Logo Loading

رسانه موجان

آشنایی با انواع ماکیان + سیر تا پیاز فواید انواع گوشت ماکیان

آشنایی با انواع ماکیان + سیر تا پیاز فواید انواع گوشت ماکیان

انواع ماکیان کدامند؟ آیا گوشت ماکیان قابل مصرف است؟ ماکیان یا طیور به دسته‌ای از پرندگان گفته می‌شود که توسط انسان‌ها شکار و در نهایت از گوشت آن‌ها استفاده می‌شود.

این گوشت‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی اسید آمینه تیروزین است که موثرترین ماده برای فعالیت‌های مغز به شمار می‌رود. همین موضوع سبب می‌شود تا به افرادی که از حواس پرتی و عدم تمرکز رنج می‌برند، توصیه شود که استفاده از انواع گوشت ماکیان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

استفاده کمتر از داروها و مواد شیمیایی در زمان پرورش، یکی از مزیت‌های استفاده از گوشت این دست پرندگان در مقایسه با گوشت مرغ است. فواید این گوشت‌ها ما را برآن داشت تا در این مقاله شما را با ماکیان و انواع آن آشنا کنیم تا از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کرده و به سلامت بدن خود کمک کنید.

اگر هم با این گوشت‌ها آشنایی دارید و به دنبال محصولاتی سالم و تازه هستید، می‌توانید به سایت صنایع غذایی موجان مراجعه کرده و از طعم بی‌نظیر این محصولات بهره ببرید.

1. انواع ماکیان: بوقلمون

یکی از مهم‌ترین انواع ماکیان بوقلمون است. پروتئین موجود در گوشت بوقلمون در مقایسه با سایر گوشت‌های سفید از چربی و کالری کمتری برخوردار است. ویتامین A موجود در این گوشت آن را از سایر گوشت‌های سفید متمایز می کند؛ زیرا نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد.

این گوشت مزایای فراوانی دارد که باعث شده از آن با عنوان گوشت معجزه نام ببرند. با این وجود به دلیل وجود اگزالات در گوشت بوقلمون، ماده مناسبی برای بیمارانی که به مشکلات سنگ کلیوی دچار هستند نیست. همچنین از آنجایی که با کاهش تابش نور خورشید در زمستان، سطح سرتونین بدن کاهش می ‌یابد، مصرف بوقلمون در زمستان می‌تواند این کاهش را تا حدی زیادی جبران کند.

اگر بوقلمون به صورت طبیعی پرورش داده شده باشد، پروتئین موجود در آن می‌تواند در بهبود عملکرد و ترشح هورمون تستوسترون بسیار موثر واقع شود. گوشت بوقلمون با توجه به محلی یا پرورشی بودنش، در دو نوع سفید و قرمز یافت می‌شود. این گوشت بخش‌های تیره و روشن دارد؛ برای مثال گوشت بخش سینه روشن و گوشت ران رنگ تیره تری دارد.

سلنیوم برای مهار رشد سلول‌های سرطانی، بهبود سیستم ایمنی بدن، و کمک به متابولیسم هورمون تیروئید لازم است. هر ۱۰۰ گرم از گوشت بوقلمون می‌تواند تقریبا نیمی از نیاز بدن به سلنیوم را تامین کند. گوشت بوقلمون چربی کمی داشته و هنگام طبخ ۸۵% حجم خود را حفظ می‌کند.

همچنین بوقلمون منبع غنی پروتئین بوده و برای رشد مو، پوست، استخوان و رباط بدن بسیار ضروری است. از آنجاییکه پروتئین بلوک ساختمانی مو و پوست است، گوشت بوقلمون در ترکیب با ویتامین c تولید کلاژن را افزایش داده و پوست را تقویت می‌کند.

گوشت بوقلمون

2. آشنایی با بلدرچین

بلدرچین، از انواع ماکیان، بدنی کوچک و گوشتی لذیذ داشته و در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه فعالان حوزه سلامت قرار گرفته است. گوشت این پرنده که از خانواده قرقاول است، مواد مغذی فراوانی از جمله فسفر و کلسیم دارد که ماده مورد نیاز استخوان‌هاست. شاید جالب باشد که بدانید، سینه بلدرچین که حدودا یک سوم کل بدن آن را تشکیل می‌دهد، به دلیل حرکات، جنب‌وجوش‌هایی که انجام می‌دهد، طعم و مزه لذیذی دارد.

