Logo Loading

رسانه موجان

فلافل

فلافل

طرز تهیه فلافل

فلافل طرز تهیه آسان و راحتی دارد و به‌عنوان یک غذای گیاهی و مقوی در تمام دنیا شناخته می‌شود. این غذای عربی توانسته جای خود را در سفره بسیاری از ایرانی‌ها هم باز کند. طرز تهیه فلافل متنوع است و می‌توانید این غذا را به شیوه‌های مختلف تهیه کنید؛ پس با آموزش پخت این غذای خوشمزه، یک پذیرایی مفصل و خوب از مهمانان‌تان داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه فلافل

مواد لازم برای تهیه فلافل مخصوص 4 نفر به‌ترتیب زیر است:

پیاز

2 عدد متوسط

ادویه فلافل

1 قاشق چای‌خوری

نخود

300 گرم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به مقدار لازم

روغن

به اندازه کافی

تخم گشنیز

1 قاشق چای‌خوری

سیب‌زمینی

1 عدد کوچک

پودر زیر سبز یا سیاه

1 قاشق چای‌خوری

لیموترش

1 عدد متوسط

جعفری

50 گرم

سیر

3 حبه

طرز تهیه فلافل بدون فر

طریقه درست کردن فلافل را در ادامه می‌گوییم:

  1. ابتدا باید نخودها را در آب بخیسانید. هر چه نخودها بیشتر در آب بمانند، فلافل مزه و کیفیت بهتری خواهد داشت. شما باید حداقل 6 ساعت نخودها را در ظرف آب بگذارید تا خیس بخورند، اما معمولا این زمان 24 تا 72 ساعت است.
  2. نوبت به تهیه مایع فلافل می‌رسد. برای این کار نخودهای خیسانده شده را در کنار سیب‌زمینی، پیاز، جعفری، سیر و پودر تخم گشنیز داخل غذاساز یا میکسر بریزید و مواد را خوب مخلوط کنید.
  3. آب لیموترش را گرفته و آن را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود؛ سپس آب‌لیمو را در کنار ادویه مخصوص فلافل، نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید.
  4. مواد را دوباره داخل میکسر بریزید تا ترکیب شوند.
  5. مواد را از میکسر خارج کرده و 5 دقیقه با دست ورز دهید تا بافتی یکدست و مناسب پیدا کند، سپس آن را به مدت 1 تا 2 ساعت داخل یخچال بگذارید.
  6. ظرفی که کف آن گود است را برای سرخ‌کردن فلافل‌ها انتخاب کنید. این ظرف را روی شعله گاز بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید(میزان روغن باید به‌قدری باشد که فلافل‌ها داخل آن شناور شوند).
  7. مایع فلافل را داخل قالب فلافل‌زن بریزید و به‌خوبی آن را با قالب فشار دهید تا بافت مواد حین سرخ‌شدن تغییر نکرده و از هم باز نشود.
  8. وقتی تمام فلافل‌ها را قالب زدید، آنها را داخل روغن بگذارید و اجازه دهید به‌خوبی مغز پخت شوند.
  9. وقتی مطمئن شدید فلافل‌ها مغز پخت هستند، به‌وسیله توری فلزی آنها را از روغن خارج کنید و روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن‌شان گرفته شود.

تبریک می‌گوییم، فلافل شما طی همین چند مرحله ساده تهیه شد. در سرو این غذای خوشمزه می‌توانید از نان باگت، خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو و سس انبه یا سس کچاپ استفاده کنید.

طرز تهیه فلافل با فر

کسانی که دوست دارند فلافل را با کالری کمتری نوش‌جان کنند، می‌توانند آن را داخل فر بپزند. برای این کار کافیست طبق مراحلی که در قبل گفتیم پیش بروید و بعد از اینکه مایع فلافل آماده شد، مراحلی را که در ادامه می‌گوییم پیش ببرید:

  1. مایع را داخل یک ظرف ریخته و به آن روغن اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا ترکیب شوند.
  2. سینی فر را چرب کرده و به‌وسیله قالب فلافل‌زن، فلافل‌ها را قالب بزنید و داخل سینی بچینید.
  3. دمای مورد نیاز فر برای پخت فلافل 200 درجه سانتی‌گراد است. فر را تنظیم کرده و اجازه دهید حدودا 15 دقیقه گرم شود.
  4. اکنون سینی را داخل فر بگذارید 10 دقیقه زمان دهید تا فلافل‌ها به‌طور کامل پخته شوند.
  5. سینی را باید از فر خارج کنید و فلافل‌ها را بگردانید، سپس دوباره سینی را دوباره داخل فر بگذارید و اجازه دهید مواد 15 دقیقه دیگر هم پخته شوند.



