Logo Loading

رسانه موجان

سرآشپز گوردن رمزی

سرآشپز گوردن رمزی

در این مقاله قصد داریم شما را با زندگی یکی دیگر از سرآشپزان معروف دنیا آشنا کنیم. زمانی که صحبت از چهره های مشهور در حوزه آشپزی صحبت به میان می آید، بی شک مفهوم ستاره میشلن بیش از هر فاکتور دیگری برجسته میشود. در مقاله پیش رو با زندگی یکی از فاخر ترین چهره های آشپزی و خوراک جهان آشنا میشویم. مقاله پیش رو به بررسی زندگی گوردن رمزی میپردازد که در میان 10 سرآشپز برتر دنیا قرار دارد.

دوران کودکی رمزی

گوردن جیمز رمزی (Gordon James Ramsay) سرآشپز مشهور در سال 1966 در اسکاتلند زاده و در انگلستان بزرگ شد. او فرزند دوم یک خانواده شش نفره (دو فرزند دختر و دو فرزند پسر) بود. مادرش پرستار و پدرش به عنوان مدیر استخر، جوشکار و گاها مغازه دار مشغول به کار بود. رمزی کودکی خود را بسیار ناخوشایند توصیف کرده چرا که به دلیل ورشکستگی و تندخویی پدرش دوران سختی را از سر گذراند.

در 10 سالگی همانند سایر همسالان خود به سوی فوتبال رفت و پیشرفت قابل توجهی هم داشت. تا جایی که در سن 12 سالگی با حضور در تیم محلی خود به افتخارات خود افزود. اما این شروع نسبتا حرفه ای خیلی به طول نینجامید. چرا که به دلیل مصدومیت شدید زانو، برای همیشه از این ورزش پر طرفدار در سن 16 سالگی کناره گیری کرد.

در اوایل دوران نوجوانی به همراه خواهرش زندگی مستقل خود را آغاز کرد. خواهرش که به عنوان پیشخدمت در یک رستوران هندی کار میکرد، رمزی را نیز با خود همراه کرد.  وی در ابتدا در آشپزخانه آنجا مشغول به کار شد و این شروع، مسیر حرفه ای رمزی را رقم زد.

آغاز به کار سرآشپز بزرگ

او بعد از گذشت زمان کوتاهی دریافت که تا چه اندازه به آشپزی علاقه مند است. در ابتدا به لندن سفر کرد تا به آموخته هایش بیافزاید و بتواند در مسیر حرفه ای خود قدم بردارد. اولین تجربه کاری وی به مدت 2 سال و چند ماه در رستوران مارکو پیر وایت در Harveys رقم خورد. استعداد خارق العاده وی توجه سرآشپز بزرگ “هاردی” را جلب کرد. با تشویق ایشان راهی فرانسه شد تا با هنر خوراک شناسی و فرهنگ غذایی فرانسه آشنا شود. در آنجا زیر نظر سرآشپز های بزرگی همچون “آلبرت روکس” و “گای ساووی” مشغول به کار شد. یک سال بعد از همکاری با روکس در Le Gavroche، از رمزی دعوت شد تا به عنوان دستیار در هتل Diva مشغول به کار شود.

رمزی در کالج North Oxfordshire Technical  ثبت نام کرد تا بتواند به مطالعه مدیریت هتلداری بپردازد. بعدها نحوه آشنایی و ورودش به این حرفه را یک اتفاق تصادفی نامید.

زمانی که گوردن رمزی در سال 1993 به کشور خود انگلستان بازگشت، به عنوان سرآشپز مشغول به کار شد. شاید بتوان “مارکو وایت” را یکی از تاثیرگذار ترین افراد زندگی رمزی ذکر کرد. وایت پیشنهاد سرآشپزی در یک رستوران را به رمزی داد. و این خود مقدمه قرارگیری او در مسیر حرفه ای آشپزی بود. پس از مدت کوتاهی به لیست سهام داران Rossmore اضافه شد. رستوران او با نام “بادمجان”  (Aubergine) اولین ستاره میشلن را برای او به ارمغان آورد.

