Logo Loading

رسانه موجان

مصرف گوشت مرغ در دوران خاص

مصرف گوشت مرغ در دوران خاص

روش های بسیاری برای انتخاب سبک زندگی سالم وجود دارد که مصرف غذای سالم یکی از آنهاست. یکی از منابع ارزشمند تامین غذای مورد نیاز افراد در هر رده سنی، مصرف گوشت و به ویژه گوشت سفید است. از آنجاییکه گوشت مرغ دومین پروتئین محبوب مصرفی در تمامی دنیاست، میتوان در هنگام بروز بیماری هایی مانند دیابت، کبد چرب و کرونا در رژیم غذایی خود بگنجانید. حتی میتوان در انواع برنامه های غذایی که به منظور کاهش یا افزایش وزن توصیه میشود، از گوشت مرغ استفاده کرد. دلایل بسیاری در اثبات این ادعا وجود دارد که به ذکر چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

اصلاح الگوی مصرف

در سال 1980 جامعه پزشکی مردم را با هشدار جدی علیه مصرف بی رویه گوشت قرمز مواجه کرد. یکی از مهم ترین دلایل منع مصرف آن، اسیدهای چرب اشباع شده است. در این راستا گوشت مرغ که با هزینه کمتر و تولید انبوه به بازار عرضه می شد، جای خود را در میان سبد غذایی خانوار به سرعت به دست آورد. انواع غذاها، ساندویچ ها و سالادهای متنوعی که در رستوران های معتبر عرضه میشود، تقاضای مصرف این گوشت سفید را بیش از پیش بالا برد.

امید است که شما هم با انتخاب مواد غذایی مناسب از جمله گوشت مرغ در دوران و شرایط خاص به تقویت بدن خود و بهبود عملکرد آن کمک کنید. ما در اینجا تنها با اشاره به بعضی بیماری ها و شرایط خاص به شما در درک مناسبی از رژیم مورد نیاز خود و آنچه که به آن نیاز خواهید داشت کمک خواهیم کرد.

رژیم وزنی

هنگامی که صحبت از کاهش وزن می شود، میتوان از انواع پروتئین ها کمک گرفت. گوشت مرغ در مقایسه با انواع منابع پروتئینی به پیشبرد سریع تر اهداف شما در این مسیر کمک می کند. شاید یکی از دلایلی که بشقاب رژیمی سالم بدون گوشت مرغ ندیده باشید، گواه آشکارِ کامل بودن این ماده مغذی است. چرا که با مصرف گوشت مرغ به حفظ بافت های عضلانی و سوزندان منابع چربی خود کمک می کنید. ضمنا در پیشگیری از بروز برخی بیماری ها به واسطه مصرف گوشت مرغ میتوان جلوگیری کرد. سینه مرغ را در رژیم غذایی کاهش وزن خود حداقل سه وعده در هفته بگنجانید. به طور مثال می توان آن را به انواع سالاد، سوپ، و مرغ های کبابی همراه با سبزیجات مورد علاقه خود، اضافه کنید.

کلسترول پایین

سینه مرغ به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پروتئین و پایین بودن چربی و کلسترول به شما در کاهش وزن کمک شایانی میکند. فواید فراوان دیگری نیز موجب شد که آنرا به عنوان ماده اصلی در رژیم های کاهش وزن قرار دهند.  اما مصرف این ماده غذایی به تنهایی موثر نخواهد بود و نیازمند داشتن رژیم متعادل همراه با حرکات ورزشی می باشد. پروتئین موجود در سینه مرغ، بدون شک ماده موثری در ساخت بافت های عضلانی است.

پروتئین بالا

بافت پروتئین در مقاسیه با کربوهیدارت ها  به گونه ای است که هضم آن در بدن با زمان طولانی تری انجام می شود و به همین سبب با جلوگیری از پرخوری و ایجاد احساس سیری مانع از افزایش وزن شما می گردد. طبق مقاله ای که در ژورنال Appetite منتشر گردید، گوشت مرغ در ترشح هورمون انسولین و ایجاد احساس سیری همانند گوشت قرمز عمل می کند. میتوان با مصرف روزانه گوشت مرغ، فرآیند کاهش وزن را تسریع ببخشید.

دیابت

گوشت مرغ در دوران بیماری دیابت

دیابت با دو نوع مختلف یک و دو، یک بیماری شایعی در جهان است که افراد بسیاری با آن دست و پنج نرم می کنند. مهم ترین دلایل ابتلا به دیابت را میتوان در چند گروه جای داد. عدم تحرک که به واسطه سبک زندگی ماشینی ایجاد شده است میتواند باعث بروز انواع بیماری ها گردد. چاقی مفرط، سابقه ژنتیکی و بعضی بیماری های خاص (مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک) که به تغییرات هورمونی منجر می شوند، باعث بروز دیابت می گردند.

