Logo Loading

رسانه موجان

مضرات و خواص گوشت مرغ + با خواص بی‌نظیر گوشت مرغ آشنا شوید!

مضرات و خواص گوشت مرغ + با خواص بی‌نظیر گوشت مرغ آشنا شوید!

خواص گوشت مرغ چیست؟ آیا به عنوان کسی که مرغ یکی از اصلی‌ترین مواد سبد غذایی‌اش را تشکیل می‌دهد، با مزایای خوردن این گوشت سفید آشنایی دارید؟ 

همانطور که می‌دانید، مصرف انواع گوشت، برای علمکرد هرچه بهتر بدن در هر رده سنی، به ویژه دوران کودکی، بلوغ و سالمندی، از ضروریات بدن است. از آنجایی که گوشت مرغ یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی را تشکیل می‌دهد، لازم است بدانید که خواص و مضرات این ماده خوشمزه چه چیزهایی هستند؛ برای پاسخ به تمامی این سوالات با ما همراه باشید.

اگر به دنبال یک مرکز معتبر برای خرید انواع گوشت سفید، قرمز و ماکیان هستید تا تازه‌ترین و سالم‌ترین محصولات را در اختیار شما بگذارند، می‌توانید به موجان اعتماد کنید. ما در تلاش هستیم تا با ارائه محصولاتی باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

فواید گوشت مرغ

گوشت سفید و انواع آن

تمامی گوشت‌‌ها، چه سفید و چه قرمز، منبع غنی‌ از پروتئین هستند که برای رشد و حفظ سلامی بدن خصوصا در دوران رشد و یا بهبود، بدن به آن‌ها نیاز دارد. بنابراین مصرف آن یکی از ملزمات زندگی سالم است؛ خصوصا اگر خوش طعم و لذیذ باشد.

به طور کلی، گوشت‌ها را می‌توان در سه گروه کلی، قرار دارد: قرمز، سفید و دریایی. در این مقاله درباره محبوب‌ترین این گوشت‌ها یعنی گوشت سفید صحبت می‌کنیم.

جالب است بدانید که انواع گوشت سفید، خود به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند؛ گوشت مرغ، ماکیان (بوقلمون، بلدرچین، غاز، مرغابی/اردک) و فرآورده‌های این دسته‌ها.

از آنجایی که خواص گوشت مرغ بی‌شمارند و هر رنج سنی و هر سلیقه‌ای می‌تواند از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرد، در این مقاله قصد داریم تا شما را با هرچیزی که باید در مورد گوشت مرغ بدانید، آشنا کنیم.

انواع گوشت سفید

ارزش غذایی و خواص گوشت مرغ

در مقایسه با سایر منابع پروتئینی، گوشت سفید و به ویژه مرغ به دلیل پروتئین بیشتری که دارد، طرفداران و دوستداران بسیاری دارد. گوشت مرغ از جمله گوشت‌هایی است که برای هیچ کس منع مصرف نداشته و تقریبا تمامی گروه‌های سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از دلایل محبوبیت گوشت مرغ، چربی پایین آن در میان سایر منابع گوشتی و پروتئینی است. همچنین قسمت‌های داخلی مرغ مانند جگر و دل، سرشار از مواد مغذی است که با داشتن برنامه غذایی متعادل می‌توان از فواید بی‌نظیر آن بهره برد.

خواص گوشت مرغ در طب سنتی

طبع گوشت مرغ محلی در طب سنتی گرم و تر است. از آنجایی که گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گوسفند طبع سردتری دارد، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از سردی بدن، آن را با انواع ادویه‌جات گرم مانند زنجبیل، آویشن و زعفران مصرف کنید.

خواص گوشت مرغ در طب سنتی

مضرات گوشت مرغ

درست است که خواص گوشت مرغ بی شمارند؛ اما مصرف بی رویه آن نیز تبعاتی به دنبال دارد. برای مثال یکی از چرب‌ترین و مضرترین قسمت‌های مرغ پوست آن است. در نتیجه بهتر است قبل از پخت مرغ، پوست آن را به طور کامل جدا کنید.

فرآورده‌های مرغ

منظور از فرآورده‌های گوشت مرغ، موادی است که حداقل نیمی از مواد تشکیل دهنده آن‌ها را گوشت (قرمز، سفید) تشکیل داده باشند. در ادامه برخی از فرآورده‌های گوشت مرغ را معرفی می‌کنیم.

1. ناگت

یکی از انواع محصولات فرآوری ناگت‌ها هستند که قسمت عمده آن‌ها را گوشت مرغ تشکیل می‌دهد. عموما بعد از تهیه ناگت (به روش خانگی یا صنعتی) آن را در آرد سوخاری غلتانده و سرخ می‌کنند.

ناگت مرغ

2. ژامبون

ژامبون (jambon) از دیگر انواع فرآورده‌های گوشت مرغ است که طرفداران بسیاری دارد. در تهیه ژامبون‌ها اغلب از گوشت ران حیوانات استفاده می‌شود که پس از مخلوط شدن با انواع مواد افزودنی مانند ادویه‌ها و نمک به صورت دودی و ساده به بازار عرضه می‌شود.

3. کالباس

برای تهیه کالباس که از دیگر فرآورده‌های گوشتی پرطرفدار است، گوشت را با انواع ادویه‌ها، سیر، قارچ و انواع خلال مانند پسته و بادام مخلوط می‌کنند.

این محصول می‌تواند از گوشت حیوانات متفاوتی مانند گاو، گوساله، گوسفند، مرغ و بوقلمون تهیه شود؛ گرچه گاها طعم ‌ای ترکیبی نیز در میان آن‌ها وجود دارد.

