Logo Loading

رسانه موجان

ارزش غذایی و مضرات استفاده گوشت مرغ

ارزش غذایی و مضرات استفاده گوشت مرغ

گوشت مرغ غنی از مواد مغذی است که می تواند نقش مهمی در سلامتی افراد ایفا کند. این پروتئین حیوانی دارای خواص بی نظیری است که باید هنگام استفاده از انواع رسپی ها به آن توجه ویژه داشت. توجه به ارزش های غذایی و البته مضرات استفاده از آن نیز در رژیم غذایی از ضروریات است. با توجه به شرایط موجود، گوشت مرغ به عنوان یکی از منابعی است که تاکنون جای خود را در سفره ها حفظ کرده است. غذاهای بسیار متنوعی را میتوان با این پروتئین حیوانی تهیه کرد که هم از ارزش غذایی برخوردار باشد و هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه.

ارزش غذایی و مزایای گوشت مرغ

یکی از دلایل محبوب بودن گوشت مرغ چربی پایین آن در بین سایر منابع گوشتی و پروتئینی می باشد. گوشت مرغ با دارا بودن منبع غنی از ویتامین های گروه B و هم چنین قسمت‌ های داخلی مرغ از قبیل جگر و دل نیز سرشار از مواد مغذی است که با داشتن برنامه غذایی متعادل می توان از فواید آن بهره برد. ارزش غذایی این پروتئین حیوانی نباید توجه افراد را از وجود مضرات حداقل این ماده غذایی دور کند.

ویتامین B4

ویتامین B4 یا کولین یکی دیگر از مواد مغذی موجود در گوشت مرغ است که نقس مهمی در بهبود عملکرد مغز و حافظه ایفا می کند. نتایج برخی تحقیقات آزمایشگاهی مصرف این ویتامین را در راستای رشد بهتر سلول های مغزی تایید می کند و هم چنین گنجاندن مواد حاوی کولین مانند مرغ در سبد غذایی دخترانی که در سنین بلوغ قرار دارند خطر بروز سرطان سینه را در دوران بزرگسالی آنها کاهش می دهد.

ویتامین B5

تریپتوفان یکی از انواع اسید آمینه، و ویتامین 5B ، که در گوشت مرغ وجود دارند باعث ترشح هورمون سرتونین می شوند. آنها عامل ایجاد آرامش و حس رضایت در فرد می گردند. لذا با کمک مصرف گوشت مرغ تا حدودی به آرامش و سطح انرژی دلخواه خود خواهید رسید. شما می توانید با مصرف گوشت مرغ و کاهش استرس، نوع رژیم خود را تغییر دهید و از اثرات شگفت انگیز این ماده مغذی بهره کافی ببرید.

ویتامین B6

ویتامین B6 که با نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود به عملکرد DNA بدن مربوط است و بیشتر در سینه مرغ موجود یافت می شود. این ویتامین اساسی، باعث افزایش سوخت و ساز بدن، و به دنبال آن سوختن کالری بیشتر می شود. بدن برای تبدیل چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها به انرژی نیاز دارد که این انرژی به وسیله ویتامین B6 تهیه می گردد و مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز بدن به ویتامین B6 را برطرف می کند.

پروتئین

پروتئین موجود در گوشت مرغ با ایجاد احساس سیری بیشتر در بدن، به کاهش اشتها کمک شایانی می کند و مانع از پر خوری می گردد. از این رو اگر به دنبال کاهش وزن هستید می توانید با گنجاندن این ماده غذایی سریع تر به هدف خود فائق آیید. هم چنین ریبوفلاوین موجود در مرغ به بازسازی قسمت هایی از پوست که آسیب دیده اند، کمک میکند. اگر با مشکل خشکی پوست و ترک لب مواجهه هستید، با گنجاندن مرغ در رژیم غذایی خود، خداحافظی کنید.

کلسیم و فسفر

کلسیم و فسفر موجود در این گوشت سفید به قوی نگه داشتن استخوان ها و دور نگه داشتن آنها در مواجهه با پوکی استخوان نقش بسزایی دارند. وجود فسفر هم چنین می ‌تواند به حفظ سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی، استخوانها‌، دندانها، کلیه ها، و کبد کمک فراوانی کند.

