Logo Loading

رسانه موجان

سرآشپز آلن دوکاس

سرآشپز آلن دوکاس

در دهه های اخیر، آشپزی بیش از آنکه منحصرا به مفهوم رفع نیاز گرسنگی بپردازد به هنر ارائه و کسب درآمد از آن بدل شده است. سرآشپزهای معروف در زمینه های متعددی مانند تالیف کتب آشپزی، اجرای برنامه های تلویزیونی و برگزاری دوره های آموزشی فعالیت میکنند. یکی از چهره های فاخر قرن معاصر الن دوکاس است که از وی به عنوان یکی از اعجوبه های هنر آشپزی نیز یاد میشود. این سرآشپز بزرگ موناکویی تنها کسی است که در دوران حرفه ای خود بیشترین ستاره میشلن را دریافت کرده است. الن دوکاس پرستاره ترین سرآشپزی است که در دوران حرفه ای خود 19 ستاره میشلن را دریافت کرده است.

بیوگرافی

 الن دوکاس (Alain Ducasse) در سپتامبر سال 1956در شهری در جنوب غرب فرانسه به دنیا آمد. گرچه زادگاه وی فرانسه است اما در سال 2008 به شهروندی کشور موناکو درآمد تا از خدمات شهروندی آن کشور هم استفاده کند. دوران کودکی اش نقش پر رنگی در هدایت به سمت هنر آشپزی داشت. در سال 1972 زمانی که 16 ساله بود اولین تجربه آشپزی خود را به عنوان کارآموز در رستوران Pavillon Landais و مدرسه Bordeaux آغاز کرد. الن دوکاس در سال 1977 به عنوان دستیار سرآشپز معروف راجر ورج (Roger Vergé) شروع به کار کرد. این دوره دستاوردهای بزرگی را برای وی به همراه آورد. به واسطه این همکاری، آلن شیوه ای از آشپزی را تحت عنوان Provençal فراگرفت که بعدها به آن مهارت شهرت یافت.

جوانی الن دوکاس

3 سال بعد، یعنی در سال 1980 اولین تجربه جدی آشپزی وی محقق شد. این زمانی بود که مسئولیت آشپزخانه L’amandier شهری واقع در فرانسه را بر عهده گرفت. یک سال بعد نیز به سمت سرآشپزی در هتل جوانا واقع در شهر جنوب شرقی فرانسه منصوب شد.

در سال 1984 که ایشان موفق به کسب 2 ستاره میشلن شده بود به علت سقوط از هواپیما به شدت مجروح شد. شدت جراحت و خون ریزی به حدی بود که ساعت ها در انتظار کمک ماند. این اتفاق منجر به پی ریزی پایه های هدف اساسی زندگی وی شد.

چندین سال بعد از این اتفاق، الن با افتتاح یک مهمانسرا در Provence به دنبال افزایش و جذب منافع مالی خود بود. در سال 1996 رستورانی را در پاریس افتتاح کرد و پس از طی زمان کوتاهی (کمتر از یک سال) موفق به کسب دریافت 3 ستاره میشلن شد. او هم چنین در سال 2000 رستورانی در شهر نیویورک تاسیس کرد و مجددا موفق به دریافت 3 ستاره دیگر شد. پنج سال بعد یعنی در سال 2005 اولین رستوران آسیایی خود در ژاپن را افتتاح کرد.

دوران حرفه ای سرآشپز

الن در سال 2011 اولین تجربه رسمی خود را در آماده کردن غذا کسب کرد. این مراسم برای عروسی شاهزاده Albert و Charlene Wittstock برگزار شده بود.

ماه ها بعد الن در سال 2012 موفق به دریافت 21 ستاره میشلن شد. این افتخار سبب شد که الن دوکاس به عنوان دومین سرآشپز بزرگ دنیا شناخته شود. در آن زمان جوئل روبوچون 31 ستاره و گوردن رمزی 17 ستاره داشتند.

علاقه الن به شکلات سازی او را در مسیر حرفه ای آشپزی خود رها نکرد. چرا که زمان های خالی خود را با یکی از افراد مشهور این حوزه موریس برناخون، گذراند. این رویا در سال 2013 به تحقق پیوست و موفق به تاسیس کارگاه شکلاتی دست ساز خود در فرانسه شد.

سایر تجریبات آلن دوکاس

ایشان علاوه بر اینکه مهارت بسیار ویژه ای در رسپی های فرانسوی دارد، در خلق انواع مزه ها مفاهیم نوآورانه ای را ایجاد کرده است. تاثیر این خلاقیت ها انعکاس های جهانی را با خود به همراه داشته است. الن دوکاس اولین شخصی بود که غذای خود را به فضا و برای فضانوردان فرستاد. در سال 2015 دوکاس برای فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی بودند، غذاهای مختلفی را فرستاد. او هم اکنون مدیریت رستوران های بسیاری را در کشورهای مختلف جهان بر عهده دارد. برخی از آنها شامل شهرهای پاریس، لندن، نیویورک، ژاپن، لبنان و… هستند.

از جمله این رستوران ها میتوان به رستوران 3 ستاره میشلن Alain Ducasse at The Dorchester اشاره کرد. این رستوران فوق لاکچری دارای 3 ستاره میشلن است. یکی از مهم ترین دلایل معروفیت آن سرو غذای بسیار با کیفیت برای تمام سلایق از جمله گیاهخواران است. ایشان مدرسه آشپزی خود را نیز در پاریس با نام Ecole de Cuisine تاسیس کرد.

آلن دوکاس علاوه بر مهارت های فراوان در آشپزی، نویسنده زبردستی است. لازم به ذکر است که کتاب های فراوانی از ایشان با فروش بالا به چاپ میرسد. از دیگر توانایی های آلن میتوان به برگزاری دوره های آموزشی معتبر آشپزی اشاره کرد. این دوره ها به منظور آموزش سرآشپزان بزرگ دنیا برگزار میشود.

نظر خود را بنویسید

پست های مرتبط

کلیدواژه مورد نظر خود را برای جستجو وارد نمایید.