Logo Loading

رسانه موجان

انواع کباب های ایرانی+ آشنایی با خوشمزه‌ترین کباب های جهان

انواع کباب های ایرانی+ آشنایی با خوشمزه‌ترین کباب های جهان

انواع کباب جزو محبوب‌ترین غذا در میان جهانیان خصوصا ایرانیان است. طعم بی‌نظیر و خواص بی‌شمار این غذا باعث شده تا کسی نباشد که بتواند دست رد به آن بزند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع كباب هاي ايراني و خارجی آشنا کنیم تا بتوانید طعم‌های متفاوتی از آن نیز امتحان کرده و سفره رنگین‌تری داشته باشید.

اگر برای تهیه انواع کباب ها به گوشت تازه و سالم نیاز دارید، مزرعه موجان می‌تواند یکی از بهترین  انتخاب‌های شما باشد. برای ثبت سفارش می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کرده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

تاریخچه انواع کباب

به طور کلی، ریشه کباب به منطقه خاورمیانه و به کشورهایی مانند یونان، ترکیه و ایران برمی‌گردد و معمولا انواع مختلف آن را نیز در این کشورها و یا نزد مردمان آن‌ها می‌توان پیدا کرد. در این کشورها کباب بیشتر از اینکه یک غذا باشد و به رفع احساس گرسنگی بیانجامد، بخشی از فرهنگ آن‌ها محسوب می‌شود.

شخصی به نام محمدرضا معتمدالکتاب در کتاب تاریخ قاجار، نحوه ورود کباب به ایران را اینگونه بیان کرده است:

” از آنجایی که ناصرالدین شاه اصالتا قفقازی بوده است، ورود این غذای لذیذ را به ایشان نسبت می دهند. البته که شکل اولیه آن به صورت امروزی نبوده، اما ماهیت آن یکسان است. زمانی که وی به شوروی سفر کرده بود، هنگام برگشت آشپزهای آن ها را نیز با خود به ایران آورد. این موضوع نشان دهنده علاقه وافر او به انواع کباب است. “

شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که بدانید خوردن کباب در گذشته به شکل امروزی مرسوم نبوده است. اما بعد از گذشت زمان کوتاهی و فراگرفتن نحوه پخت برنج، آن را با برنج سرو کردند.

نکته جالب توجه در زمان طبخ انواع کباب ها، این است که در زمان پخت و تهیه آن‌ها عموما از چاشنی خاصی استفاده نمی‌شود و تنهاادویه مورد استفاده نمک، فلفل و روغن زیتون است. هدف از این کار این است که طعم طبیعی گوشت حفظ شود. البته امروزه با توجه به ذائقه هر منطقه از انواع طعم دهنده‌ها و سس‌ها هنگام سرو استفاده می‌شود.

انواع كباب در ایران و جهان

انواع کباب های ایرانی

شاید بسیاری از ما کباب را در خانه‌های خود درست می‌کنیم؛ بد نیست که با ترکیب‌های مختلف آن آشنا شوید تا بتوانید از طعم جادویی آن لذت ببرید. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها که شاید با آن‌ها آشنایی داشته باشید را در ادامه نام خواهیم برد؛ با ما باشید.

1. کباب کوبیده

برای تهیه این کباب، گوشت را با ادویه های دلخواه طعم دار کنید. سپس گوشت مزه دار شده را روی سیخ‌های فلزی رول و روی آتش کباب کنید. البته به سیخ کشیدن این کباب‌ها قلق خاصی دارد که با یادگیری آن‌ها می‌توانید به نتیجه مطوبی برسید.

به طور کلی، این کباب را به دو شیوه سرو می‌کنند؛ می‌توان آن را به عنوان غذای خیابانی در نظر گرفت که با نان سرو می‌شود و هم به عنوان وعده اصلی همراه با برنج و سبزیجات کبابی. همچنین می‌توان این کباب را از گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند تهیه کرد. برای طعم دار کردن آن نیز از پیاز، ادویه و زعفران استفاده می‌شود.

«شاید جالب باشد بدانید که کباب کوبیده در سطح دنیا به عنوان کباب ایرانی شناخته می‌شود.» 


پیشنهاد مطالعه: به طور کلی، گوشت فرآورده‌های بی‌شماری دارد که ما در وعده‌های غذایی خود تنها از تعداد محدودی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای آشنایی با این فرآورده‌ها پیشنهاد می‌کنیم حتما به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله انواع گوشت پروسس را مطالعه کنید.