دیابت نوع 1

در بیماری دیابت نوع یک بدن قادر به ساخت انسولین مورد نیاز خود نخواهد بود و تنها حدود 5 تا 10 از افراد جامعه دیابتی مبتلا به این نوع هستند. افرادی که به این بیماری دچار هستند باید روزانه انسولین تزریق کنند. دیابت نوع دو که بیشتر مبتلایان نیز در این گروه جای گرفته اند، بدن انسولین را تولید می کند ولی سلول ها به آن پاسخ نمی دهند. انسولین هورمونی است که گلوکز را به انرژِی تبدیل می کند و نقش اصلی آن تنظیم قند خون است. مواد غذایی بعد از سرخ شدن به منبعی از کالری و چربی های اشباع شده تبدیل می شوند. وجود این حجم از چربی، خود سبب بروز افزایش وزن می شود. به دنبال افزایش وزن، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در افراد بالا میرود و در ادامه آن، تشدید دیابت (که در اینجا منظور نوع دو آن است) را خواهیم داشت.

انجمن دیابت آمریکا در مقاله ای لیستی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به دیابت معرفی کرده است. در این لیست، گوشت هایی که کمترین میزان چربی را دارا هستند به چشم می خورد. این منابع گوشتی شامل گوشت ماهی، بوقلمون و سینه مرغ می شوند. مواردی که به منظور آماده سازی و طبخ گوشت مرغ در پاراگراف های بعدی ذکر شده است تا حدود زیادی میتواند مانع افزایش قند خون و بیماری دیابت شود.

نحوه طبخ

نحوه مصرف و از آن مهم تر شیوه طبخ گوشت ها در بروز انواع بیماری ها می تواند موثر باشد. بر طبق مقاله ای که با همین محتوا در ژورنال Diabetes Care  سال 2018 چاپ گردید، افرادی که به صورت مداوم از غذاهایی که در دمای بالا و حرارت مستقیم استفاده می کنند بسیار مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند. مهم ترین نکته در مصرف گوشت مرغ برای بیماران دیابتی، جدا کردن پوست آن می باشد. چرا که حاوی چربی بسیاری است. تا جاییکه امکان پذیر باشد از گوشت سینه مرغ به جای ران و بال آن استفاده کنید که حداقل چربی را داراست.

در دستور تهیه انواع سالادها و غذاهای اصلی میتوان از سینه مرغ آبپز استفاده کرد. بدین منظور سینه مرغ بدون پوست و استخوان را در تابه ای با حرارات نسبتا ملایم قرار دهید و بعد از افزودن چاشنی های دلخواه، آب را به آن اضافه کنید. باید بدانید که سرخ کردن مرغ در روغن روشی بسیار مضر می باشد. بهترین شیوه مصرف پختن، گریل، و بخار پز کردن گوشت مرغ است. البته سوپ مرغ نیز میتواند شما را به خوردن غذا ترغیب کنید.

کبد چرب

گوشت مرغ در دوران بیماری کبد چرب

کبد یکی از مهم ترین اندام های داخلی بدن به شمار می رود که بسیار متاثر از رژیم های غذایی مورد استفاده افراد است. لذا با عدم مصرف غذاهایی که عملکرد کبد را دچار مخاطره می کند می توان به سلامت آن کمک شایانی کرد. تعدادی از متخصصین حوزه سلامت بر این باورند که مصرف انواع گوشت برای کسانی که به بیماری کبد چرب مبتلا شده اند باید ممنوع گردد. اما در حقیقت منابع پروتئینی موجود در گوشت سفید از این قائده مستثنی می باشد.

دریافت پروتئین در کاهش وزن و به طبع آن کاهش التهاب های مربوط به کبد چرب بسیار موثر است. گوشت مرغ یکی از منابع بسیار مفید پروتئینی است که می توان در درمان این بیماری به آن اشاره کرد. سینه مرغ به دلیل سرشار بودن از پروتئین اولین گزینه مورد توجه پزشکان در درمان این بیماری می باشد که اگر بدون پوست مصرف شود فاقد چربی است. مصرف گوشت سینه مرغ مانع از افزایش ناگهانی قند خونتان می شود.

بر طبق جدیدترین نظریه سازمان غذا و دارو (FDA) حتی افراد سالم نیز برای جلوگیری از انواع بیماری ها باید پروتئین موجود در گوشت قرمز را با پروتئین گوشت سفید جایگزین کنند. بهتر است نگاهی به جدول زیر بیاندازیم تا به درک جامع تری از کالری دریافتی گوشت سینه و ران مرغ دست یابیم. این مقادیر برای گوشت سینه و ران مرغ در 100 گرم محاسبه شده است.