نکات لازم در تهیه فلافل

به نکاتی که در ادامه می‌گوییم دقت کنید تا فلافلی خوشمزه تهیه کنید:

  • آبی که نخودها را با آن می‌خیسانید باید چند بار عوض شود.
  • آب پیازی را که برای تهیه فلافل رنده می‌کنید، به‌خوبی بگیرید. آب پیاز می‌تواند دلیلی برای وا رفتن فلافل در حین سرخ‌شدن باشد.
  • اگر زمانی که در حال ورز دادن خمیرها هستید، احساس کردید که خمیر کمی خشک شده، می‌توانید به آن آب سرد هم اضافه کنید.
  • اگر پس از خیساندن نخودها متوجه شدید نرمی لازم را ندارند، می‌توانید آنها را داخل یک قابلمه آب بجوشانید تا پخته و نرم شوند (البته نیازی به پخت کاملا نخود نیست، برای تهیه فلافل کافیست نخود کمی بافت نرم داشته باشد).
  • اضافه‌کردن جعفری به فلافل اختیاری است، این سبزی طعم و عطر فلافل را بهتر می‌کند.
  • شما می‌توانید به‌جای اینکه مواد را داخل میکسر یا غذاساز بریزید، از طریق چرخ‌گوشت مخلوط کنید. میکسرها مواد را پوره می‌کنند، برای همین ممکن است در حین سرخ‌کردن فلافل مواد از هم باز شده و کیفیت‌شان را از دست بدهند.
  • مایع مناسب برای فلافل نه شل و نه سفت است، بنابراین در تهیه مایع به این موضوع توجه داشته باشید.
  • بعد از ورز دادن مواد، می‌توانید آنها را مستقیما سرخ کنید و نیازی به قراردادن‌شان داخل یخچال نیست. اما اگر مواد را داخل یخچال بگذارید، بافتی منسجم‌تر پیدا می‌کنند.
  • برای تهیه فلافل حتما از مقدار روغن زیادی استفاده کنید. فلافل شبیه کتلت نیست که با مقدار کمی روغن به‌خوبی پخته شود.
  • یکی از نکات مهم در طرز تهیه فلافل خوشمزه خوب و بازاری این است که زیر گاز را زیاد نکنید، چون با این کار روغن خیلی زود می‌سوزد و فلافل هم مغزپخت نمی‌شود.
  • برای اینکه فلافل طعم بازاری و خوبی داشته باشید، مقدار پیازها را زیاد و سیب‌زمینی را کم کنید.
  • شما نباید همه مواد را به‌یک‌باره مخلوط کنید، طبق دستور پخت فلافل که در بالا آوردیم پیش بروید تا همه مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند.
  • برای تهیه ادویه مخصوص فلافل می‌توانید فلفل سیاه، نعناع خشک، ریحان خشک، مرزه خشک، ترخان خشک و پودر گل سرخ را با هم ترکیب کنید.
  • اگر می‌خواهد فلافل‌هایتان پفکی شوند، در مایع خود بکینگ‌پودر یا جوش‌شیرین اضافه کنید. جوش‌شیرین برای بدن مضر است، بنابراین با کمی بکینگ‌پودر فلافل‌هایی پفکی و خوشمزه بپزید.
  • برای خوش‌طعم‌ترشدن فلافل‌ها می‌توانید به آنها کنجد هم اضافه کنید. اگر می‌خواهد کنجد داخل مایع و خمیر فلافل باشد، بنابراین در زمان تهیه مایع به آن کنجد بیفزایید. اما اگر می‌خواهید فقط دورتادور فلافل کنجدی شود، فلافل‌ها را بعد از اینکه از روغن بیرون آوردید، داخل ظرف پر از کنجد بغلتانید.
  • برای مقوی شدن فلافل پیشنهاد می‌دهیم به آن گوشت چرخ‌کرده هم اضافه کنید. اگر این کار را کردید، اجازه دهید فلافل‌ها زمان بیشتری در روغن بمانند تا کاملا مغز پخت شوند.
  • در تهیه فلافل می‌توانید از ماش، عدس یا بادمجان هم استفاده کنید.
  • دانه‌های نخودهایی که چرخ می‌کنید، باید از دانه‌های شکر بزرگتر باشند.
  • برای اینکه مواد فلافل به‌خوبی بگیرند و از هم وا نروند، می‌توانید به مایع خود یک تخم‌مرغ هم اضافه کنید تا باعث افزایش چسبندگی مواد شود.
  • برای چاشنی فلافل می‌توانید از ترشی بادمجان یا انبه استفاده کنید که طعم بی‌نظیری به فلفل می‌دهند.
  • بیش از حد فلافل‌ها را سرخ نکنید، چون خشک شده و خوردن‌شان سخت می‌شود. به نسبت شعله گاز بین 3 تا 5 دقیقه فلافل‌ها را بپزید تا رنگ‌شان قهوه‌ای روشن شود.
  • آرد گزینه مناسبی برای تهیه خمیر فلافل نیست. آرد باعث خشک‌شدن فلافل‌ها می‌شود، بنابراین فقط از آرد زمانی استفاده کنید که خمیر خیلی شل‌شده و مطمئن هستید که مواد از هم وا می‌روند.
  • علاوه بر نان باگت، نان پیتا گزینه مناسبی برای سرو فلافل است.
  • کسانی که مشکل یبوست دارند، بهتر است از نان‌های سبوس‌دار در کنار این غذا استفاده کنند تا مشکلی در سیستم گوارش‌شان به وجود نیاید.