انواع كباب هاي ايراني

2. کباب برگ

کباب برگ از گوشت راست گوساله تهیه شده و روی ذغال به صورت سیخی کباب می‌شود. برای طعم دار کردن این غذا از زعفران، پیاز و کرده استفاده می‌شود.

3. کباب چنجه

کباب چنجه از تکه‌های گوشت بره تهیه می‌شود. تکه‌های گوشت در آب لیمو، فلفل و روغن زیتون مرینیت شده و در نهایت کباب می‌شوند. این غذا با گوجه و پیاز خام سرو می‌شود.

4. جوجه کباب

جوجه کباب در ایران بسیار محبوب بوده و در دو نوع سرو می‌شود؛ جوجه بدون استخوان و با استخوان که اغلب با گوجه فرنگی کبابی، پیاز، نان لواش یا برنج زعفرانی سرو می‌شود. برای تهی آن، مرغ را به شکل مکعب برش داده و با انواع چاشنی‌ها مرینیت می‌کنند.

جوجه کباب یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع کباب در ایران است. در این غذا تکه‌های گوشت مرغ در آبلیمو، پیاز، ادویه و زعفران مرینیت شده و در نهایت با سیخ کباب می‌شوند.

جوجه کباب

5. کباب بناب

کباب بناب از گوشت تازه و چربی‌دار گوسفند و در اندازه‌ای بزرگتر و پهن‌تر از کباب کوبیده تهیه می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که هر پرس از کباب بناب، یک سیخ را شامل می‌شود. 

6. شیشلیک

شیشلیک به عنوان کباب شاندیز نیز در ایران شناخته می‌شود. در ست است که اصل این غذا از گوشت بره تهیه می‌شود، اما در برخی از نقاط ممکن است برای تهیه آن از گوشت گاو نیز استفاده شود.

انواع کباب مانند سیخ شیشکلیک تکه‌های گوشت، چربی، فلفل، پیاز و گوجه فرنگی را شامل می‌شود.

شیشلیک

7. کباب کوبیده مرغ

کباب کوبیده مرغ در بین ایرانیان محبوبیت زیادی نداشته و کمتر جایی وجود دارد که این غذا را سرو کند. کباب کوبیده مرغ در واقع همان کباب کوبیده معمولی است که به جای گوشت، در آن در مرغ چرخ کرده استفاده شده است.

8. کباب برگ (Kabab Barg)

کباب برگ نوع دیگری از انواع کباب های ایرانی است که به صورت معمول از گوشت قرمز (گوسفند یا گوساله) تهیه می‌شود. در ابتدا فیله گوشتی و ساق گوسفند را به صورت عمودی برش و به سیخ می‌زنند. سیخ‌های آماده را روی زغال گریل کرده تا کباب‌ها کاملا آماده شوند.

این کباب ایرانی را می‌توان با برنج و انواع سبزیجات کبابی و یا با نان لواش میل کرد. کباب برگ عبارت است از گوشت راسته گوساله که پس از به سیخ کشیده شدن، با ضربات متعدد، تخت و صاف می‌شود.

کباب برگ

9. کباب سلطانی

می‌توان گفت که کباب سلطانی ترکیبی از کباب برگ و کباب کوبیده است. در واقع یک پرس کباب سلطانی یک سیخ کباب کوبیده و یک پرس کباب برگ شامل را می‌شود.

10. کباب ترش

برای تهیه کباب ترش قسمت‌های بدون چربی گوشت گاو یا گوسفند را در ترکیبی از رب انار، گردو، سیر، جعفری و روغن زیتون مزه‌دار می‌کنند. برای تهیه این کباب، گوشت را به سیخ زده و سپس کباب می کنند. منشاء این کباب در ایران به دو استان گیلان و مازندران برمی‌گردد.

کباب ترش در شمال ایران با نام ترشه کباب نیز معروف است. در این غذا از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده شده و برای طعم دادن به آن از گردوی آسیاب شده، سبزی‌های محلی، سیر، پیاز و رب انار استفاده می‌شود.

