Logo Loading

رسانه موجان

گوشت و انواع آن

گوشت و انواع آن

نیاز به تامین خوراک که در رده اولین نیازهای بشر و هم چنین در هرم مازلو نیز می باشد، از اصلی ترین مسائل بشر بوده است. این دغدغه افراد را بر آن داشت تا با روی آوردن به انواع گوشت، نیاز خود را در استفاده از مواد موردنیاز بدن از جمله پروتئین ها و مواد معدنی تامین کنند. گوشت به عنوان یک از مهم ترین منابع پروتئین از ضروریات بدن به شمار میرود. انواع گوشت‌ سفید و قرمز غنی‌ از پروتئین هستند و برای رشد و ترمیم بافت های بدن ضروری هستند. پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین های گیاهی بیشتر است، چرا که پروتئین آن دارای مقدار زیادی اسید آمینه ضروری است.طعم مطبوع آن عمدتا به دلیل وجود ماده‌ای است به نام گلیکوژن که در سلول های ماهیچه ‌ای وجود دارد.

انواع گوشت

از دیرباز انواع گوشت خوراک اصلی تمام ابناء بشر بوده است. گوشت ها را می توان با توجه به رنگ آنها در سه گروه جای داد. این سه گروه شامل گوشت قرمز، سفید و دریایی است. منظور از واژه سفید در نامگذاری آنها وجود پروتئینی به نام میوگلوبین است. این پروتئین در مقایسه با گوشت قرمز به میزان کمتری در انواع گوشت سفید وجود دارد. یکی از مهم ترین علل نامگذاری این گروه از گوشت ها به نام سفید همین مقدار کمتر پروتئین ذکر شده است. انواع گوشت قرمز شامل گوسفند، گوساله و شتر است. انواع گوشت سفید نیز شامل مرغ، بوقلمون، بلدرچین، مرغابی و غاز است. گروه دریایی هم شامل ماهی، میگو و انواع دیگر آبزیان است. در این مقاله به ذکر نکاتی از مجبوب ترین نوع آن خواهیم پرداخت.

گوشت مرغ

گوشت مرغ محبوب ترین پروتئین حیوانی در میان انواع گوشت های سفید است. یکی از مهم ترین دلایل تقاضای فراوان گوشت مرغ فراوانی شیوه های طبخ آن است که میتوان آنرا به صورت گریل، آب پز و سرخ کرده مصرف کرد.البته توجه کنید که مصرف سرخ شده آن کالری بیشتری دارد و هرچه کمتر مصرف شود بهتر است.مرغ هم چنین یکی از گزینه های دریافت پروتئین بالا و بدون چربی است که برای انواع رژیم های غذایی توصیه میشود. وجود پروتئین باعث شده است که تمامی گروه های سنی از کودکان تا سالمندان بتوانند از آن بهره مند شوند. همچنین مقدار پایین تر چربی های اشباع شده، پورین و پریمیدن در مقایسه با گوشت قرمز را می توان از علل محبوبیت آن ذکر کرد. به طور مثال مقادیر فراوان مواد معدنی آن را به منبعی ارزشمند برای تقویت عضله تبدیل کرده است.

بافت گوشت مرغ

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این پروتئین حیوانی چربی کمتر و بافت نرم تری است که در مقایسه با سایر منابع گوشتی دارد. علاوه بر این، گوشت مرغ به دليل وجود پروتئين بیشتر، چربي كمتر و بافت نرم تر برای تغذيه اطفال و بيمارانی كه احتياج به غذای سبك و زود هضم دارند مناسب‌ تر است. با مصرف گوشت مرغ میتوان مقدار قابل توجهی از ویتامین آ، لیکوپن، آلفا و رتینول مورد نیاز بدن را تامین کرد. این گوشت به دو دلیل در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی چربی کمتر و دیگری پروتئین بیشتر است که در عضله سازی بافت های بدن نقش بزرگی ایفا می کنند. از آنجاییکه گوشت مرغ 2 یا 3 حلقه چربی اشباع نشده دارد در مقایسه با گوشت قرمز بسیار مفیدتر است. لازم به ذکر است که در نتیجه مصرف مرغ ازت کمتری در بدن تولید می گردد.