فلافل، یک غذای بی رقیب و خوشمزه

در این مطلب به‌طور کامل طرز تهیه فلافل بدون فر و با فر را توضیح دادیم و نکاتی برای پخت و سرو بهتر این غذا هم گفتیم. این غذای عربی محبوبیت زیادی در کشور ما دارد و بیشتر خانواده‌ها آن را در لیست برنامه غذایی‌شان قرار داده‌اند. اگر فلافل را طبق نکاتی که در این مطلب گفتیم تهیه کنید، یک غذای سالم و مقوی و در عین حال خوشمزه می‌پزید که می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند.

 

 

تاریخچه

امروزه گنجاندن انواع غذاهای سالم در رژیم غذایی نوعی مهارت محسوب میشود. فلافل یکی از انواع این غذاهاست که بسیار پرطرفدار است. این غذای عربی بیشتر متعلق به منطقه خاورمیانه و به ویژه جنوب کشور عزیزمان ایران است. برخی معتقدند واژه فِلافل جمع کلمه فلفل است و چون طعم تندی نیز دارد این نام را بر آن نهاده اند. اما برخی دیگر معتقدند که فَلافل از سه کلمه فا لا فل تشکیل شده است و به معنی غذایی است که کاملا از نخود تهیه شده است.این غذا ابداع مسحیان است و در ایامی که از خوردن گوشت منع بودند، از این منبع گیاهی تغذیه می کردند.

فلافل با ظاهر کوچک خود مسیر بسیار درازی را از کشورهای لبنان و سوریه طی کرده تا به کشور ما رسیده است. به افرادی که گوشت مصرف نمی­کنند توصیه میشود پروتئین مورد نیاز خود را از سایر منابع پروتئینی مانند نخود موجود در فلافل دریافت کنند. این ماده غذایی می­تواند جایگزین مناسب گوشت برای افراد گیاه خوار و وگان باشد. مواد تشکیل دهنده فلافل نخود و انواع ادویه هاست. آنها را بعد از تهیه کردن به روش خانگی و یا خرید از سوپرمارکت ها در روغن سرخ کرده و با انواع نان مانند پیتا، باگت و لواش سرو کنید.

نحوه سرو

اگر به تنوع در وعده های غذایی خود نیاز دارید، این غذا گزینه مناسبی است، چرا که می­توان در تمامی ایام سال آنرا میل کرد. فلافل قدمتی طولانی در برنامه های غذایی ملل مختلف دارد. میتوان آنرا نوعی توپک یا دونات سرخ شده هم نامید که از ترکیب نخود، پیاز، آرد، ادویه و فلفل تهیه میشود. فلافل با طعم تند و تیز خود طرفداران فراوانی دارد. این غذا را میتوان همراه با نان و انواع ترشی ها و یا بدون آن با ترکیباتی مانند برگ کاهو، گوجه و پیاز سرو کرد. فلافل را می­توان با سس ارده نیز مصرف کرد تا ضمن بهره مند شدن از طعم متفاوت آن، به افزایش انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرد.