11. کباب حسینی (Kabab Hosseini)

کباب حسینی یکی دیگر از انواع کباب های ایرانی است. پیاز و گوجه‌فرنگی‌ را ورقه‌ای برش بزنید و کف قابلمه قرار دهید. سپس گوشت مرینیت شده با سیخ‌های چوبی یا فلزی نازک را داخل قابلمه قرار داده و روی آن‌ها کره بریزید. این پروسه را باید تا زمانی که ظرف مورد نظر پر شود، ادامه دهید.

ظرف را روی حرارت قرار دهید تا مایعات آن تبخیر و مواد کاملا پخته شود.

کباب حسینی

12. چلو کباب

چلو کباب ایرانی ترکیبی از برنج معطر و ادویه‌دار زعفرانی، گوجه کبابی و کباب است. برخی بر این باورند که منشاء این غذا به منطقه قفقاز برمی‌گردد. برای اینکه طعم معجزه آمیز این غذا بیشتر شود، پیشنهاد می‌کنیم که آن را همراه سماق (ادویه بومی منطقه خاورمیانه)، دوغ و ماست سنتی ایرانی میل کنید.

انواع کباب در جهان

تا به اینجا با انواع کباب ایرانی آشنا شدید،. به طورکلی، گوشت قرمز در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی داشته و برای پخت آن از روش‌های مختلفی از جمله کباب کردن استفاده می‌شود. برخی از محبوب‌ترین کباب‌های سراسر جهان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. کباب بارباکوآ (Barbacoa) در مکزیک

کباب بارباکوآ با استفاده از انواع گوشت مانند گوشت بز، گاو، گوسفند، بره و.. تهیه مي‌شود. برای تهیه این غذا، گوشت باید به مدت طولانی (۶ الی ۷ ساعت) با حرارت کم و آرام پخته شود. در نهایت نیز با نان تاکو و همراه با آب گوشت سرو می‌شود.

2. کباب آسادو (Asado) در آرژانتین

کباب آسادو نیز یکی دیگر از کباب‌هایی است که برای پخت آن مدت زمان زیادی لازم است. برای پخت این غذا، گوشت را به سیخ کشیده و در یک توری سیمی قرار می‌دهند. سپس آن را روی شعله مستقیم اما با حرارت کم قرار داده و اجازه می‌دهند گوشت در یک نصفه روز به حرارت ملایم به طور کامل پخته شود. در نهایت نیز آن را با سس محلی سرو می‌کنند.

انواع کباب خوشمزه آسادو

3. انواع کباب: کباب تندور (Tandoor) در هند

برای تهیه کباب تندور می‌توان از انواع گوشت قرمز، ماهی، مرغ و.. استفاده کرد. در این نوع کباب، گوشت طعم دار شده با ادویه را داخل تنوری می‌گذارند که زیر آن با کمک چوب و ذغال آتش درست شده است. طبیعی بودن آتش و شیوه سنتی پخت این کباب باعث می‌شود طعمی آبدار و لذیذ داشته باشد. 

4. کباب چوراسکو (Churaasco) در برزیل

کباب چوراسکو یکی از انواع کباب‌های محبوب در برزیل است. برای تهیه این غذا انواع مختلف گوشت از تکه‌های گوشت گاو تا قلب و جگر مرغ را به سیخ کشیده و کباب می‌کنند.

کباب چوراسکو

5. کباب گوگیگوی (Gogigui) در کره جنوبی

کباب گوگیگوی از انواع مختلفی از گوشت تهیه می‌شود؛ به این صورت که تکه‌های گوشت روی باربیکیویی که روی میز تعبیه شده است توسط خود افراد کباب می‌شوند. این نوع کباب معمولا با کیمچی و یا برنج سرو می‌شود.

6. انواع کباب: کباب مغولی (Mangolian BBQ) در تایوان

برای پخت کباب مغولی گوشت را همراه با سبزیجات و نودل روی صفحه‌های فلزی کباب کرده و با هم ترکیب می‌کنند. انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و… برای تهیه این غذا استفاده می‌شود.

7. ژیروس (Gyros)

ژیروس یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی یونان است که از گوشت مرغ (در یونان) یا بره و گوساله (در کشورهای دیگر) تهیه می‌شود. برای تهیه آن گوشت را به صورت عمودی روی سیخ قرار می‌دهند تا کاملا پخته شوند. در نهایت گوشت را به صورت ورقه‌های نازک برش داده و سپس همراه با سس‌هایی مانند تزاتزیکی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و خیار در یک نان پیتا رول می‌کنند.

