Logo Loading

رسانه موجان

طرز تهیه اکبر جوجه رستورانی+ راز خوشمزگی اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه رستورانی+ راز خوشمزگی اکبر جوجه

اکبر جوجه یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که محال است تا به حال کسی نام آن را نشنیده باشد. این غذا که نخستین بار توسط فردی به نام علی‌اکبر‌کلبادی‌نژاد ابداع شد، متعلق به شهرستان گلوگاه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا اکبرجوجه به غذای محبوب هر ایرانی تبدیل شود، گوشت مرغ‌های جوان با وزن کم است. این موضوع باعث می‌شود تا بافت نهایی غذا بسیار نرم و لطیف شده و سفره رنگی‌تر و خوش‌بوتری را به شما هدیه دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با طرز تهیه اکبر جوجه رستورانی آشنا کنیم تا بتوانید در خانه‌هایتان نیز از طعم بی‌نظیر این غذا لذت ببرید.

یکی از مهم‌ترین مسايلی که باعث می‌شد تا طعم اکبر جوجه به خوبی رستوران‌های درجه یک شود، استفاده از گوشت مرغ‌های تازه است. موجان به شما اطمینان می‌دهد که گوشت‌هایی که به دست شما می‌رساند، تازه‌ترین و خوشمزه‌ترین‌های بازار هستند. برای ثبت سفارش می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

تهیه اکبر جوجه

تاریخچه

شاید آشنایی با تاریخچه این غذا و دلیل نام گذاری و معروفیت آن برای شما جالب باشد. اکبر جوجه در ابتدا تنها نام رستورانی بود که توسط علی اکبر کلبادی نژاد افتتاح شده بود. بعدها اما مردم نام این آن را بر روی غذای معروف و محبوب این رستوران گذاشتند.

در سال 1323 آقای کلبادی نژاد، رستوران خود را در جاده قدیم شهرستان گلوگاه راه‌اندازی کرد. بعد از مدتی غذاهای رستوران او به‌قدری معروف شدند که تصمیم گرفت شعبه‌های دیگری را هم با برادرانش در مازندران و گلستان راه‌اندازی کند.

در آن سال‌ها شهرت رستوران‌های اکبر جوجه به قدری زیاد شده بود که بسیاری از تازه‌کاران، این نام را روی رستوران خود می‌گذاشتند تا بدین روش بتوانند مشتریانی را که به دنبال این رستوران راهی شهرستان گلوگاه می‌شدند، جذب کنند.

یکی از دلایلی که باعث شد اکبرجوجه تا این حد معروف شود، وجود قهوه‌خانه در سر راه رستوران آقای کلبادی نژاد بود. در زمان تاسیس رستوران، یک قهوه‌خانه سر راه این رستوران وجود داشت که بیشتر مشتری‌های رستوران از همین قهوه‌خانه به آن جا می‌رفتند.

در هر حال، تمامی این عوامل باعث شد که امروزه، اکبر جوجه به یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل شود؛ به‌قدری که بیشتر مردم در مهمانی‌ها و مجالس خود ترجیح می‌دهند این غذا را برای مهمانان‌شان سرو کنند.

تاریخچه

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه

  • سیر: 4 حبه
  • پیاز: 1 عدد
  • کره: 100 گرم
  • آبلیمو: نصف لیوان
  • رب انار: نصف لیوان
  • مرغ کوچک: 1 عدد
  • روغن مایع: 1 لیوان
  • زعفران دم‌کرده: یک‌چهارم فنجان
  • نمک و فلفل سیاه: به‌میزان لازم

مواد لازم

طریقه پخت اکبر جوجه

نکته‌ای که در زمان تهیه اکبر جوجه در منزل باید به خاطر داشته باشید، توجه به جزئیات انجام کار است. توجه داشته باشید که همین نکات باعث می‌شوند که شما بتوانید یک غذای اصیل درست کنید.