  سینه مرغ ران مرغ
کالری (انرژی) 165 220
چربی های غیر اشباع 3.5 گرم 15 گرم
چربی های اشباع 1 گرم 4 گرم
پروتئین 30 15
کربوهیدرات 0 0
این مقادیر با احتساب جدا کردن پوست آن در هر 100 گرم محاسبه شده است.

بارداری

داشتن رژیم غذایی متنوع از انواع مواد مغذی در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار ضروری است. تغییرات فیزیکی ظاهری و تغییرات هورمونی که در بدن مادر رخ می دهد، آنان را بیش از پیش با حساسیت نسبت به آنچه که باید در این دوران مصرف کنند مواجه می کند. گوشت مرغ، که منبع غنی از پروتئین و مواد معدنی دیگر نیز می باشد، یکی از منابع غذایی مناسب برای زنان باردار است.

گوشت مرغ با دارای بودن بیش از 9 اسید آمینه، پروتئین فراوان و حداقل چربی بدون شک می تواند ماده غذایی مناسبی برای رشد جنین باشد. این گوشت منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است که به عملکرد جنین کمک فراوانی می کند. کلسترول کم این گوشت نیز مانع افزایش وزن مادر در هنگام بارداری می شود. اما در این دوران باید از خوردن بال و گردن مرغ به شدت اجتناب کرد. زیرا آنتی بیوتیک ها از این دو نقطه وارد بدن مرغ می شوند. هر 100 گرم گوشت بدون چربی مرغ می تواند مقدار 3.5 روزانه پروتئین بدن را تامین کند. هم چنین یکی از بهترین منابع تامین کننده برای تامین آهن و زینک می باشد.

منبع غنی ویتامین ها

گوشت مرغ منبع غنی از انواع ویتامین های گروه B می باشد که از جمله آنها می توان به نیاسین یا همان ویتامین B3 اشاره کرد که باعث تحریک رشد مغزی می شود. فولات یا ویتامین B9 نیز که به وفور در جگر مرغ یافت می شود، از ایجاد نقص لوله های عصبی جنین در طول دوره بارداری جلوگیری می کند. هم چنین گوشت مرغ به عنوان منبع سرشار آهن و پروتئین نیز برای مادران باردار بسیار مناسب است. پروتئین موجود برای ساخت مایع آمنیوتیک و ایجاد جفت بسیار ضروری است. مصرف این ماده غذایی به خصوص در سه ماه اول تشکیل جنین بسیار ضروری است.

نکته ای که در این ایام بسیار حائز اهمیت است پخت کامل این ماده پروتئینی است. چرا که عدم پخت کامل گوشت مرغ می تواند باعث بروز نوعی باکتری به اسم لیستریا (Listeria) می شود و این امر منجر به بروز بیماری و در موارد شدیدتر به سقط جنین و زایمان زود رس منجر میشود. البته این باکتری در دمای بیش از 160 درجه فارنهایت نمی تواند زنده بماند و این امر تا حدود زیادی از نگرانی مادران باردار می کاهد. چرا که می توانند با پخت کامل آن از تاثیر منفی این باکتری در امان باشند.

کرونا

شاید بارها از خود پرسیده باشید که آیا گوشت مرغ نیز میتواند ناقل ویروس کرونا باشد. اما تاکنون هیچ شواهدی مبتنی بر انتقال این ویروس از طیور به انسان گزارش نشده است. در حقیقت عامل انتشار این بیماری نوعی ویروس است که از راه ذرات معلق هوا که وارد مخاط تنفسی میشوند میتوانند فرد را بیمار کنند. لذا در ایام شیوع بیماری کرونا شدیدا توصیه می شود که افراد از تکه تکه کردن قطعات مرغ در فروشگاهها خودداری کنند و این کار را در منزل و پس از شست و شوی آن انجام دهند.

اگر به بیماری کرونا مبتلا هستید و در قرنطینه خانگی به سر می برید، لازم است مراقبت هایی را در منزل انجام دهید. این مراقبت ها در وهله اول شامل رژیم غذای مناسب می شود. ضعف عمومی بدن و از دست حس چشایی و بویایی از مهم ترین اثرات جانبی ابتلا به این بیماری می باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که مصرف مواد غنی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی های اشباع نشده بهبودی شما را تسریع می بخشد.

با توجه به پخت سریع گوشت مرغ، محبوبیت آن در دوران بروز بیماری کرونا بیش از پیش بر همگان آشکار گردید. شما می توانید از انواع سوپ های مقوی که با گوشت مرغ تهیه میشوند استفاده کنید. تامین پروتئین روزانه با استفاده از گوشت مرغ که منبع غنی از ویتامین B6 و روی (Zn) می باشد، نیز شدیدا توصیه می شود. چرا که به تقویت و احیای سسیتم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.