انواع کباب خارجی

8. سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی در زبان یونانی به معنی گوشت روی سیخ است و به عنوان فست فود مصرف می‌شود. برای تهیه آن عموما از انواع گوشت‌های قرمز و سفید استفاده می‌شود.

گوشت‌ها را در ترکیب روغن زیتون، آب لیمو و انواع ادویه ها قرار می‌دهند تا مرینیت شود. سپس گوشت را به سیخ چوبی زده و روی زغال یا تابه کباب کنید. این خوراک از ترکیب گوشت کبابی، نان پیتا، پنیر و شوید تهیه می‌شود.

9. انواع کباب: شاورما (Shawarma)

شاورما یکی از غذاهای محبوب لبنان است که شهرت جهانی دارد که می‌توان آن را با گوشت قرمز و مرغ تهیه کرد. شاورما در لغت به معنی گرداندن و کباب کردن گوشتی است که به صورت عمودی در سیخ سرخ می‌شود. بعد از سرخ شدن آن‌را همراه با نان پیتا، سبزیجات، و انواع ترشیجات سرو می‌کنند.

انواع کباب: شاورما

10. دونر کباب (Döner Kebab)

دونر کباب یا کباب ترکی از محبوب‌ترین کباب‌های خاورمیانه و ترکیه است که تکه‌های گوشت کبابی همراه با ادویه جات معطر را شامل می‌شود. در ابتدا برای تهیه آن فقط از گوشت گوسفند تهیه می‌شد اما امروزه سایر گوشت‌ها را نیز استفاده می‌کنند.

دونر کباب به معنی کباب گردان است که در اوایل دهه 1970 در برلین نیز ظاهر شد.

11. کباب آدانا (Adana Kebap)

کباب آدنا از حاصل ترکیب گوشت چرخ کرده و چربی دم، سیر، پیاز، پاپریکا تهیه می‌شود. برای اضافه کردن طعم تند و تغییر رنگ ترکیب مورد نظر از فلفل قرمز نیز استفاده می‌شود. کباب آدانا به نام یکی از معروف‌ترین شهرهای کشور ترکیه است.

بعد از کباب کردن، گوشت را به طور سنتی در یک بشقاب روی نان‌های مسطح، فلفل و گوجه‌فرنگی قرار می‌دهند. در پایان نیز آن را داخل نان پیتا به همراه سالادی متشکل از جعفری و پیاز قرمز قرار می‌دهند.

کباب آدانا

12. مرغ سیخ یا تاووک شیش (Şiş Tavuk)

شاید تنها تفاوت این کباب ترکی با شاورما و ژیروس یونانی، نحوه سرو و موادی است که در کنارشان استفاده می‌شود. تقریبا نحوه طبخ آن‌ها یکسان است؛ زیرا در نهایت گوشت باید روی زغال کباب شود.

برای تهیه این کباب گوشت باید در ترکیب روغن زیتون، لیمو و سیر مرینیت شود. این کباب را با سس‌های مختلف، سبزیجات تازه و نان پیتا می‌توان میل کرد.

13. انواع کباب: شیش کباب (Shish Kebab)

شیش کباب یکی از معروف‌ترین انواع کباب هایی است که تکه‌های گوشت روی سیخ را روی آتش کباب می‌‌کنند. منشاء این غذا به قبایل عشایری برمی‌گردد که برای لطیف کردن و خلاص شدن از شر طعم‌های گیج کننده، گوشت را مرینیت می‌کردند.

برای مرینیت کردن گوشت از هر ترکیبی می‌توان استفاده کرد؛  آب لیمو، روغن زیتون، شیر، ماست، دارچین، فلفل دلمه ای و ادویه‌های مختلف گزینه‌های پیش روی شما هستند.

14. کباب اسکندر (İskender Kebap)

یکی از خاص‌ترین ویژگی های شهر بورسا وجود غذای اسکندر کباب است. این غذا اولین بار توسط قصابی به نام اسکندر، عرضه شد و نام وی بر آن باقی ماند. هنگام سرو آن، کره گوسفند را ذوب کرده و با ماست در ظرفی می‌ریزند. سپس برش‌های نازک گوشت گوسفندی کبابی را همراه سس گوجه فرنگی تند اضافه می‌کنند.

