Logo Loading

رسانه موجان

آشنایی با 20 علائم بسته بندی در صنایع غذایی

آشنایی با 20 علائم بسته بندی در صنایع غذایی

علائم بسته بندی چیستند و آشنایی با آن‌ها چه کمکی به مصرف‌کننده می‌کند؟ بسته بندی مدرن مواد غذایی، با ده‌ها نماد و علامت روی بسته‌بندی‌ها همراه است. برخی از این نمادها ممکن است به چشم آشنا باشند، اما بسیاری از این علامت‌ها نیز برای اکثریت ما معنای خاصی ندارند.

دلیل استفاده از این علائم این است که به مصرف کنندگان نشان دهند که محصول موردنظر، چه ویژگی‌هایی دارد؛ خصوصا اگر دارای حساسیت یا عدم تحمل غذایی هستند. همچنین با توجه به این علائم، افراد می‌توانند از نحوه صحیح دفع آن‌ها پس از مصرف نیز اطلاع داشته باشند.

اگر قصد خرید تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات پروتئینی موجود در بازار را دارید، موجان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

آشنایی با علائم بسته بندی در صنایع غذایی

به طور کلی، علائم بسته بندی روی مواد غذایی همیشه می‌تواند اطلاعات مفیدی در بر داشته باشد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین این علائم یک نوع زبان هماهنگ جهانی بوده که با دانستن آن‌ها می‌توانید بدون آنکه زبان خاصی را بلد باشید، از محتویات درون بسته‌بندی مطلع شوید. در این مقاله قصد داریم تا پرکاربردترین و مهم‌ترین علائم بسته بندی را به طور کامل بررسی کنیم.

1. سازمان ملی استاندارد ایران (isiri)

علامت استاندارد یکی از مهم‌ترین نمادهایی است که بر روی محصولات غذایی و خوراکی درج می‌شود. وجود این نماد به معنای انطباق کالا با استانداردهای ملی است.

سازمان ملی استاندارد ایران

2. سیب سلامت

سیب سلامت که در بسیاری از محصولات غذایی و دارویی وجود دارد، نشان دهنده خواص غذایی محصول مورد نظر است. در پایین این نماد، پروانه ساخت کالا درج می‌شود که نماینگر شماره اختصاصی محصول است.

سیب سلامت که در گروه استانداردهای داخلی قرار دارد، نشان و نماد سازمان غذا و دارو بوده و مبتنی بر این است که در این محصول تمامی فاکتورهای سلامت این سازمان رعایت شده است.

علائم بسته بندی سیب سلامت

3. علائم بسته بندی: حلقه سبز (Green Dot)

این نماد، که به عنوان یک نشان بین‌المللی شناخته می‌شود، به معنی این است که محصول موردنظر قابل بازیافت بوده و می‌تواند مجددا در پروسه تولید مورد استفاده قرار گیرد.

حلقه سبز

4. بازیافت (Recycling)

این نماد، میزان بازیافتی بودن محصول را بیان می‌کند. همچنین عددی که در میان این نماد قرار می‌گیرد، بیانگر درصد بازیافتی محصول است.

علائم بسته بندی بازیافت

5. پلاستیک (Plastics)

ظروف PET یا PETE برای محصولاتی مانند روغن مایع، آب معدنی، آبمیوه و انواع سس استفاده می‌شود. این نماد نشان دهنده عدم قابلیت تجزیه پذیری محصولات است. به عبارتی به هیچ وجه نباید این محصولات و بسته‌بندی‌ها را در طبیعت رها کرد.

همچنین استفاده مجدد از این ظروف، اصلا توصیه نشده و استفاده از محصولات داغ در آن برای شما و سلامتی‌تان مضر است.

نماد Plastics

6. پاکیزگی محیط زیست (Tidy-man)

به منظور حفظ پاکیزگی شهر، توصیه می‌­شود محصول را بعد از استفاده در سطل زباله بیاندازید. این علائم بسته بندی، عموما روی تمامی محصولات ثبت می‌شود.