مهم ترین نکته در رابطه با گوشت مرغ عدم منع مصرف برای تمام گروه های سنی است. لذا به تمامی گروه ‌های سنی توصیه می ‌شود. ما در این مقاله به ذکر نکاتی چند، در رابطه با محبوب ترین نوع پروتئین حیوانی یعنی گوشت مرغ می پردازیم. شما با مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی مرتبط با مصرف گوشت مرغ را دریافت خواهید کرد. کالری قسمت های مختلف بدن مرغ با یکدیگر متفاوت است.منظور از کالری، چربی موجود در قسمت های مختلف بدن آن حیوان است. شما میتوانید میزان کالری انواع گوشت های سفید را در جدول زیر پیدا کنید. در این جدول کالری انواع گوشت در مقایسه با گوشت مرغ در هر 100 گرم محاسبه شده است.

مرغ

نوع گوشت میزان کالری
گوشت خالص مرغ بدون چربی 172
گوشت مرغ معمولی 219
گوشت ران مرغ 229
گوشت سینه مرغ            172
پای مرغ 174
گوشت بال مرغ 266
جگر مرغ 167
دل مرغ 153
گوشت مرغ سرخ شده/ سوخاری 246

بوقلمون

نوع گوشت میزان کالری
سینه 135
بال 221
دل 140
جگر 128

بلدرچین

نوع گوشت میزان کالری
گوشت خام با پوست      ۱۹۲
گوشت خام بدون پوست ۱۳۴

غاز

نوع گوشت میزان کالری
گوشت خام با پوست ۳۷۱
گوشت خام بدون پوست ۱۶۱

مصرف انواع گوشت در طب سنتی

به طور کلی مصرف انواع گوشت در طب سنتی بسیار با ارزش است. البته توجه به دو نکته در مصرف آن ضروری است. نکته اول ارزش غذایی آن گوشت است که باید هنگام خرید و طبخ آن به طبع افراد توجه کرد. نکته مهم دیگر میزان هضم شدن آن است. این نکته به ویژه برای افرادی که از بیماری هایی گوارشی رنج میبرند شدیدا توصیه میشود که گوشت مصرفی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند. چرا که گوشت هایی که بافت های دیر هضم دارند باعث نارحتی معده و سیستم گوارشی میگردد.

گوشت مرغ در طب سنتی

از منظر طب سنتی طبیعت مرغ و به خصوص نوع محلی آن، گرم و تر است. اما در مقایسه با گوشت قرمز از گرمی کمتری برخوردار است.گاهی بر اثر استفاده فراوان بدن دچار تغییراتی میشود که از آن به تغییر طبع نام برده میشود. اغلب وقتی صحبت از تغییر طبع به میان می آید منظور مصرف بیش از اندازه مرغ های چاق در رژیم های غذایی روزانه است. مصرف بیش از اندازه آنها باعث افزایش رطوبت و سردی بدن می شود و در نهایت طبع بدن تغییر می کند. در اکثر موارد این تغییر خود مقدمه بروز انواع بیماری هاست.

برای مقابله با این موضوع، طب سنتی طبع افراد یا مزاج های آنان را به چهار دسته تقسیم میکند. این چهار گروه شامل گرم و تر (دموی مزاج)، گرم و خشک (صفراوی)، سرد و خشک (سودایی) و سرد و تر (بلغمی) هستند. در این تقسیم بندی با ارائه برنامه های غذایی منحصر به هر گروه به آنها در داشتن بدنی سالم تر کمک می کند.

یکی دیگر از نکات مهم در طبخ این ماده غذایی، شیوه پخت آن است. به گونه ای که هم شما را به خوردن ترغیب کند و هم بافت آن حفظ شود. یکی از این شیوه های کاربردی و صحیح باز گذاشتن درب ظرف است. توصیه میشود با باز گذاشتن درب ظرف هنگام پخت، به خروج مواد سمی از طریق خروج بخار آن کمک کنید. با این شیوه گوشت خوش طعم تر و سالم تر خواهد بود. در ضمن اگر بوی گوشت شما را از خوردن آن منع میکند بهتر است آنرا با آب سرد بپزید تا با این شیوه انواع ویتامین ها وارد آب غذا شوند.

مصلح

به منظور عدم تاثیر منفی غذاها بر یکدیگر طب سنتی استفاده از انواع مصلح ها را پیشنهاد می دهد.مصلح اغلب ماده ای خوراکی است که برای از بین بردن تاثیر نامطلوب انواع غذا و خوراکی بهتر است از آنها استفاده شود. به طور مثال بهتر است برنج و زیره سیاه را باهم استفاده کرد که به نوعی نماینگر استفاده از مصلح است.از آنجاییکه گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گوسفند طبع سرد تری دارد، لذا توصیه می شود برای جلوگیری از سردی بدن آنرا با انواع ادویه جات گرم مانند زنجبیل، آویشن و زعفران مصرف کنید.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.