توصیه می‌شود این کباب را با یک نوشیدنی میل کنید. به طور مثال در ترکیه از شیرا که ترکیبی از انگور یا آب سیب تخمیری است استفاده می کنند. به طور کلی، این نوشیدنی را معمولا با غذاهای گوشتی میل می‌کنند.

15. چوپ شیش (Çöp şiş)

این کباب متعلق به منطقه دریای اژه ترکیه است که علیرغم نام غیر معمول آن (سطل زباله) بسیار خوشمزه است. برای تهیه آن، قسمت‌های باقی مانده گوشت و چربی آن را کباب می‌کنند.

برای مزه دار کردن آن، از سیر و گوجه فرنگی طعم دار استفاده می‌کنند. سپس آن را در ترکیبی از روغن زیتون، پونه کوهی و فلفل سیاه قرار می‌دهند. شاید جالب باشد که بدانید زمانی که آن‌ها را روی سیخ‌های چوبی کباب می‌کنند، به سرعت برشته میشود.

چوب شش

16. گوبیت (Tombik)

تومبیک یا گوبیت یک نوع دیگر از دونر کباب است که در آن گوشت را در نان گردی به نام پیده اکمک پر می‌کنند. ظاهر بیرونی نان، ترد و داخل آن بسیار نرم است. این غذا معمولاً با ترکیباتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو یا سایر سبزیجات و سس‌های مختلف سرو می‌شود. البته محتویات داخل آن به انتخاب مشتری می‌تواند تغییر کند.

17. انواع کباب: کاگ کباب (Cağ Kebabı)

این کباب سنتی متعلق به شهر ارزروم ترکیه است. برای تهیه آن گوشت را با پیاز، نمک و فلفل به مدت 12 ساعت مزه دار می‌کنند. سپس گوشت را روی سیخ به صورت افقی قرار داده و روی آتش کباب می‌کنند.

در پایان بعد از برش زدن تکه‌های ترد و پخته، می‌توان آن را با انواع نان داغ میل کرد.

18. کباب سیخی (Seekh Kabab)

کباب سیخی پاکستانی بسیار خوشمزه و آبدار است که برای تهیه آن گوشت چرخ کرده گوسفندی را همراه پیاز، سیر، زنجبیل، گشنیز، آب لیمو، ماست و ادویه گرام ماسالا مزه دار می‌کنند.بعد از این مرحله، گوشت به سیخ زده را روی زغال کباب می‌کنند.

انواع کباب و کباب سیخی

19. چاپلی کباب (Chapli Kabab)

این کباب غذای تندی است که به منطقه پشتون تعلق دارد. طعم بی‌نظیر کباب چاپلی به دلیل ترکیب گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند با ادویه‌هایی مانند گشنیز، دانه‌های انار، فلفل سبز و نعناع است. هنگام سرو آن می‌توان از سس ماست، انواع سالاد و نان استفاده کرد.

20. کباب نازک (Alinazik Kebab)

آلینازیک نوعی کباب ترکی است که منشا آن استان غازی عینتاب است. برای تهیه این کباب، بادمجان‌های کبابی و پوره را با سس ماست و سیر ترکیب می‌کنند.

سپس آن را با برش‌های گوشت گوسفند، پیاز، فلفل قرمز، گوجه فرنگی یا رب آن و روغن زیتون مخلوط می‌کنند. توجه کنید که بادمجان‌ها را حتما روی آتش کباب کنید تا دودی شوند. بهتر است با سبزی پلو و سبزیجات کبابی آن را سرو کنید.

21. انواع کباب: متسوادی (Mtsvadi)

متسوادی یکی از انواع کباب و غذای سنتی گرجستانی است. برای تهیه آن گوشت چرخ‌کرده گوسفند یا گوساله را معمولاً در مخلوطی از آب لیمو، آب انار، ترخون، نمک، فلفل و پیاز قرار می‌دهند.

هدف از انجام این کار نرم و آبدار شدن هنگام کباب کردن است. برای پخت آن‌ها پیشنهاد می‌شود در فضای باز و روی آتش آن‌ها را کباب کنید. برای خوش طعم‌تر شدن، می‌توانید هنگام سرو از سس آلو تکمالی (Tkemali) استفاده کنید.

22. کباب اسلیم (İslim Kebabı)

کباب اسلیم یک غذای ترکی به شکل بسته‌های کوچک رول شده است. بدین منظور بادمجان را دور گوشت می‌پیچند و همراه با سس غلیظ گوجه فرنگی می‌پزند.

