Logo Loading

رسانه موجان

اندورفین چیست؟ 0 تا 100 آشنایی با اندورفین و روش‌های جذب آن

اندورفین چیست؟ 0 تا 100 آشنایی با اندورفین و روش‌های جذب آن

هورمون اندورفین چیست؟ این هورمون چه کمکی به بدن می‌کند؟ به طور کلی، هورمون و انتقال‌دهنده‌های مختلفی در بدن وجود دارند که هر یک در فرآیندهای مهمی در بدن تاثیر دارند؛ فعالیت‌هایی مانند تنظیم ضربان قلب، کمک به عمل هضم، تنظیم خلق‌وخو، احساسات و… .

در این میان اندورفین یکی از هورمون‌هایی است که به شکل مواد شیمیایی عصبی کوچک و یا مسکن‌های طبیعی در بدن وجود دارند که در زمان احساس درد و یا استرس در بدن ترشح می‌­شوند.

اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله به طور کامل توضیح دهیم که اندورفین چیست و چه انواع  و تاثیراتی در بدن دارد. با ما تا انتها همراه باشید تا به تمامی سوالاتی که در این زمینه دارید، پاسخ دهیم.

یکی از مهم‌ترین مواردی که به سلامت بدن شما کمک می‌کند، کیفیت تغذیه و مواد غذایی است که استفاده می‌کنید؛ پس اگر به دنبال بهترین و تازه‌ترین محولات پروتئینی موجود در بازار هستید، مزرعه موجان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برای دریافت سفارش می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره 79638-021 تماس بگیرید.

هورمون اندورفین

اندورفین چیست؟

اندورفین از ترکیب دو کلمه Endogenous به معنای دورن بدن و مورفین (Morphine) که نوعی مسکن بدن محسوب می‌شود، ساخته شده است. نکته مهم در مورد این هورمون این اس که بدانید، درون زاست؛ بدین معنا که در داخل بدن تولید شده و نمی‌توان مواد غذایی را به عنوان منبع آن مشخص کرد. با اینحال ماساژ، ورزش و غذا از روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تولید اندورفین در بدن را افزایش داد.

به زبانی ساده اندورفین، مسکن طبیعی و یا مواد شیمیایی در بدن است که احساسات را منتقل می‌کند. به عبارتی دیگر، آن‌ها به عنوان یک پیام رسان در مغز تولید شده و هدفی مانند تغییر خلق و خو، کاهش درد و استرس دارند.

زمانیکه شما احساس ناخوشایندی دارید و یا دچار درد و استرس شده‌اید، اندورفین به منظور کمک به کاهش این احساسات تولید می‌شود. البته ممکن است در مواردی اندورفین‌ها در بدن تجمع پیدا کنند. این واکنش در زمان رخداد یک اتفاق خاص مانندن شرایط استرس‌زا، خوردن یک غذا یا رابطه جنسی اتفاق می‌افتد.

برای درک بهتر این موضوع لحظه‌ای را تصور کنید که در حال دویدن هستید و ناگهان مچ پایتان پیچ می‌خورد؛ در این زمان اندورفین‌‌های بدن‌تان بیشتر می‌شوند و به کمک‌تان می‌آیند تا با درد مواجه شوید.

همه ما شرایط اضطراری و ناراحتی زیادی را در زندگی تجربه کرده‌ایم؛ شاید وقتی به این شرایط فکر کنید با خود بگویید که چطور توانستم از این شرایط عبور کنم؟! اندورفین‌ها پاسخ سوال شما هستند. در واقع در شرایط استرس‌زا اندورفین‌ها کمک‌تان می‌کنند تا رفتارهایی از خود بروز دهید که در شرایط عادی امکان انجام آن‌ها را ندارید.

آشنایی با اندورفین

انواع هورمون اندورفین

به طور کلی، بیش از 20 نوع اندورفین مختلف در بدن افراد وجود دارد. در این میان بتا-اندورفین، از دسته هورمون‌هایی هستند که در کاهش استرس و مدیریت درد نقش دارند. در نتیجه تاثیری قوی‌تر از دیگر انواع مورفین‌ها بر بدن دارند.

با اینحال، 4 گونه اصلی اندورفین‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • آلفا اندورفین
  • بتا اندورفین
  • گاما اندورفین
  • سیمگا اندورفین

دانشمندان طی تحقیقات علمی خود تمرکز بیشتری روی بتا اندورفین‌ها دارند. محل تولید این هورمون‌ها در غده هیپوفیز قوامی pro-opiomelanocortin (POMC) است. این هورمون‌ها باعث تحریک انتقال‌دهنده عصبی GABA شده و با اتصال به گیرنده m-opioid در حین درد دوپامین آزده می‌کنند و در نهایت نیز به تسکین دردها کمک می‌کنند.