زندگی حرفه ای رمزی

در سال 1996 با “کایتانا الیزابت هاتسون” ازدواج کرد. حاصل این ازدواج 5 فرزند به نام های مگان، هالی، جک، ماتیلدا و اسکار است. پدر کایتانا، “کریس هاتوسن” یکی از ثروتمند ترین  اشخاص در انگلستان بود. دو سال بعد از ازدواج، رمزی با شراکت کریس توانست رستورانی را افتتاح کند. چند سال بعد، شعبه های دیگری را در چندین شهر دیگر انگلستان و کشورهای دیگر افتتاح کرد. طولی نکشید که شهرت وی جهانی شد چرا که وی اقدام به تاسیس چندین رستوران در قاره های مختلف نیز نمود. او چندین رستوران در کشورهای مختلف از آمریکا تا ژاپن را در سرتاسر جهان گسترده است.

لازم به ذکر است که ایشان 16 ستاره میشلن یا ستاره کیفیت غذا را دریافت کرده است. اصلی ترین رستوران او در شهر کلاریچ لندن قرار دارد و 3 ستاره میشلن دارد. این رستوران در رده 10 رستوران برتر جهان قرار دارد. خرچنگ، راویولی، توت فرنگی همراه با سوپ گل، گران ترین غذای آن و گوشت بره آغشته به آرد ذرت و خوراک کبوتر از پرطرفدارترین آیتم های این رستوران هستند. اگر امکان حضور در این رستوران شلوغ برای شما فراهم شد، بدانید که شانس با شما یار بوده است.

برنامه تلویزیونی با اجرای رمزی

Chef Gordon Ramsay in the HELL’S KITCHEN

وی علاوه بر مهارت بالای آشپزی که دارد، با اجرای برنامه های فراوان آشپزی در رسانه ها به محبوبیت خارق العاده ای رسید. اولین حضور تلویزیونی وی در سال 1988 با برنامه “نقطه جوش” رقم خورد. گوردن رمزی بعد از کسب شهرت جهانی در برنامه های تلویزیونی انگلستان و آمریکا نیز به عنوان سرآشپز حضور یافت. “آشپزخانه های جهنمی” (Hell’s Kitchen) و “کابوس های آشپزخانه رمزی” (Ramsay’s Kitchen Nightmares) نام دو برنامه معروف تلویزیونی است که با حضور گوردن رمزی روی آنتن رفت. هدف از اجرای این برنامه ها تقویت رستوران هایی بود که به هر دلیلی رو به افول بودند. رمزی با برطرف کردن نقاط ضعف، آنها را احیا و مقدمات پیشرفت شان را فراهم میکرد.

او در اجرای برنامه های آشپزی کاملا جدی و گاه حتی بسیار خشن است. بد اخلاقی و عصبانیت او یکی از وجوه تمایز وی با سایر چهره های مشهور در این حوزه است. این برنامه ها فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با مردم به صورت گسترده ای بود. ایشان با چاپ بیش از 20 کتاب در این زمینه طیف وسیع تری را نیز با خود همراه کرده است. رمزی جوایز متعدد و به نامی مانند جایزه هنری “بفتا” دریافت کرده است.

افتخارات و رکوردها گوردن رمزی

در پایان به ذکر چند مورد از افتخارات و رکوردهای گینس رمزی می پردازیم. در ژانویه سال 2017 با فیله کردن ماهی در سریع ترین زمان ممکن در 1 دقیقه و 5 ثانیه و در ژوئن همان سال نیز نورد طولانی ترین ورقه پاستا را در 60 ثانیه به ثبت رسانید.

رمزی قسمتی از درآمد خود را صرف امور خیریه برای کودکان بی سرپرست، بیماری های مختلفی مانند ایدز و سرطان میکند. ایشان در سال 2006 موسسه ای برای کمک به کودکان بی سرپرست در کشورش افتتاح کرد.

نام رمزی در میان صد چهره معروف انگلیسی در مجله “کاترو” در سال 2006 قرار گرفت. یکی از علل شهرت ایشان توجه ویژه در نحوه ارائه غذا و طعم و مزه آن است. این ارائه به گونه ای است که افراد علاوه بر لذت بردن از غذا، از مقوی ترین مواد بهره مند میشوند. گوردن رمزی که در زمره یکی از بهترین سرآشپزان جهان قرار دارد، اکنون دارای 7 ستاره میشلن است.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.