بعد از پخت کباب، اغلب یک برش گوجه فرنگی و یک فلفل سبز روی آن قرار می‌دهند. در پایان نیز برای بستن آن می‌توان از یک خلال دندان استفاده کرد.

23. کباب گالوتی (Galouti Kebab)

کباب گالوتی کباب سنتی هندی است که در لکهنو (Lucknow) بسیار محبوب است. برای تهیه این کباب، گوشت گوسفند را در ترکیبی از زنجبیل، سیر، میخک، پاپایا، هل سیاه، خشخاش، فلفل، دارچین، نارگیل، گرز، ، پودر فلفل قرمز و جوز هندی قرار می‌دهند تا مزه‌دار شود.

بعد از گذشت زمان مورد نظر، گوشت را با فلفل سبز، آرد گرام، تخم مرغ و برگ گشنیز مخلوط کرده و به شکل توپک‌های کوچکی در بیاورید. آن‌ها را در روغن سرخ کرده و در پایان با آب لیمو ترش تازه میل کنید.

24. کباب بیهاری (Bihari Kebab)

کباب بیهاری غذای سنتی کشور هند و پاکستان است. یکی از دلایل شهرت جهانی آن موادی است که در مرینیت کردن آن و شیوه خاص به کار می‌رود. گوشت این کباب به صورت معمول از فیله گوشت گوساله تهیه می‌شود.

برای شروع، گوشت را در ترکیب روغن خردل، ماست، دانه خشخاش، جوز هندی، گرام ماسالا و خمیر پاپایا قرار می‌دهند. در مرحله پایانی، آن را با سیخ‌های چوبی کباب می‌کنند. برای سرو آن هم میتوان از انواع نان، پیاز و فلفل استفاده کرد.

کباب بیهاری

25. کباب کاغذی (Kebab in Parchment Paper Kağıt Kebabı)

کباب کاغذی نوع دیگری از کباب های کشور ترکیه است که خاستگاه آن را به آنتاکیا (Antakya) نسبت می‌دهند. برای تهیه آن گوشت چرخ کرده را با روغن زیتون، نمک، فلفل مزه دار کرده و با انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی، نخود فرنگی، هویج، فلفل دلمه ای، سیب زمینی و موسیر مخلوط می‌کنند.

سپس آن را در کاغذ روغنی می‌پیچند تا به اصطلاح آب بیاندازد. قبل از قرار گرفتن در فر، قسمت بالایی کاغذ روغنی را باز کرده تا مواد با بخار آب، پخته شوند.

26. انواع کباب: سکووا (Sekuwa)

سکووا یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی کشور نپال است که با گوشت گوسفند یا مرغ با گیاهان تازه و ادویه جات ترکیب می‌شود. این غذا معمولا با بجی (برنج کوبیده شده) و ترشی گوجه فرنگی سرو می‌شود.

27. بوتی کباب (Boti Kebab)

بوتی نوعی کباب هندی است که از برش‌های گوشت گوسفند، مرغ یا گوشت گوساله تهیه می‌شود. این برش‌ها را در مخلوطی از ماست، سیر، زنجبیل، فلفل قرمز، پاپایا و ادویه ‌هایی مانند گرارام ماسالا، پودر فلفل قرمز زیره سبز قرار می دهند.

بعد از گذشت زمان مورد نظر و مزه‌دار شدن، گوشت را به سیخ کشیده و کبابی می‌کنند. می‌توان این مخلوط را در روغن نیز آن‌ها را سرخ کرد. این کباب را به عنوان میان وعده یا پیش غذا با انواع چانتی‌ها و نان‌ها می‌توان میل کرد.

«نکته مهم قبل از کباب کردن این است که می‌توانید گوشت ها در آب بجوشانید و سپس کباب کنید.»

28. ماهی کباب (Baliq Kebab)

ماهی کبابی یا کباب ماهی غذای مخصوص کشور آذربایجان است. برای تهیه آن هر نوع ماهی را می‌توان مرینیت کرده و بعد از سیخ کردن، کباب کرد.

برای مزه دار کردن هم از شوید و آب لیمو استفاده کنید. جالب است بدانید که در کشور آذربایجان از ماهیان خاویاری دریای خزر استفاده می‌کنند.