فلافل را میتوان به عنوان پیش غذا یا میان وعده نیز استفاده کرد. این ماده غذایی سرشار از روی، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که ارزش غذایی فلافل را چند برابر می­کند. مصرف فلافل با سس ارده برای استحکام استخوان ها و کمک به جلوگیری از پوکی آنها بسیار موثر است. هم چنین این غذا عاری از گلوتن و انواع لبنیات است که میتواند در انواع رژیم های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش غذایی

کالری و ارزش غذایی فلافل در هر 100 گرم آن به شرح زیر می­باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 238 گرم
کربوهیدرات 25.57 گرم
پروتئین 8.52 گرم
چربی 11.92 گرم
آب 82.62 گرم
فیبر 6.58 گرم
قند 3.68 گرم
کلسترول 0 گرم

نخود حاوی آنتی اکسیدانی به نام ساپونین است که در جلوگیری از پوکی استخوان و گر گرفتگی های دوران یائسگی بسیار موثر است. منیزیم موجود در نخود که ماده اصلی فلافل می­باشد، در کاهش استرس بسیار قوی عمل می­کند. نخودها دارای انواع ویتامین های گروه B هستند که به حفظ انرژی نیز کمک می­کنند. می­توانید با گنجاندن این غذای پر طرفدار در وعده های غذایی خود، در طول روز با انرژی باشید.

خواص

در میان انواع حبوبات، نخود یکی از بهترین و با خاصیت ترین آنهاست. طب سنتی ایرانی نیز بسیار بر مصرف آن تاکید دارد. نخود موجود در این ماده غذایی دارای انواع اسید های آمینه، مواد معدنی، و ویتامین هایی مانند B1 و B2 و A میباشد. ویتامین های گروه B موجود در فلافل با تامین انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز با انرژی نگه میدارد. وجود منابع ویتامین A میتواند به تقویت بینایی و جلوگیری از بروز انواع بیماری های چشمی کمک کند.

نخود هم چنین منبع غنی از فولات، مس، و منگنز است. یکی از خواص بی شمار منگنز محافظت از دستگاه تنفسی است. با تداوم مصرف این ماده معدنی از مشکلات ریوی دور خواهید بود. این ماده غذایی به دلیل وجود آهن به گردش خون هم بسیار کمک میکند. منیزیم نیز با کاهش استرس به آرامش بدن و بافت های عضلانی بسیار کمک میکند. فلافل غنی از پروتئین های گیاهی و فیبر نیز است که به شما کمک می­کند تا با احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتر، از افزایش وزن خود جلوگیری کنید. کمک به افزایش ترشح هورمون های سیری مانند (گلوکاژن پیتایدا و پیتاید 22) یکی از عوامل محبوبیت این ماده غذایی است. یک فنجان نخود چیزی بالغ بر 269 کالری دارد که می­تواند در بدن تولید انرژی کند و نیاز روزانه شما را تامین کند. فیبر موجود به تنظیم انسولین کمک میکند و شما را از پر خوری دور نگه می­دارد.

فلافل موجان

اگر شما نیز به دلیل مشغله های فراوان روزانه با خستگی مفرط به خانه می­رسید، پیشنهاد ما به شما استفاده از انواع فلافل است. فلافل های صنایع غذایی موجان در دو نوع ساده و با قارچ و پنیر به بازار عرضه میشود. از ویژگی های متمایز این محصول میتوان به جذب حداقل روغن هنگام آماده سازی اشاره کرد. بسته بندی آنها نیز به گونه ای است که نور به داخل نفوذ نمیکند. این امر خود گواه عدم فاسد شدن سریع آنهاست. برای استفاده از هر یک از انواع فلافل های بسته بندی، فقط کافیست روغن را داخل تابه ریخته و بعد از سرخ کردن میل کنید. در پایان ذکر این نکته ضروری است که با وجود پایین بودن قیمت آن، بسیار برای سلامتی مفید است.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.