منیزیم

گوشت مرغ هم چنین می تواند به کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز کمک کند. منیزیم موجود در گوشت مرغ به کاهش دردها و مقابله با انواع تغییرات خلق و خوی که متاثر از تغییرات هورمونی در بدن است، این نقش را ایفا می کند. بالا بردن سطح تستوسترون برای مردان نیز یکی از مزایای مصرف گوشت مرغ است.

سلنیوم

ماده معدنی مهم دیگری نیز وجود دارد که مصرف روزانه گوشت مرغ به شما در تامین سلنیوم کمک می کند. این ماده به دلیل برخورداری از خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، مانع از عملکرد رادیکال های آزاد در بدن می شود. یکی از دلایلی که در طول روز احساس خستگی دارید ممکن است به دلیل کاهش منابع آهن در خون باشد. با مصرف گوشت مرغ و خصوصا قسمت های تیره رنگ آن، آهن خون افزایش خواهد یافت و از خستگی شما نیز کاسته خواهد شد.

اطلاعات غذایی زیر توسط وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) گردآوری و به طور میانگین در هر 100 گرم مرغ خام اندازه گیری شده است.

جدول ارزش غذایی مرغ

ماده غذایی مقدار
کل چربی          14 گرم
چربی اشباع       3.8 گرم
چربی چند غیر اشباع      3 گرم
چربی تک غیر اشباع       5 گرم
کلسترول 88 میلی گرم
سدیم 74 میلی گرم
پتاسیم 223 میلی گرم
کل کربوهیدرات 0 گرم
فیبر غذایی 0 گرم
قند 0 گرم
پروتئین 27 گرم
ویتامین A 11 میلی گرم
ویتامین B12 9 میلی گرم
ویتامین C 8 میلی گرم
ویتامین D 11 میلی گرم
ویتامین E 9 میلی گرم
ویتامین K 5 میلی گرم
ریبوفلاوین 12 میلی گرم
تیامین 19 میلی گرم
روی 3 میلی گرم
آهن 9 میلی گرم
نیاسین 11 میلی گرم
کلسیم 11 میلی گرم
منیزیم 20 میلی گرم
فسفر 147 میلی گرم

مضرات استفاده از گوشت مرغ

مصرف گوشت مرغ در کنار تمامی ارزش های غذایی خود، مضراتی نیز به دنبال دارد. البته هنگامی که صحبت از مضرات مرغ می شود، منظور مرغ هایی صنعتی هستند. چرا که آنها در زمان کوتاهی و با کمک انواع هورمون های رشد به بازار عرضه می شوند.

یکی از چرب ترین قسمت های مرغ پوست آن می باشد. گرچه طعم برخی غذاهایی که با پوست مرغ تهیه می شود (مانند مرغ سوخاری)، طرفداران بسیاری دارد و اغلب لذیذتر است. اما بهتر است بدانید که خوردن آن باعث بروز برخی بیماری ها برای خانم ها و آقایان می شود. بهتر است قبل از طبخ مرغ نسبت به جدا سازی پوست آن اقدام کنید. اگر تصمیم دارید گوشت مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید بهتر است از سینه آن به صورت گریل و بخار پز استفاده کنید.

استروئید ها برای تسریع در فرآیند رشد جوجه، به بال و گردن آنها تزریق می شود که موجب کیست، سرطان سینه، اختلال هورمون در زنان می شوند . خانم ها نباید از مرغ های هورمونی و قسمت بال و گردن مرغ استفاده کنند زیرا چربی مرغ های هورمونی در تحریک رشد کیست های سینه تاثیرگذار هستند. ایجاد برخی نارسایی های هورمونی وجوش های پوستی در آقایان نیز قابل ذکر است.

در پایان نیز این نکته قابل ذکر است که اعتدال در مصرف هر چیزی میتواند بدن را از خطرات احتمالی در مقابله با انواع خطرات احتمالی حفظ کند. چرا که هر ماده غذایی میتواند در کنار ارزش های غذایی فراوان دارای مضرات بسیاری نیز باشد.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.