافل‌ها را سرخ نکنید؛ زیرا خشک شده و خوردن‌شان سخت می‌شود. به نسبت شعله گاز بین 3 تا 5 دقیقه فلافل‌ها را بپزید تا رنگ‌شان قهوه‌ای روشن شود.
  • بعد از ورز دادن مواد، می‌توانید آن‌ها را مستقیما سرخ کنید و نیازی به قراردادن‌شان داخل یخچال نیست. اما اگر مواد را داخل یخچال بگذارید، بافتی منسجم‌تر پیدا می‌کنند.
  • برای مقوی شدن فلافل، پیشنهاد می‌دهیم به آن گوشت چرخ‌کرده نیز اضافه کنید.البته در این صورت، باید اجازه دهید فلافل‌ها زمان بیشتری در روغن بمانند تا کاملا مغز پخت شوند.
  • آرد گزینه مناسبی برای تهیه خمیر فلافل نیست؛ زیرا باعث خشک‌شدن فلافل‌ها می‌شود. بنابراین فقط زمانی از آرد استفاده کنید که خمیر خیلی شل‌شده و مطمئن هستید که مواد از هم وا می‌روند.
  • اگر پس از خیساندن نخودها متوجه شدید نرمی لازم را ندارند، می‌توانید آن‌ها را داخل یک قابلمه آب بجوشانید تا پخته و نرم شوند؛ البته نیازی به پخت کاملا نخود نبوده و تنها کافیست نخود کمی بافت نرم داشته باشد.
  • شما می‌توانید به‌جای اینکه مواد را داخل میکسر یا غذاساز بریزید، از طریق چرخ‌گوشت مخلوط کنید. میکسرها مواد را پوره می‌کنند، برای همین ممکن است در حین سرخ‌کردن فلافل، مواد از هم باز شده و کیفیت‌شان را از دست بدهند.
  • برای خوش‌طعم‌ترشدن فلافل‌ها می‌توانید به آن‌ها کنجد نیز اضافه کنید. اگر می‌خواهید کنجد داخل مایع و خمیر فلافل باشد، می‌توانید در زمان تهیه مایع به آن کنجد بزنید. اما اگر می‌خواهید فقط دورتادور فلافل کنجدی شود، فلافل‌ها را بعد از اینکه از روغن بیرون آوردید، داخل ظرف پر از کنجد بغلتانید.

طرز تهیه فلافل خوشمزه

ارزش غذایی فلافل

کالری و ارزش غذایی فلافل در هر 100 گرم آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مقدار 100 گرم فلافل
آب 82.62 گرم
قند 3.68 گرم
چربی 11.92 گرم
کالری 238 گرم
فیبر 6.58 گرم
پروتئین 8.52 گرم
کلسترول 0 گرم
کربوهیدرات 25.57 گرم
به طور کلی، نخود حاوی آنتی اکسیدانی به نام ساپونین است که در جلوگیری از پوکی استخوان و گر گرفتگی‌های دوران یائسگی بسیار موثر است. منیزیم موجود در نخود که ماده اصلی فلافل است، در کاهش استرس بسیار قوی عمل می­‌کند.
همچنین نخود دارای انواع ویتامین های گروه B است که به حفظ انرژی نیز کمک می­‌کند. می‌­توانید با گنجاندن این غذای پر طرفدار در وعده‌های غذایی خود، در طول روز با انرژی باشید.

 

ارزش غذایی

فلافل موجان

اگر شما نیز به دلیل مشغله‌های فراوان روزانه با خستگی مفرط به خانه می‌­رسید، پیشنهاد ما به شما استفاده از فلافل است. فلافل‌های صنایع غذایی موجان در دو نوع ساده و با قارچ و پنیر به بازار عرضه می‌شود ک با توجه به طبع غذایی‌تان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. از ویژگی‌های متمایز این محصول، می‌توان به جذب حداقل روغن هنگام آماده سازی اشاره کرد. بسته بندی آن‌ها نیز به گونه‌ای است که نور به داخل نفوذ نمی‌کند. این امر خود گواه عدم فاسد شدن سریع آن‌هاست. برای استفاده از هر یک از انواع فلافل‌های بسته بندی، فقط کافیست روغن را داخل تابه ریخته و بعد از سرخ کردن میل کنید.

موجان

فلافل، یک غذای بی رقیب و خوشمزه

در این مطلب به‌طور کامل طرز تهیه فلافل بدون فر و با فر را توضیح داده و نکاتی برای پخت و سرو بهتر آن را نیز بررسی کردیم. به طور کلی، این غذای عربی محبوبیت زیادی در کشور ما داشته و بیشتر خانواده‌ها آن را در لیست برنامه غذایی‌شان قرار داده‌اند. اگر فلافل را طبق نکاتی که در این مطلب گفتیم تهیه کنید، یک غذای سالم و مقوی و در عین حال خوشمزه می‌پزید که می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی آن‌ها باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.