همچنین گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین‌های B3 و B5 و E است که در ترمیم بافت‌ها نقش مهمی دارد. این گوشت باعث باز سازی سلول‌ها شده و حتی می‌تواند به بهبود زخم‌ها و بافت‌های آسیب دیده بدن نیز کمک کند.

پروتئین بالا و انواع اسید آمینه‌های کمیاب موجود در گوشت بلدرچین، برای رشد و قد کشیدن کودکان، انتخاب بسیار مناسبی است. همچنین گوشت بلدرچین مانند یک بمب قوی برای جذب ویتامین عمل کرده و به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از کولین برای تثبیت عملکرد مغز بسیار موثر است. کولین موجود در این گوشت، می‌تواند به عملکرد عصب‌های مغز کمک کرده و وضعیت حافظه را بهبود ببخشد.

لازم به ذکر است که وجود سلول‌های پیچیده پیوندی در بافت بلدرچین، باعث حفظ بافت آن در هنگام پخت می‌شود؛ این موضوع بلدرچین را به یک گزینه ایده‌آل برای مهمانی و انواع پذیرایی‌ها تبدیل می‌کند.همچنین گوشت بلدرچین سدیم کمتری دارد و به همین دلیل برای بیماران با فشار خون بالا بسیار مناسب است.

اگرچه گوشت بلدرچین فواید زیادی دارد، اما اگر مصرف آن بیش از اندازه و نیاز بدن باشد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که عبارت است از:

  • کم خونی
  • سنگ کلیه
  • بیماری درماتومیوزیت

بلدرچین از انواع ماکیان

3. انواع ماکیان: غاز

غاز از خانواده مرغابی‌ها و ظاهری بسیار شبیه به ‌اردک دارد. شاید جالب باشد که بدانید طعم شیرین و طبع گرم و خشک این گروه از ماکیان، سبب شده که بسیاری آن را با گوشت مرغ جایگزین کنند. همچنین در پشت بدن و کمر زیبای او گوشتی ذخیره می‌شود که فواید زیادی دارد؛ بارز ترین خاصیت این گوشت، ضد سرفه بودن آن است که در کنترل و مهار عطسه و تنگی نفس بسیار موثر است.

این پرنده همچنین دارای ایمونوگلوبولین است که با تقویت سیستم ایمنی به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. آهن و اسید فولیک موجود در گوشت غاز منبع بسیار مناسبی برای تامین آهن مورد نیاز زنان در دوران بارداری است. ایمونوگلوبولین ‌‌های گوشت غاز فعالیت ضد سرطانی دارند و با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌تواند در درمان سرطان مفید باشد.

طعم گوشت غاز شیرین است و چربی خیلی زیادی دارد؛ در نتیجه باید موقع پاک‌ کردن، چربی آن را که بیشتر به دیواره درونی بدنش چسبیده‌ را جدا کنید تا از ورود چربی بیش از اندازه به بدن‌تان جلوگیری کنید.

گوشت غاز دارای اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه لینولنیک اسید است که برای کسانی که می‌خواهند، با یک رژیم غذایی سالم وزن خود را بالا ببرند، مناسب است.

غاز

4. مرغابی و اردک

گوشت مرغابی و اردک، از انواع ماکیان، گرم‌ترین گوشت را میان گوشت طیور اهلی دارد. گوشت این حیوانات،‌ منبع غنی پروتئین با کیفیت بالا و چربی نسبتا زیادتری (که در طعم آن کاملا مشهود است) در بین انواع دیگر ماکیان است. اگرچه مصرف چربی‌های حیوانی مضر به نظر می‌رسد، اما چربی‌های موجود در گوشت مرغابی و اردک به دلیل وجود کمتر اسیدهای چرب اشباع شده، می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود.

درجه ذوب چربی مرغ 37 درجه سانتی گراد است ولی دمای ذوب چربی این گوشت‌ها 14 درجه است؛ یعنی پایین‌تر از دمای بدن. در نتیجه به راحتی در این دما ذوب می‌شوند. همین موضوع سبب می‌شود که مصرف گوشت مرغابی و اردک باعث چاقی نشود.

مصرف گوشت اردک می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود ببخشد؛ زیرا از اسید پانتاتونیک که نوعی ویتامین B کمپلکس است، برخوردار است.

مرغابی و اردک

سخن پایانی

انواع ماکیان در بازار وجود دارند که شما با توجه به طبع غذایی و علایقتان، می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین این گوشت‌ها آشنا کنیم تا سبد غذایی خود را با سالم‌ترین مواد پر کنید.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالاتتان پاسخ دهد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شده و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.