4. بیکن

به طور کلی، بیکن از گوشت قسمت‌های پهلو خوک تهیه می‌شود. با این وجود در کشورهای مسلمان این خوراک را با گوشت حیوانات حلال گوشت تهیه می‌کنند تا مشکلی برای خوردن آن نداشته باشند.

خواص بیکن مرغ

روش های تولید و تاثیر آن بر خواص گوشت مرغ

روش تولید هر چیزی بر کیفیت نهایی آن تاثیر مستقیم دارد؛ مرغ و به طور کلی گوشت بدن حیوانات نیز از این قائده مستثنی نیست. به طور کلی برای تهیه گوشت مرغ دو روش متفاوت وجود دارد که تعیین کننده خواص گوشت مرغ و کیفیت آن هستند. این روش‌ها عبارتند از:

  • پرورش صنعتی

با توجه به روند افزایش جمعیت در تمام دنیا، مصرف تمامی منابع غذایی نیز با افزایش چشمگیری همراه شده است. در این راستا تولید و پرورش گوشت مرغ به صورت انبوه و در مقایسه با سایر منابع پروتئینی به پیشرفتی قابل ملاحظه دست یافته است.

پرورش مرغ‌هایی که به صورت صنعتی و در مقیاس انبوه تولید می‌شوند، تحت ثاثیر انواع هورمون‌های رشد استروئیدی و آنتی بیوتیک‌هاست که باعث کاهش خاصیت گوشت مرغ می‌شود.

  • پرورش ارگانیک

با افزایش آگاهی مردم نسبت به تغذیه خود، تقاضای آن‌ها برای مصرف مواد با کیفیت‌تر و با استاندارهای بالا با رشد قابل توجهی همراه است.

اگر بخواهیم تعریف درستی از واژه ارگانیک در ارتباط با مصرف گوشت و به ویژه مرغ ارائه دهیم، می‌توان به این نکته اشاره کرد که تغذیه این حیوانات باید به دور از هر گونه مواد غذایی آنتی بیوتیک‌دار و مواد سمی بوده باشد. همچنین مرتع آن‌ها در فضای آزاد باشد که بتوانند از نور خورشید استفاده کنند.

اگر شما هم می‌خواهید از مرغ‌هایی که به صورت ارگانیک تولید شده‌اند، استفاده کنید، بهترین گزینه استفاده از محصولات صنایع غذایی موجان است. برای تهیه این محصولات می‌توانید وارد سایت شده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

پرورش ارگانیک

خواص گوشت مرغ در دوران خاص

آیا می‌دانستید که گوشت مرغ دومین پروتئین محبوب مصرفی در تمامی دنیاست. ما در اینجا تنها با اشاره به بعضی بیماری‌ها و شرایط خاص، قصد داریم توضیح دهی که این گوشت خوش طعم در چه زمان‌هایی جزوی از ملزومات غذایی شما می‌شود:

1. رژیم وزنی (کاهش)

هنگامی که صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، کلیدی‌ترین نکته کمک گرفتن از انواع پروتئین‌هاست. بافت پروتئینی مرغ در مقاسیه با کربوهیدارت‌ها  به گونه‌ای است که هضم آن در بدن در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود. همین موضوع از پرخوری شما جلوگیری کرده و باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود که در نهایت به کاهش ون شما کمک می‌کند.


پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید تا چه اندازه تناسب اندام دارید و آیا وزن و قدتان با هم تناسب دارند یا خیر، بهترین معیار، bmi است. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم روی لینک مقابل کلیک کنید: bmi چیست .


کاهش وزن از خواص گوشت مرغ

2. دیابت

انجمن دیابت آمریکا در مقاله‌ای استاندارد، لیستی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به دیابت معرفی کرده است که این منابع گوشت ماهی، بوقلمون و سینه مرغ را شامل می‌شوند.

«مهم‌ترین نکته در مصرف گوشت مرغ برای بیماران دیابتی، جدا کردن پوست آن‌هاست؛ زیرا حاوی چربی بسیاری است.»

3. خواص گوشت مرغ برای کبد چرب

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است که رژیم غذایی و غذاهای مصرفی تاثیر بسیار بالایی روی آن دارند. برخی بر این باورند که مصرف تمامی انواع گوشت در کسانی که به بیماری کبد چرب دچار شده‌اند، ممنوع است. اما سینه مرغ به دلیل سرشار بودن از پروتئین اولین گزینه مورد توجه پزشکان در درمان این بیماری است.

«البته مشورت با دکتر متخصص در این زمینه را نباید به هیچ وجه پشت گوش بیاندازید.»

4. بارداری

استفاده از رژیم غذایی متنوع متشکل از انواع مواد مغذی، در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار ضروری است. گوشت مرغ که منبع غنی از پروتئین و مواد معدنی متعدد است یکی از بهترین منابع غذایی برای زنان باردار است.

انواع غذا با گوشت مرغ

همانطور که گفتیم گوشت مرغ یکی از پر‌طرفدارترین گوشت‌های مصرفی در دنیاست. با استفاده از این ماده غذایی می‌توان انواع غذاهای سنتی، فرنگی، دسر و فست فود را با آن تهیه کرد.


پیشنهاد مطالعه: ما در وبلاگ موجان فود انواع غذا با مرغ را معرفی کرده و برسی کرده‌ایم که چه غذاهایی را می‌توان با آن تهیه کرد.


سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با خواص گوشت مرغ و به طور کلی هرچه که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد هریک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.