انواع

وظیفه اندورفین چیست؟

همانطور که در قسمت‌ای قبلی توضیح دادیم، این هورمون زمانی ترشح می­‌شود که بدن شما با احساس درد و استرس مواجه می‌شود. در این شرایط، برای رسیدن به شرایط مناسب، بدن اندورفین را ترش می‌کند.

به طور مثال زمانی که احساس درد می­‌کنید، رشته‌های عصبی موجود در بدن، سیگنال‌های درد را به مغز می‌­فرستند. مغز شما با ترشح این هورمون، سلول‌های عصبی مسئول دریافت سیگنال‌های درد را مسدود کرده و اندورفین را آزاد می‌کند.

فواید اندورفین چیست؟

در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که این هورمون چه کمکی برای بدن بوده و شما را با چه مزایایی مواجه می‌کند.

1. کاهش علائم افسردگی

بسیاری از ما ممکن است در مقطعی از زندگی خود افسردگی را تجربه کنیم؛ در این مسیر، یافتن راه‌هایی برای مدیریت یا کاهش علائم آن می‌تواند کمک بزرگی باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2004، نشان داد که ورزش راهی عالی برای مبارزه با علائم افسردگی است. در این روش، اندورفین‌های آزاد شده در حین ورزش می‌­توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

افسردگی

2. کمک به کاهش استرس و اضطراب

این هورمون در مقابله با کاهش سطح استرس و اضطراب هم مفید خواهد بود. در مطالعه‌ای که در سال 2008 روی موش‌ها انجام شد، رابطه‌ای میان سطح اندورفین و رفتارهای اضطراب گونه کشف شد که با افزایش مقدار آن، استرس و اضطراب به شکل قابل توجهی کاهش می‌یافت.

3. بهبود تصویر خود

بالا بودن میزان شادی، باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما می­‌شود. یک مطالعه در سال 1995 روی گروه کوچکی از مردان نشان داد که اندورفین با عزت نفس بالاتر مرتبط است.

4. کمک به کاهش وزن

اندورفین همراه با سایر هورمون‌ها نقش مهمی در مدیریت اشتها و میزان غذاهای دریافتی دارد. همچنین اگر با میل و اشتهای زیادی غذا بخورید، به افزایش ترشح این هورمون کمک می‌کنید. شاید جالب باشد که بدانید، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2003 از مطالعات حیوانی نشان داد که افزایش سطح اندورفین به تنظیم اشتها کمک می‌کند.

کمک به کاهش وزن

5. تسکین درد زایمان

مقادیر بالای اندورفین در بدن در زمان زایمان بسیار برای بانوان کمک‌کنند خواهد بود. در سال 2010 یک مطالعه بر روی 45 زن باردار انجام شد که نشان می‌داد سطوح پایین بتا-اندورفین در پایان بارداری با نیاز به داروهای مسکن در طول زایمان مرتبط است.

راه‌‌های افزایش اندورفین چیست؟

شاید شما هم با این سوال مواجه باشید که راه‌های ترشح اندورفین چیست، در واقع برای افزایش این هورمون در بدن نیاز نیست کار خیلی سخت و پیچیده‌ای انجام دهید.

راهکارهای بسیار ساده و راحتی وجود دارند که با انجام آن‌ها سطح این هورمون در بدن‌تان افزایش می‌یابد. در ادامه برخی از موثرترین این راه‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

1. وزرش

یکی از مهم‌ترین راه‌‌های ترشح اندروفین، ورزش‌کردن است. برای این هدف، ورزش‌هایی با شدت متوسط انجام دهید تا میزان اندورفین بدن‌تان افزایش پیدا کند.

در نهایت اینکه پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اندورفین، ورزش را جزو روتین روزمره زندگی‌تان قرار داده و حداقل هفته‌ای 3 بار و هر دفعه 45 دقیقه ورزش کنید.

تاثیر ورزش بر افزایش اندورفین چیست

2. رابطه جنسی منظم

رابطه جنسی نیز محرکی دیگر برای ترشح اندورفین در بدن است. اگر می‌خواهید بدن‌تان اندورفین آزاد کند، پس رابطه جنسی منظمی داشته باشید. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از داشتن یک رابطه جنسی موفق، احساس خوشحالی و رضایت زیادی را تجربه کرده‌اید؛ باید بدانید که هورمون‌‌های اندورفین، مهم‌ترین دلیل به‌وجود آمدن این احساس هستند.

3. گوش دادن به موسیقی

موسیقی تاثیر زیادی در حفظ آرامش و ترشح اندورفین در بدن دارد. دفعه بعد که استرس زیادی را تجربه کردید و یا ناراحت بودید، حتما به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش کنید.