  • در مرحله اول، باید مرغ را شسته و از وسط نصف کنید. به یاد داشته باشید که در زمان برش مرغ به‌هیچ‌عنوان نباید پوست از گوشت جدا شود.
  • سپس مرغ‌ها را داخل یک ظرف بزرگ ریخته و پیازها و سیر خورد شده را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده را داخل ظرف ریخته و خوب با مواد ترکیب کنید.
  • نکته مهم در این بخش این است که گوشت را به طور کامل با مواد ماساژ دهید تا طعم بگیرند.
  • در نهایت نیز روی ظرف سلفون کشیده و آن را به مدت 12 ساعت داخل یخچال بگذارید تا مواد استراحت کرده و مرغ‌ها به‌خوبی طعم بگیرند.
  • پس از آن، یک قابلمه روی گاز بگذارید و داخل آن را روغن بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود.
  • گوشت‌های مرغ را داخل قابلمه گذاشته و بگذارید 2 طرف گوشت پخته و طلایی شود و بعد آن‌ها را از قابلمه خارج کنید.
  • نوبت تهیه سس مخصوص این غذا است؛ یک تابه روی گاز بگذارید و رب انار را با همراه کمی کره داخل آن بریزید و تفت دهید. حالا 1 لیوان آب‌مرغ هم به سس‌ها اضافه کنید و بگذارید مواد به‌طور کامل غلیظ شوند.
  • داخل ماهیتابه‌ای کره بریزید و گوشت‌ها را 5 دقیقه در آن تفت دهید تا طعم بهتری بگیرند.
  • گوشت‌ها را چند دقیقه داخل یک ظرف توری بگذارید تا تمام روغن اضافی‌شان گرفته شود.
  • پس از انجام این مراحل، اکبر جوجه‌های شما آماده هستند و می‌توانید از طعم لذیذ آن‌ها بر سر سفره‌هایتان لذت ببرید.

طریقه پخت اکبر جوجه

نکات مهم

همانطور که گفتیم نکات ریزی که در تهیه اکبر جوجه باید رعایت شوند، طعم نهایی غذا را تعیین می‌کنند. در ادامه برخی از این نکات را که تاثیر زیادی در نتیجه دارند، با هم بررسی می‌کنیم.

  1. برای خوش‌طعم‌تر‌شدن سس مرغ، می‌توانید به آن پودر گردو، آلو ریز یا سیر رنده‌شده اضافه کنید.
  2. با ترکیب یک قاشق ماست و سس مایونز و اضافه‌کردن‌شان به مواد اکبر جوجه، گوشت‌ها تردتر و خوشمزه‌تر می‌شود.
  3. اگر می‌خواهید مرغ کاملا بپزد و سرخ شود، باید گوشت‌ها را حدود 1.5 تا 2 ساعت روی شعله گاز با حرارت ملایم سرخ کنید.
  4. این غذا را می‌توان با دو نوع برنج کته و آبکش سرو کرد. اگر می‌خواهید پذیرایی به‌سبک مازندرانی داشته باشید، بهتر است برنج به‌صورت کته باشد.
  5. در زمان سرخ‌کردن مرغ، خرده پیازها را از گوشت جدا کنید. به طور کلی، پیازها سریع می‌سوزند و نه تنها روی ظاهر گوشت تاثیر منفی می‌گذارند، بلکه طعم را نیز تغییر می‌دهند.
  6. می‌توانید از محلول آب‌نمک نیز برای طعم‌دار‌کردن مرغ‌ها استفاده کنید. این کار باعث خوش‌طعم‌تر‌شدن مرغ‌ها می‌شود. البته دقت داشته باشید که آب نه خیلی شور و نه خیلی بی‌نمک باشد.
  7. می‌توانید این غذا را با سرخ‌کن هم درست کنید؛ برای این کار کافیست تا روغن و کره را داخل سرخ‌کن بریزید و بعد مرغ‌ها را در جایگاه مخصوص دستگاه قرار دهید. مرغ‌ها در سرخ‌کن به‌راحتی سرخ و طلایی می‌شوند.
  8. از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید تا روغن کمتری جذب گوشت شود؛ روغن‌های خوراکی خیلی زود جذب مرغ شده و باعث چرب‌شدن غذا می‌شوند. همچنین روغن‌های سرخ‌کردنی دیرتر می‌سوزند و مرغ را سیاه نمی‌کنند.
  9. اگر نگران سفت‌شدن مرغ‌ها بعد از سرخ‌کردن هستید، حتما آن‌ها را 12 ساعت قبل در مواد بخوابانید و با پوست سرخ‌شان کنید.
  10. آب‌لیمو ترش باعث سفتی گوشت می‌شود، پس مقدار خیلی کمی از آن را داخل غذا بریزید.

نکات مهم

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل طرز پخت اکبر جوجه و نکاتی برای طبخ بهتر آن را بررسی کرده و در مورد تاریخچه آن نیز صحبت کردیم. این غذا به‌راحتی پخته می‌شود، اما فوق‌العاده شیک و مجلسی است و می‌توانید آن را برای تمام مهمانی‌ها و مجالس‌تان طبخ کنید.

به یاد داشته باشید که اکبر جوجه سر و راز آشپزی خاصی ندارد، اما با پخت اصولی و مناسب طعمی بی‌نظیر می‌گیرد و نظر همه را به‌خود جلب می‌کند.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.