پاکیزگی محیط زیست

7. آلومینیوم قابل بازیافت (Recyclable Aluminum)

این علامت بیانگر این است که بسته بندی محصول مورد نظر از آلومینیوم ساخته شده و قابلیت بازیافت دارد.

علائم بسته بندی آلومینیوم قابل بازیافت

8. برتری زیست محیطی (EU Eco-label)

محصولاتی که دوستدار محیط زیست و طبیعت هستند، با این نماد متمایز می­‌شوند. لازم به ذکر است که این محصولات هیچ ضرر و زیانی برای طبیعت در پی ندارند. عموما حتی اگر محصولی آلایندگی پایینی داشته باشد، از این نماد استفاده می‌شود.

برتری زیست محیطی

9. علائم بسته بندی: تست حیوانی The Leaping Bunny

اگر در تولید محصول مورد نظر، هیچ تست حیوانی صورت نگرفته است، با درج این نماد، مصرف‌کنندگان را نسبت به این مسئله آگاه می‌کنند. این موضوع در بازار امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است و مشتریان به آن توجه‌ای ویژه‌ای دارند.

علائم بسته بندی تست حیوانی

10. نماد فاقد گندم (The Crossed Grain)

اگر نسبت به گندم و فرآورده های آن حساسیت دارید، از وجود این نماد بر روی محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید. گرچه طیف وسیعی از افراد با این حساسیت درگیر نیستند، اما درج آن ضروری است.

نماد فاقد گندم

11. قابل انجماد (Freezer Safe)

این نماد نشان دهنده این است که محصول را می‌­توان بدون خارج کردن از بسته بندی، در فریزر قرار داد.

قابل انجماد

12. علائم بسته بندی: قابل استفاده در مایکروویو (Microwave Safe)

وجود این نشانه بر روی محصولات، نمایانگر این است که می‌توانید آن‌ها را در ماکروویو قرار دهید.

قابل استفاده در مایکروویو

13. محصول ارگانیک (Organic Labeling)

دیدن این نماد روی محصول، میزان ارگانیک بودن آن را نشان می‌دهد. همچنین در زیر آن عددهای مختلفی استفاده می‌شوند که نمایانگر میزان طبیعی بودن آن است.

علائم بسته بندی برای ارگانیک بودن

14. نماد گیاهخواری (Vegetarian)

اگر رژیم غذایی گیاهخواری دارید، این نماد به شما در انتخاب محصول کمک می­‌کند.

نماد گیاهخواری

15. علائم بسته بندی: آلرژی زا بودن (Allergy Advice)

وجود این نماد بر روی محصولات، نشان می‌­دهد که محتویات آن از چه اجزایی تشکیل شده است. اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، با چک کردن این نماد نسبت به آن آگاه باشید.

نماد آلرژی زا

16. دما (Temperature)

محصول مورد نظر باید در بازه دمایی مشخصی نگهداری شود که با توجه به نوع آن متفاوت است. عددهای نوشته شده در کنار این نماد به شما در این پروسه کمک می‌کنند تا بتوانید از محصول موردنظر نگهداری کنید.

دما از علائم بسته بندی

17. نشان حلال (Halal)

درج این نماد بر روی محصولات، نشان از رعایت الگوهای ذبح مطابق با قوانین اسلام است.

نشان حلال

18. نماد ماندگاری (Durability)

محصول مورد نظر بعد از باز شدن محدودیت زمانی برای مصرف دارد. عددهای استفاده شده در این نماد به شما نشان می‌دهند که تا چه زمانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نماد ماندگاری

19. نماد چتر (Umbrella)

وجود این نماد بر روی بسته بندی‌ها به شرایط نگهداری آن‌ها دور از رطوبت و در جای خشک اشاره می­‌کند.

نماد چتر

20. علائم بسته بندی: نماد نور خورشید

وجود این لوگو بر روی محصولات خوراکی دلالت بر دوری از نور خورشید دارد.

نماد نور خورشید

جمع‌ بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علائم بسته بندی آشنا کنیم تا در نهایت بتوانید در زمان خرید محصولی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری آن را داشته باشید.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.