29. کباب چوکرتمه (Çökertme Kebabı)

چوکرتمه کبابی نوعی کباب سنتی ترکی متعلق به منطقه بودروم (Bodrum) است. برای تهیه آن گوشت گوساله را به صورت نوارهای باریکی برش زده و مرینیت می‌کنند. ترکیب مزه دار کردن آن شیر، روغن زیتون، زیره، نمک و پاپریکا است. گوشت آماده را سرخ کرده و روی سیب زمینی و ماست قرار دهید.

همچنین معمولا برای سرو از سیب زمینی سرخ شده، سس گوجه فرنگی و ماست (غنی شده با سیر و نمک) استفاده می‌شود.

30. انواع کباب: شامی کباب (Shami Kebab)

شامی کباب نوعی کباب است که از ترکیب گوشت چرخ کرده گوسفند یا گوساله با انواع ادویه جات تهیه می‌شود. برای تهیه آن نخود، پیاز، فلفل دلمه‌ای، زنجبیل، سیر و ادویه جاتی مانند زیره سبز، فلفل دلمه‌ای قرمز، گرام ماسالا و نعناع را به گوشت اضافه کنید.

از مخلوط حاصل به شکل توپک‌های کوچکی برداشته و در ترکیب تخم مرغ همزده بغلتانید. در پایان در هم روغن سرخ کنید تا بافت بیرونی آن‌ها ترد و داخل آن‌ها کاملا مغز پخت شود. برای سرو می‌توان از پیاز، لیمو، روتی یا نان، و چاتنی‌های مختلف استفاده کرد.

انواع کباب و شامی

31. کوزو شیش (Kuzu Siş)

کوزو شیش، نوعی کباب سنتی ترکی است که اغلب از گوشت گوسفند تهیه می‌شود. برای مزه دار کردن گوشت، آن را با موادی مانند ماست، روغن زیتون، سیر، زیره، رب فلفل ترکی و فلفل سیاه مرینیت می‌کنند. حتی در ترکیب گوشت می‌توان از قارچ، فلفل سبز، موسیر، گوجه گیلاسی و بادمجان هم استفاده کرد. بعد از گذشت زمان مورد نظر، گوشت‌ها را روی سیخ‌ها و بین آن‌ها سبزیجات مختلف قرار دهید.

32. توکات کبابی (Tokat Kebabı)

توقات یک نوع کباب سنتی ترکی است که منشاء آن شهر توقات (Tokat) است. مواد تشکیل دهنده این خوراک کبابی گوشت گوسفند، سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیر و روغن زیتون است. مواد را در یک ظرف ریخته و تفت دهید تا نرم شوند.

33. کباب بیتی (Beyti Kebab)

یکی دیگر از انواع کباب های سنتی کشور ترکیه بیتی است. به صورت معمول برای تهیه آن گوشت گوسفند و یا گوساله را با ادویه‌های مختلف مزه دار می‌کنند. سپس گوشت آماده را به سیخ زده و در نان لواش می‌پیچند. همچنین می‌توانید روی نان را با کره چرب کنید تا خوشمزه‌تر شود.

بعد از این مرحله، نان به صورت مورب برش و با سس گوجه فرنگی، کره و ماست سرو می‌شود. برای مزه دار کردن گوشت از پیاز، تخم مرغ، سیر، زیره، گشنیز، نمک، آرد سوخاری، پاپریکا و فلفل سیاه می‌توان استفاده کرد.

34. انواع کباب: لیولیا کباب (Lyulya Kebab)

لیولیا کباب خاص و بسیار محبوب در منطقه قفقاز است. برای تهیه آن گوشت چرخ کرده را با پیاز، نمک و فلفل مخلوط کرده و به سیخ می‌زنند. گوشت این کباب می‌تواند گوسفند، گاو، ماهی و یا مرغ باشد.

ورز دادن طولانی مدت گوشت این کباب، آن را به یکی از خاص‌ترین خوراک‌ها تبدیل کرده است. هرچه ورز دادن بیشتر باشد، گوشت غلیظ‌تر شده و دیگر از هم نمی‌پاشد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین انواع کباب ایرانی و خارجی آشنا کنیم تا بتوانید از طعم‌های جدیدتر و لذیذتر در سفره‌هایتان لذت ببرید. امیدواریم که مطالب گفته شده در ارین مقاله برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

 

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.