بعد از این کار متوجه خواهید شد که احساس متفاوتی داشته و در نهایت ناراحتی‌تان تا حد زیادی از بین رفته است.

4. انجام کارهای هنری

کارهای هنری انجام دهید؛ نقاشی بکشید، موزیک بسازید، یک فیلم چند دقیقه‌ای ویرایش کنید و…. تمامی این کارهاباعث می‌شود احساس شادی و خوشی متفاوتی را تجربه کنید.

انجام کارهای هنری

5. طب سوزنی

نقاطی در بدن وجود دارد که به آن‌ها نقاط فشار می‌گویند. با طب سوزنی، سوزن‌‌های ظریفی در این نقاط خاص از بدن وارد می‌شوند که باعث افزایش ترشح اندورفین در بدن می‌شوند.

6. خندیدن

هر روز بهانه‌ای برای خندیدن پیدا کرده و تا می‌توانید بخندید و اتفاقات تلخ را فراموش کنید. مثلا یک برنامه تلویزیونی کمدی ببینید یا لطیفه‌‌های بامزه و خنده‌دار بخوانید.

7. خوردن شکلات تلخ

شکلات تلخ محرکی برای افزایش اندورفین در بدن است؛ پس اگر به شکلات علاقه داشته و نشانه‌‌های کاهش اندورفین در بدن‌تان را مشاهده کردید، مصرف آن را به‌عنوان میان‌وعده فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که یک تکه کوچک از شکلات تلخ می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش اندورفین در بدن داشته باشد.

تاثیر شکلات تلخ بر ترشح اندورفین چیست

8. غذاهای حاوی اندورفین

غذاهایی بخورید که تند بوده و فلفل زیادی دارند. در فلفل ترکیبی شیمیایی به نام کپسی‌سایین وجود دارد که با اتصال به گیرنده‌‌های درد (سلول‌‌های عصبی در غشای مخاطی بینی و دهان) موجب ایجاد امواج عصبی می‌شود.

این امواج به محض ورود به مغز، باعث ایجاد سوزش دردناکی می‌شوند. در نهایت بدن در برابر درد از خود واکنش نشان داده و اندورفین آزاد می‌شود. بنابراین خوردن غذاهای تند را حتما در لیست برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

9. ماساژ درمانی

برای ماساژ گرفتن، لازم نیست حتما به سالن‌‌های ماساژ رفته و هزینه زیادی بپردازید. شما می‌توانید صندلی و وسایل ماساژور بخرید یا از یکی از اطرافیان‌تان بخواهید تا بدن‌تان را ماساژ دهند. انجام این کار، حس خوبی در بدن به‌وجود آورده و باعث ترشح اندورفین می‌شود.

10. سونا

به سونا رفته و هر چند وقت یک‌بار این کار را تکرار کنید. لازم به ذکر است که این کار، رفتن به سونا استرس‌تان را از بین برده و حال خوب بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

سونا

11. رایحه درمانی

شما می‌توانید انواع عصاره‌‌های آرامش‌بخش (مانند رایحه وانیل یا اسطوخودوس) را از طریق دستگاه بخور یا پخش‌کننده بو در فضا پخش کنید.

12. مدیتیشن و یوگا

برنامه‌‌های مدیتیشن زیادی در اینترنت وجود دارند که با دانلود آن‌ها می‌توانید مراقبه‌کردن را یاد گرفته و در نهایت تمام استرس‌ها و دردهایتان را تسکین دهید. مراقبه تاثیر زیادی در بیشتر شدن اندورفین دارد و به‌مرور آرامش ذهن و روان را به شما هدیه می‌دهد.

بنابراین بخشی از روز را به مدیتیشن اختصاص داده و مطمئن باشید این کار تاثیر زیادی در سلامتی‌تان می‌گذارد.

13. دویدن

دویدن، اندورفین بدن‌تان را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. پس از این راهکار طبیعی و رایگان استفاده کنید تا زندگی بهتری داشته باشید. دویدن حتی به افزایش دوپامین در بدن هم کمک کرده و این هورمون را در بدن ترشح می‌کند.

دویدن

14. کمک به دیگران

کمک به دیگران و انجام کارهای داوطلبانه، حس خوب و انسان‌دوستانه‌ای درون‌تان به‌وجود می‌آورد. این حس در ترشح هورمون اندورفین تاثیر گذاشته و آن را بیشتر می‌کند.

15. شرکت در جمع‌‌های دوستانه

با کاهش اندورفین در بدن، تمایل پیدا می‌کنید که همواره تنها بوده و از دیگران فاصله بگیرید؛ اما این کار تنها باعث اختلال بیشتر در سبک زندگی‌تان می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید قدم مثبتی برای خود و زندگی‌تان بردارید، در جمع‌‌های دوستانه شرکت داشته و با دیگران ارتباط برقرار کنید. شرکت در این جمع‌ها سلامتی جسم و روح‌تان را تضمین می‌کند و در نهایت اندورفین بدن‌تان را افزایش می‌دهد.

16. نور ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش خورشید خیلی هم مضر نیست! این نور باعث ترشح بتا اندورفین در روی پوست شده و این هورمون را تحریک می‌کند. بنابراین روزانه کمی زیر نور آفتاب پیاده‌روی کنید.

نور ماوراء بنفش

علائم پایین بودن سطح اندورفین چیست؟

بدن برخی افراد قادر به تولید اندورفین کافی نیست. علائم مختلفی در بدن وجود دارد که نشان‌دهنده کاهش سطح اندورفین در بدن هستند. اما آیا این علائم را می‌شناسید؟

  • اعتیاد
  • اضطراب
  • بدن درد
  • افسردگی
  • مشکلات خواب
  • انواع سندرم های تکانشی اعضای بدن

تاثیرات کمبود اندورفین در بدن

تاثیر کمبود اندورفین چیست؟ کمبود این هورمون، سبک طبیعی زندگی انسان را مختل کرده و او را از رسیدن به اهداف باز می‌دارد. همچنین کاهش اندورفین در بدن، باعث انجام رفتارهای ریسکی و پر خطری می‌شود که در آینده ممکن است تاثیر منفی روی زندگی‌تان بگذارند.

از دیگر مشکلات کمبود اندورفین در بدن، کمبود یا مشکل خواب است. با کاهش این هورمون هر چند طی روز فعالیت جسمی و ذهنی داشته باشید و خودتان را خسته کنید، باز هم نمی‌توانید به‌درستی بخوابید. در واقع فکرها، ناراحتی‌ها‌ و احساسات منفی به‌قدری ذهن‌تان را درگیر می‌کنند که از داشتن یک خواب راحت و با آرامش محروم می‌شوید.

اندورفین محرک ترشح دوپامین در بدن است. دوپامین یکی دیگر از انواع انتقال دهنده‌های عصبی است که می‌­تواند بر خلق و قوی شما تاثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که افرادی که سطح پایینی از اندورفین در بدن آن‌ها ترشح می­‌شود، مستعد ابتلا به افسردگی هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین تاثیرات کاهش هورمون اندورفین را با هم بررسی می‌کنیم.

تاثیرات کمبود اندورفین چیست

1. افسردگی

عدم وجود اندورفین کافی، احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر می­‌کند. مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد بخشی در مغز که مربوط به پاداش است، می‌تواند سطح بالاتری از اندورفین را ترشح کرده و به کاهش افسردگی کمک کند. همچنین در بررسی تحقیقاتی دیگری که انجام شد، مشخص شد که کمبود آن به طور بالقوه به تشدید علائم افسردگی منجر می‌شود.

2. فیبرومیالژیا

سندروم فیبرومیالژیا وضعیتی است که در آن، دردهای مزمن، سراسر بدن افراد را درگیر می­‌کند. این بیماری به سفتی عضلات، خستگی، مشکلات خواب و حساسیت منجر می‌­شود.

در بسیاری از موارد اگر به فیبرومیالژیا مبتلا باشید، پزشک فعالیت‌هایی که به ترشح اندورفین در بدن منجر می‌شوند را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه می‌کند.

3. خودآزاری

بعضی از افراد برای مقابله با استرس، گاهی به صورت کاملا خودآگاه به خود صدمه می­‌زنند. این کار کاملا غیرارادی بوده و بدن به قصد ترشح اندورفین آن را انجام می‌دهد.

خودآزاری

4. اعتیاد به ورزش

بسیاری از افراد، بعد از مدتی ورزش کردن، احساس خوشایند متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ به نحوی که تمایل دارند بسیار بیشتر از آن چه که باید و توانی که بدنشان دارد، ورزش کنند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که اندورفین تا چه اندازه برای بدن مهم و ضروری است. این هورمون نقش حیاتی در بهبود احساسات افراد داشته و چنانچه ترشح نشود، سبک‌زندگی‌تان را با اختلال روبرو می‌کند. اندورفین با تسکین دردها به کمک‌تان می‌آید تا زندگی را برایتان قابل تحمل‌تر کند. این هورمون آستانه صبرتان در برابر مشکلات و ناراحتی‌ها را بالا برده و موجب افزایش سلامتی‌تان می‌شود.

بنابراین حالا که می‌دانید اندورفین چیست، حتما به راهکارهایی که در طول مطلب برای افزایش اندورفین گفتیم توجه کنید. این راهکارها استرس و ناراحتی‌هایتان را از بین می‌برند، دردهایتان را تسکین می‌دهند و به‌مرور حال خوب‌تان را بیشتر خواهند کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.